۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
امپراتوری اژدهای زرد با هوش مصنوعی/ آمریکا تا ۲۰۳۰ برای همیشه از چین عقب می ماند
جهش بزرگ چین در هوش مصنوعی (قسمت اول)

امپراتوری اژدهای زرد با هوش مصنوعی/ آمریکا تا ۲۰۳۰ برای همیشه از چین عقب می ماند

هوش مصنوعی تأثیرات مهم و انقلابی بر تجارت و امنیت ملی در دو دهه آینده خواهد داشت و چین نه تنها موفق بوده بلکه در زمینه های تشخیص چهره و فین تک، هواپیماهای بدون سرنشین و شبکه اینترنت ۵G پیشتاز است.

بازار، فاطمه محمدی پور: در طی چند دهه پیش ایالات متحده امریکا بر عرصه فناوری و هوش مصنوعی مسلط بود. اما اکنون روند سبقت گرفتن چین از آمریکا در زمینه هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، در حال رخ دادن است. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ میلادی توسط چین به تکامل خواهد رسید و ایالات متحده آمریکا احتمالاً برای همیشه از آن عقب خواهد افتاد. در حال حاضر در چین بیش از سه هزار و ۳۴۰ موسسه در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند که نزدیک به ۲۰ درصد از کل موسسات سراسر جهان را شامل می شود. اهمیت هوش مصنوعی نه تنها در حوزه اقتصاد که در حوزه نظامی بسیار حائز اهمیت است و همین نکته شاید عاملی برای تقابل بیشتر این دو کشور در سالهای اخیر است. در قسمت اول این مقاله که بر گرفته از نشنال اینترست است،  سعی شده تا به عوامل چهارگانه موثر در غلبه چین بر امریکا در عرصه هوش مصنوعی و فناوری و حوزه هایی که در زمان حاضر امریکا قافیه را به چین باخته است، اشاره شود.


توهم خود برتر بینی 

اول: اکثر آمریکایی ها معتقدند که رهبری ایالات متحده آمریکا در فن آوری های پیشرفته به قدری تقویت شده است که غیرقابل دسترسی است. به همین ترتیب، بسیاری در جامعه امنیت ملی آمریکا اصرار دارند که در عرصه هوش مصنوعی چین هرگز نمی تواند به امریکا نزدیک شود. باید گفت هر دو تفکر اشتباه هستند. در واقع، چین امروزه به عنوان رقیب بی همتای  ایالات متحده آمریکا در برنامه های کاربردی امنیت ملی و تجاری هوش مصنوعی حضور دارد. پکن فقط سعی در تسلط بر هوش مصنوعی ندارد بلکه موفق نیز هست،  زیرا هوش مصنوعی تأثیرات مهم و انقلابی بر تجارت و امنیت ملی در طی دو دهه آینده خواهد داشت، همانطور که رایانه ها و وبها بر تجارت و امنیت ملی بیش از یک چهارم قرن گذشته تاثیر داشته اند و این موضوع باید به عنوان یک مسئله مهم ملی مورد توجه قرار گیرد.

دوم، غیرت و تعصب چین به تسلط بر هوش مصنوعی فراتر از شناخت آن است به طوریکه پکن وعده داده است بزرگترین محرک پیشرفت های اقتصادی در دهه پیش رو باشد. حزب حاکم بر چین به هوش مصنوعی اهمیت می دهد زیرا جهت کنترل ۱.۴ میلیارد شهروند در عصر حاضر باید در عرصه فناوری و هوش مصنوعی پیشتاز باشد.

قیاس بمب اتم با هوش مصنوعی 

سوم، در حالی که ما اشتیاق عمومی را در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای ایجاد پیشرفت های عظیم در بهزیستی انسان به اشتراک می گذاریم، باید بدانیم توسعه ماشین آلات با هوش بسیار برتر از انسان خطرات ویژه ای و حتی شاید بی نظیر را به همراه خواهد داشت. «آلبرت انیشتین» در سال ۱۹۴۶ هشدار داد: قدرت رها نشده اتم باعث تغییر کامل تفکر ما شده است، بنابراین ما به سمت فاجعه بی نظیر حرکت می کنیم.

 ما معتقدیم که همین شرح را می توان در مورد هوش مصنوعی به کار برد. هنری کیسینجر نیز این خطرات را شناسایی کرده است. به گفته وی، هوش مصنوعی انقلابی غیرقابل پیش بینی را در آگاهی و تفکر ما و تحولی اجتناب ناپذیر در درک ما از حقیقت و واقعیت ایجاد می کند.  در پاسخ به بینش انیشتین، تکنسین شناسان و استراتژیستهایی که بمبی را برای خاتمه جنگ جهانی دوم ساخته و از آن استفاده کرده بودند، تلاش کردند راه هایی برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم هسته ای پیدا کنند. پاسخگویی به چالش های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی قطعا به  چیزی کمتر نیاز نخواهد داشت که چین مصمم به حل مشکلات ناشی از کاربرد هوش مصنوعی در آینده است.

چهارم: توانایی ها و مزایای چین در مقدار و جمع آوری داده ها  نشان از برتری چین نسبت به ایالات متحده امریکاست، بنابراین در دهه پیشرو چین در مسیری قرار دارد که می تواند بر امریکا غلبه کند.

بسیاری از خوانندگان تصور می کنند هوش مصنوعی فقط آخرین شیء درخشان و براق در افق فناوری است. اما در واقع اینطور نیست و هوش مصنوعی نوید دوره ای متفاوت از حیات بشر را می دهد. هوش مصنوعی که شامل داده های عظیم، یادگیری ماشینی و چندین فناوری مرتبط است در آینده ای نزدیک به ماشینها (رایانه ها) امکان می دهد به روشی که انسانها توصیف می کند، عمل کنند.

آمریکا در کجا قافیه را به چین باخته است؟  

باید گفت فن آوری های هوش مصنوعی در مراحل ابتدایی محرک رشد اقتصادی آینده و امنیت ملی خواهند بود. چین در زمینه های تشخیص چهره و فین تک، هواپیماهای بدون سرنشین و شبکه اینترنت ۵G پیشتاز است. ایالات متحده امریکا در برخی از این عرصه ها به دلیل محدودیت های قانون اساسی و ارزش های جامعه و دولت از چین عقب مانده و مسابقه را به آن واگذار کرده است. البته مصمم بودن چین به پیشرفت در این عرصه ها را نباید نادیده گرفت.

به طور کلی باید گفت پیشرفت چین در عرصه فناوری در طی چند سال اخیر خیره کننده بوده است. اواخر سال ۲۰۱۵، رهبران صنعت آمریکایی - گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و آمازون - شرکتهای چینی را در کنار شرکت های آلمانی یا فرانسوی در ردیف سوم می دیدند. اما وضعیت در طی سه سال تغییر کرد. کتاب ابرقدرتهای هوش مصنوعی نوشته «کای فولی» خلاصه ای از تلاش چین در این عرصه را نشان می دهد.

رهبری جهان در هوش مصنوعی 

پکن همچنین قصد دارد طی یک استراتژی سه مرحله‌ای (مرحله نخست تا ۲۰۲۰، مرحله دوم تا ۲۰۲۵ و مرحله سوم تا ۲۰۳۰) رهبری جهان در زمینه هوش مصنوعی را در دست گیرد که این هدف دقیقاً در راستای تلاش‌های پکن برای ایجاد نوآوری در حوزه اقتصاد، مدرن‌سازی ارتش و نفوذ در سطح جهانی است. رئیس جمهور چین با بیان اینکه این امر باید توسط شرکتهای کارآفرینی به جای آژانس های دولتی انجام شود،  پنج شرکت را برای تلاش در زمینه هوش مصنوعی معرفی کرد: بایدو، علی بابا، تنسنت، آی فلای تک و سنس تایم.

دوازده ماه پس از دستورالعمل «شی جین پینگ» سرمایه گذاری پکن در استارتاپ های هوش مصنوعی بالاتر از سرمایه گذاری در استارت آپ های هوش مصنوعی آمریکا بود. تا سال ۲۰۱۸ اختراعات ثبت شده در فن آوری های هوش مصنوعی چین ۲.۵ برابر ایالات متحده امریکا بود. در سال ۲۰۱۹  فارغ التحصیلان علوم رایانه چین سه برابر فارغ التحصیلان علوم رایانه امریکا بود. این آمار مهم است زیرا برخلاف سلاح های هسته ای که دولت ها مجبور به کشف، توسعه و استفاده از آن هستند، هوش مصنوعی و فناوریهای مرتبط توسط شرکتهای خصوصی و محققان دانشگاه ایجاد شده و در حال پیشرفت هستند.

روند سبقت گرفتن چین از آمریکا در زمینه هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، در حال رخ دادن است. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ میلادی توسط چین به تکامل خواهد رسید و ایالات متحده آمریکا احتمالاً برای همیشه از آن عقب خواهد افتاد. در حال حاضر در چین بیش از سه هزار و ۳۴۰ موسسه در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند که نزدیک به ۲۰ درصد از کل موسسات سراسر جهان را شامل می شود. ادامه دارد...

کد خبر: ۲٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha