۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
سیاست های ترامپ  به سود مردم امریکا نخواهد بود
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

سیاست های ترامپ به سود مردم امریکا نخواهد بود

«ساموئل بززی» معتقد است که رشد اقتصادی ناشی از اعمال تعرفه ها موقت بوده و در دراز مدت اقتصاد آمریکا ضربات سنگینی از این طرح خواهد خورد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: تحقیق مرکز بین‌المللی تجارت نشان داد که تجارت بین‌المللی در ۲۰۱۹ افت کرده و در اوایل ۲۰۲۰ با تاثیر پاندمی کرونا که از چین آغاز شد، این افت تشدید شده است. داده‌های این تحقیق نشان می دهد که صادرات اتحادیه اروپا و آمریکا به ترتیب ۸ و ۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته‌اند. تعطیلی اقتصاد چین، اروپا و آمریکا به عنوان سه بازیگر اصلی زنجیره‌های تامین بین‌المللی و واردکنندگان اصلی مواد خام بیشترین تاثیر را بر تجارت جهانی داشته است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «ساموئل بززی» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*تجارت خارجی هم اکنون از دو ناحیه جدی کرونا و تلاش آمریکا برای محدود کردن  تجارت آزاد  تحت فشار قرار گرفته است. این روند تا چه زمانی ادامه پیدا می کند.
در حال حاضر ویروس کرونا همچنان گریبانگیر کشورها بوده و تجارت بین المللی را به شدت مختل نموده است. با پایان قرنطینه در اکثر کشورها می توان گفت تجارت بین کشورها دوباره رونق خواهد گرفت اما در آینده ای نزدیک به حالت سابق باز نخواهد گشت.

*آنچه باعث توسعه تجارت خارجی و سازمان تجارت جهانی شد افزایش رفاه در اثر دادو ستد ناشی از مزایای نسبی و مطلق  کالاها بود، به نظر می رسد  فارغ از جریان کویید-۱۹  تولید در آمریکا  (خدمات و صنایع) توان رقابتی و مزایای نسبی خود را ازدست داده اند و لذا رویکرد تجارت خارجی از سوی امریکا محدود شده است، ایا با این نظر موافق هستید؟
تجارت خارجی آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ محدود شده است و به نظر من این مهم ربطی به توان رقابتی تولیدات آمریکایی ندارد. با انتخاب بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ می توان به رونق تجارت خارجی امریکا امیدوار بود.

تجارت خارجی آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ محدود شده است و با انتخاب بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ می توان به رونق تجارت خارجی امریکا امیدوار بود

* این روند محدود کردن تجارت خارجی با اعمال تعرفه ها از سوی امریکا آیا در دراز مدت  کمکی به رفاه مردم امریکا و بهبود وضعیت تولید می کند؟
خیر. وقتی تجارت خارجی گسترده باشد طبیعتا مزایای آن نیز بیشتر خواهد بود. همانطور که برای همه آشکار است، رشد اقتصادی ناشی از اعمال تعرفه ها به نظر من موقت بوده و در دراز مدت اقتصاد آمریکا ضربات سنگینی از این طرح خواهد خورد.

*برای مقابله با رکود در تجارت خارجی ناشی از کوئید-۱۹ چه پیشنهادی دارید؟
پاسخ به این سوال واقعا مشکل است. کووید ۱۹ تجارت جهانی و اقتصاد جهانی را با چالش های متعددی مواجه نمود. به نظر من کشورهای بزرگی مانند چین، ژاپن، اتحادیه اروپا و امریکا باید تمام تلاش خود را جهت بازگرداندن امور به حالت سابق انجام دهند و ایالات متحده امریکا سیاست اعمال تعرفه ها را کنار گذاشته و از محدودیت های تجارت خارجی بکاهد.

کد خبر: ۲۹٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha