۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مشکلات ارزی با حضور رییس کل بانک مرکزی بررسی شد
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مشکلات ارزی با حضور رییس کل بانک مرکزی بررسی شد

خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: براساس گزارش رئیس کل بانک مرکزی، دولت به دلیل داشتن شرایط مطلوب در بحث ذخایر ارزی هیچ مشکلی برای تامین کالاهای اساسی و دارو ندارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در تشریح نشست امروز این کمیسیون با حضور رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش گفت: همتی در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از مشکلات ارزی کشور و ارز مربوط به کالاهای اساسی، به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

وی ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، بخشی از ۴.۸ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای که در اختیار واردکنندگان بود به بانک مرکزی بازگشته است.

خدابخشی تصریح کرد: براساس گزارش همتی، دولت به دلیل داشتن شرایط مطلوب در بحث ذخایر ارزی بانک مرکزی هیچ مشکلی برای تامین کالاهای اساسی و دارو ندارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با اشاره به سوالات مطروحه تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در این جلسه اظهار کرد: علی‌الرغم اعلام دولت مبنی براینکه سیاست‌های ارزی شناور مدیریت شده دارد اما مسئولان در این مورد خلاف قانون برنامه ششم توسعه عمل کردند یعنی تثبیت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در حقیقت مغایر سیاست‌های برنامه پنج ساله بود.

انتقاد نمایندگان نسبت به تخصیص ارز به کالاهای غیراساسی
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: سوال بعدی نمایندگان درباره اقدام بانک مرکزی برای سوق دادن اقتصاد کشور به سمت واردات با اختصاص ارز به کالاهای غیراساسی و غیرضروری و حتی کالاهای دارای مشابه داخلی بود که آنها با این اقدام موجب هدر رفت منابع ارزی شده و در نتیجه شرکت‌های صوری و کاغذی تشکیل شد.

خدابخشی بیان کرد: برخی نمایندگان نسبت به عدم کنترل قیمت کالاهای اساسی در کشور انتقاد کرده و گفتند، چرا با وجود محدودیت منابع ارزی در سال ۹۷ بیش از ۸ میلیارد دلار به واردات کالاهای غیرضروری، لوکس و تجملی اختصاص پیدا کرد. همچنین بخشی از مابه‌التفاوت ارز تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای غیراساسی از برخی واردکنندگان دریافت نشده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: همتی در پاسخ به نمایندگان اعلام کرد، پاسخ برخی سوالات به طور اختصاصی در حوزه وظایف من نیست و نیاز به همراهی دیگر مسئولان هم وجود دارد، به طور مثال بحث توزیع ناعادلانه ارز و مدیریت نقدینگی که اثر منفی بر روی قیمت ارز در کشور داشته است.

کد خبر: ۲۹٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha