۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
چگونگی تحقق جهش تولید؛ بنگاه‌های خرد موتور محرکه اقتصاد مقاومتی
بازار بررسی می‌کند؛

چگونگی تحقق جهش تولید؛ بنگاه‌های خرد موتور محرکه اقتصاد مقاومتی

مشهد- یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بحث‌های توسعه کشور و پیشرفت جامعه درگرو رونق و جهش تولید است؛ حال رسیدن به این هدف چه بسترهایی را می‌طلبد و برای تحقق آن، چه راهکارهایی را باید دنبال کرد دقیقاً سؤالی است که در گفت‌وگو با دست‌اندرکاران صنعت خراسان رضوی به دنبال پاسخ آن هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۹۵ درصد اقتصاد خراسان رضوی مبتنی بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی خرد و کوچک و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است لذا بهره‌مندی این استان از مرزهای مشترک افغانستان و ترکمنستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بیان‌گر توان آن در جهش تولید است.

بهبود شرایط کار با بازبینی قوانین
محمود صبوحی یکی از فعالان اقتصادی در این رابطه و در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: شرایط استان خراسان رضوی نشان داده است که با حمایت از صنایع کوچک می‌توان جهش تولید مناسبی را شاهد بود.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از قوانین به دلیل قدمت طولانی نیازمند بازبینی است و می‌بایست با شرایط امروز هدف‌گذاری و تعریف شود ادامه می‌دهد: قانون کار در کشور ما  مصوب دهه‌ شصت است و لذا باسیاست‌های اخیر اقتصاد مقاومتی و با شرایط و تحولات جدید دنیا مغایرت دارد و لذا نمی‌تواند  تحولی در مسیر جدید اقتصادی استان و کشور ایجاد کند.

قانون کار نتوانسته خواسته‌های ابتدایی را تأمین کند
فعال حوزه اقتصادی بیان می‌کند: وقتی رهبر انقلاب هنوز بر مقوله آموزش و مهارت‌ کارگران تأکیددارند پس واضح است که قانون کار نتوانسته این‌ خواسته‌های ابتدایی را تأمین کند و این موضوع خود در جهش تولید تأثیر دارد زیرا کارگری که هنوز تخصص لازم را نداشته و یا به حقوق خود معترض است و آن را ناعادلانه می‌داند نمی‌تواند نقش تأثیرگذاری در جهش تولید داشته باشد.

صبوحی با بیان اینکه البته مشکلات بزرگ‌تری در سر راه تولید هست که انگیزه  و تأثیر مهارت کارگران در آن بلعیده‌شده است، می‌افزاید: بهبود محیط کسب‌وکار، مبارزه با فساد، امنیت سرمایه‌گذاری، اجرا و نظارت دقیق بر قوانین حوزه تولید و تجارت، ایجاد فضای رقابتی و غیر رانتی، اصلاح سیاست‌های بانکی و  حمایت از تولید صادرات محور و گسترش بازارهای هدف همگی ازجمله پیش‌شرط‌های تحقق این شعار است که اگر اجرایی شود قطعاً می‌تواند موتور محرکه اقتصاد مقاومتی باشد.

وی تاکید می کند: هم‌اینک دولت شرایط مناسبی برای جهش تولید ندارد لذا جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که به صنعتگران تسهیلات با سود کمتر از ۱۰ درصد پرداخت شود و بهره‌های بانکی کاهش یابد.

بنگاه‌های کوچک را فراموش کردیم
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با بازنگری برخی قوانین موافق است و در این راستا به بازار می‌گوید: از ۱۰ سال قبل تاکنون مدیریت حوزه صنعت، معدن و تجارت موفق نبوده زیرا سیستم قانون‌گذاری در این بخش دچار اشکال بوده است.

محمدحسین روشنک بابیان اینکه در طی تمامی سال‌های گذشته نگاه ما به صنایع خیلی بزرگ بوده است اظهار می‌کند: شاید همین موضوع موجب شده که به بنگاه‌های کوچک و اقتصادهای بومی توجه کمتری داشته باشیم.

وی توضیح می‌دهد: آنچه جهش تولید را باعث می‌شود، تقویت صنایع بزرگ و فناوری‌های خارجی نیست زیرا کشور ما هیچ‌وقت نمی‌تواند در خودروسازی با کشورهایی که صاحب این صنعت هستند، هم‌تراز شود.

موفقیت‌های اقتصادی ایران در صنایع غذایی
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه ما در بسیاری از حوزه‌ها مانند حوزه ساختمان‌سازی، صنایع غذایی و پوشاک موفقیت‌های خوبی داشتیم، ابراز می‌کند: اما در صنایع بزرگی مانند خودروسازی، تولید تلفن همراه یا لوازم صوتی و تصویری چندان موفق نبوده و رونق تولید در این بخش شکل نگرفته است.

روشنک بیان می‌کند: موفقیت‌های اقتصادی ایران در صنایع غذایی، صنایع‌دستی، کشاورزی، عمران و آبادانی روستایی است که اقتصاد بومی کشور را تشکیل می‌دهد و لذا می بایست در این حوزه ها سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه می دهد: سرمایه‌های کشور نباید صرف صنایعی شود که کشورهای دیگر در آن بخش ۳۰ سال از ایران جلوتر هستند، اگر ایران تاکنون در تولید سیمان، فولاد و صنایعی ازاین‌دست به رونق دست‌یافته به دلیل وجود مواد اولیه و فناوری آن در داخل کشور بوده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تأکید می‌کند: امروز خشکبار، میوه، گندم، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و گوشت قرمز تولید داخل با تولیدات دیگر کشورها ازنظر کیفی قابل‌رقابت است به خودکفایی هم رسیده‌ایم و امکان صادرات داریم لذا این‌ها ازجمله مزیت‌هایی است که باید برای جهش تولید بر رویشان متمرکز شد

روشنک می‌گوید: منتسب کردن تمام مشکلات تولید به تحریم ازجمله بالابود قیمت تمام‌شده آن‌هم در شرایطی که کارگر، ماده اولیه، انرژی و... در کشور ما ارزان‌تر از دیگر کشورهاست، سوءاستفاده از واژه تحریم است.

جهش تولید برنامه می‌خواهد
در این رابطه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی جهش تولید را درگرو برنامه‌ریزی می‌داند و می‌گوید: دولت برای جهش تولید برنامه‌ای ندارد زیرا همچنان اشکالات اساسی در اقتصاد ایران پابرجاست و نمی‌توان در این شرایط انتظار جهش تولید داشت.

حسن حسینی تحقق این هدف را نیازمند فراهم‌سازی الزامات و برنامه‌ریزی‌هایی از سوی دولت دانسته و عنوان می‌کند: بوروکراسی اداری، تمرکزگرایی، رانت‌خواری، دیوان‌سالاری و نظام بانکی معیوب در کشور همگی از موانع جهش تولید بوده و تا زمانی که برای رفع این موانع برنامه و یا جدیتی نداشته باشیم نمی‌توان انتظار جهش تولید داشت.

وی بابیان اینکه بسیاری از موانع این‌چنین سال گذشته نیز اجازه تحقق رونق تولید را نداد ادامه داد: زمانی که رهبر معظم انقلاب سال را با یک هدف مشخص نام‌گذاری می‌کنند باید مؤلفه‌های لازم برای تحقق آن هدف پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی شود لذا «رونق تولید» در سال گذشته نیاز به الزاماتی داشت که تأمین نشد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار می کند: نام سال گذشته رونق تولید بود که با توجه به تحریم‌ها و افزایش چند برابری دلار دیگر قاچاق صرفه اقتصادی نداشت و باعث شد که بخشی از تولید ملی رشد کند اما از سوی دیگر افزایش سه برابری نرخ ارز ضربه سنگینی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرد و در حقیقت منجر شد تا دولت و بخش خصوصی به همان میزان که ارز گران‌تر می‌شد فقیرتر شود بنابراین در شرایطی که توان مالی یک‌سوم شود و رشدی نکند نمی‌توان توقع رشد اقتصادی را داشت.

وی بابیان اینکه انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در کشور روزبه‌روز در کشور کمتر می‌شود گفت: در شرایطی که تأمین اجتماعی، نظام بانکی و سازمان امور مالیاتی سخت‌گیرانه عمل کنند، بروکراسی اداری به همین نحو افزایش پیدا کند و از طرفی تهران محوری باشد و مسئولین استان‌ها اختیاری نداشته باشند جهش تولیدی رخ نمی‌دهد.

کد خبر: ۲۹٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha