۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
اشباع قیمت ها در بازار ارز! / گرانی ارز ناشی از پیروی تفکر لیبرالی اقتصاد است
«بازار» گزارش می دهد؛

اشباع قیمت ها در بازار ارز! / گرانی ارز ناشی از پیروی تفکر لیبرالی اقتصاد است

سرمایه گذاران دلار، افزایش قیمت بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای این کالا را در فعالیت های اقتصادی و تبادلات تجاری خیلی مطلوب پیش بینی نمی کنند و معتقدند که قیمت دلار اکنون در بازار تا حدودی اشباع شده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: هرچند افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه برای هر کالایی منجر به افزایش قیمت آن کالا دربازار می شود اما به عقیده کارشناسان برخی کالاها نظیر دلار، مسکن و سکه به اندازه ارزش و کارایی که دارند دارای گنجایشی خاص هستند که درصورت رشد تقاضا نیز قیمت آنها در بازار خیلی بالا نمی رود و اگر اتفاقی در رشد قیمت چنین کالاهایی رخ دهد بی تردید رشد قیمت جهشی نخواهد بود.
به طور مثال قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی اکنون در بازار ۱۰ میلیون ۵۵۰ هزارتومان است و تقاضا برای خرید آن نیز در بازار وجود دارد، اما چنانچه  ارزش واقعی هر سکه متناسب با وزن و کارمزد ضرب آن محاسبه شود این کالا با ۸ گرم وزن با قیمت هر گرم طلای ۹۷۰ هزار تومان، حدود ۸ میلون تومان تمام می شود. با این وجود چنانچه حدود ۱ میلیون تومان کارمزد نیز برای ضرب و محاسبات تورمی قیمت آن در نظر گرفته شود در نهایت  قیمت واقعی و تمام شده سکه کمتر از ۹ میلیون خواهد بود در حالی که بهای این کالا اکنون در بازار ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. قیمتی که بیش از ۱ میلیون تومان حباب را نشان می دهد.
البته قیمت طلا و سکه تابعی از نوسان قیمت دلار و انس جهانی است اما با مشاهده قیمت سکه به خوبی مشاهده می شود که بهای این کالا واقعی نیست.
حال با وجود نبود سیاست سرکوب نرخ ارز و رسیدن قیمت دلار به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار، بنابراین قیمت این کالا بیش از این منطقی به نظر نمی رسد چرا که بازار تقاضای کاذب و بعضا سفته بازیها تا حدی موجب رشد بی حد و حصر قیمت این کالا شده است.


ناپایداری قیمت ها در بازار ارز
محسن صادقی اقتصاددان در گفتگو با «بازار» درباره قیمت واقعی نرخ ارز بخصوص دلار در بازار گفت: رسیدن قیمت دلاربه  ۲۰ و در نهایت ۲۱ هزار تومان در پایان سال ۹۹  پیش بینی کارشناسان و فعالان بازار ارز بود که البته با توجه به کمبود منابع ارزی دولت و رشد تقاضا برای این کالا همراه با مباحثی چون کاهش قیمت نفت و کرونا باعث شد که دلار در سه ماه اول سال به بیش از رقم پیش بینی  شده آخر سال برسد.
وی با بیان اینکه دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت پایداری نیست و احتمال رشد آن بیش از این ضعیف به نظر می رسد، افزود: سرمایه گذاران و سفته بازاران دلار اکنون با وسواس اقدام به خرید دلار و انواع ارز می کنند چرا که می دانند قیمت این کالا بیش از این رقم دیگر کشش آنچنانی ندارد از طرفی نیز تجار و فعالان بازار ارز راغب تهیه دلار با قیمت بیش از ۲۲ هزار ۵۰۰ تومانی نیستند.
این کارشناس مالی تغییر قیمت ارز را منوط به سیاست گذاری های دولت بخصوص بانک مرکزی در تامین منابع ارزی عنوان کرد و افزود: چنانچه مشکل بانک مرکزی با تجار و صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی به زودی حل شود قیمت این کالا با تامین نیاز ارز واردکنندگان و تقاضای نیازمندان واقعی به ارز در بازار کاهش می یابد.
 

ناتوانی بانک مرکزی در مجاب کردن صادرکنندگان به بازگرداندن ارز
وی با اشاره به افزایش نرخ انواع ارز بخصوص قیمت دلار و یورو در بازار افزود: عدم دسترسی بانک مرکزی به ارزهای فرامرزی  بخصوص ارز صادرکنندگان بازار را متشنج کرده است از طرفی نیز چون این بانک به عنوان متولی نرخ ارز توان تامین نیاز متقاضیان ارز را ندارد بنابراین قیمت ها افزایشی شده است.
این کارشناس ارشد مالی خاطر نشان کرد: بی تردید با بازگشت تدریجی ۲۷ میلیارد دلار منابع ارزی محبوس در خارج از کشور و آزاد سازی آن قیمت ارز و سکه در بازار نزولی می شود و امکان رسیدن قیمت دلار به ۱۹ هزار و حتی کمتر آن نیز وجود دارد.
به گزارش بازار، صادرکنندگان تا پایان تیرماه فرصت دارند که ارز ناشی از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند که با تمهیدات اتخاذ شده برای برخورد با متخلفان، به نظر می‌رسد با بازگشت بخشی از ۲۷ میلیارد دلار تعهد ارزی صادرکنندگان به تدریج تلاطم بازار ارز کاهش یافته و قیمت‌ها در این بازار به ثبات و تعادل برسد.
این در حالی است که فشارها به صادرکنندگان متخلف در حال افزایش است و در این راستا، ۲۵۰ صادرکننده متخلف نیز به نهادهای ذیربط اعلام شده است.
همچنین با توجه به اینکه ارز صادراتی باید در سامانه نیما و برای رفع نیاز واردکنندگان عرضه شود، ورود این حجم از منابع جدید، می تواند دغدغه موجود در میان واردکنندگان را نیز برطرف کند و از نگرانی ها بکاهد.
 

تاثیر لیبرالی تفکر اقتصاد بازار بر رشد قیمت ها در بازار
کیامرث جهانگیر استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه قیمت ارز به دلیل عدم فشار بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگرداندن ارزهای صادراتی و نیز تامین ارز برای کالاهای خارجی مصرفی غیر ضرور افزایش یافته است، افزود: هر چند قیمت ارز اکنون در بازار با توجه به رشد بالای آن اشباع شده است اما بانک مرکزی در مجاب کردن صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی باید از هر اهرمی استفاده کند چرا عدم مداخله این بانک در بازار موجب شده است قیمت ها همچنان در بازار بالا برود.
وی به قرار گرفتن کشور در شرایط سخت جنگ اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: وابستگی به اقتصاد بازار آزاد و پیروی از سیاست های اقتصادی غرب باعث شده است تا قیمت ها بدون کنترل در بازار سرخود افزایش یابد. این در حالی است که تامین ارز برای واردکنندگان باید با حساسیت انجام شود و اجازه داده نشود هر کالایی که به کشور وارد شود، چرا که باز بودن دروازه واردات نابود کننده منابع ارزی و اشتغال در کشور است.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اکنون که کشور با محدودیت های درآمد ارزی مواجه است هر گونه سیاستی که به نفع اقتصاد کشور و معیشت مردم است باید مد نظر قرار گیرد و مخلان بازار ارز که برای منفعت خود باعث التهاب در این بازار می شوند شناسایی و با آنها برخورد جدی شود.

کد خبر: ۲۹٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha