۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
لزوم برقراری پروازهای خارجی در منطقه آزاد؛ شمارش معکوس برای لندینگ در اروند
بازار گزارش می‌دهد؛

لزوم برقراری پروازهای خارجی در منطقه آزاد؛ شمارش معکوس برای لندینگ در اروند

آبادان - منطقه آزاد اروند به عنوان قطب اقتصادی و گردشگری جنوب غرب ایران و دارا بودن اولین فرودگاه کشور بایدتنوع پروازهای داخلی خود را افزایش داده و همچنین پروازهای خارجی نیز در این منطقه برقرار شود.

محمود نواصر، بازار: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با وسعت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است و فرودگاه بین المللی آبادان در آن قرار دارد.

فرودگاهی با قدمت

فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های کشور است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران است و به ‌دلیل وجود پالایشگاه احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی‌ که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد.

کویت ایرویز، کی ال ام هلند، بریتیش ایرویزانگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوئیس ایرویز سوئیس، اسکاندیناوی ایراسکاندیناوی و آلیتالیای ایتالیا و غیره شرکت های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ تحمیلی در فرودگاه آبادان نشست و برخاست داشت اما اکنون علیرغم ظرفیت بالای اقتصادی، گردشگری و درمانی در شهرهای آبادان و خرمشهر این فرودگاه پرواز خارجی ندارد و حتی پروازهای داخلی آن نیز محدود است.

نقش مهم پروازهای خارجی در ارزآوری

عدم برقراری پرواز از فرودگاه آبادان به سایر نقاط جهان باعث شده است تا ارزآوری از مراکز تجارت جهان به منطقه آزاد اروند به شدت کاهش یابد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، همه باید تلاش کنند تا ارز وارد کشور شود.

شرکت‌های هواپیمایی زیادی در دنیا فعالیت می‌کنند که به دنبال بازارهای جدید هستند و قطعا چنانچه از طریق مسئولان ذیربط در این خصوص تلاش و رایزنی شود می‌توان اقدامات شایسته‌ای را در این زمینه انجام داد و پروازهای بسیاری از کشورها وارد منطقه آزاد اروند شود.

حضور ایرلاین‌های خارجی موجب تقویت ظرفیت‌های گردشگری خوزستان و همچنین تقویت حوزه سیاسی و امنیتی کشور می شود. در شرایط فعلی کشور نیاز به حضور گردشگر خارجی دارد زیرا از این طریق ارزآوری نیز صورت می‌گیرد.

توسعه فعالیت‌های اتاق بازرگانی در گروی برقراری پروازهای خارجی

وجود اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند ضرورت برقراری پروازهای خارجی برای تجار و بازرگانان را دوچندان کرده است.

آبادان و خرمشهر می‌توانند در زمینه گردشگری سلامت؛ ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشند و یکی از راه‌های ورود گردشگر خارجی، ایرلاین‌های بین‌المللی است.

همه ساله تعداد زیادی از هموطنان ما با هدف گردش به نقاط مختلف دنیا می‌روند که غالبا از طریق پرواز این امر ممکن است. حضور اتباع سایرکشورها از طریق ایرلاین‌های خارجی در بلندمدت منجر به توسعه مراکز درمانی و پزشکی و به تبع آن رونق صنعت هتلداری و بسیاری امور دیگر از جمله گردشگری خواهد شد.

ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و اکثر کشورهای شرق آسیا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا ایرلاین‌های زیادی را به مقصد کشور خود میزبانی کنند چرا که نگاه آن‌ها مبتنی بر اقتصاد پویا و آزاد است.

ضرورت استفاده از ناوگان مناسب برای صنعت گردشگری

در اغلب مناطق توسعه یافته گردشگری دنیا شبکه حمل و نقل با کیفیت و مطلوب و مناسب وجود دارد و تردیدی نیست که رشد صنعت گردشگری مدیون توسعه سیستم حمل و نقل است؛ امروزه یکی از معیارهای سنجش سطح توسعه یافتگی هر سرزمینی، نظام حمل و نقل آن سرزمین است.

وقتی یک ایرلاین پرواز خود را در یک کشور برقرار می‌کند، برای سودآوری بیشتر ناچار به تبلیغ برای فرودگاه آن منطقه است و خود این موضوع یک تبلیغ برای شهرهای در محدوده منطقه آزاد اروند است.

۸۰ درصد مسافران فرودگاه آبادان اتباع خارجی هستند

پروانه سهرابی، مدیر فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان در گفتگو با خبرنگار بازار در این زمینه اظهار کرد: میزبانی در خرمشهر و آبادان به عنوان مشهد شهیدان و پایتخت دفاع مقدس کشور باید در خور شان مردم و جایگاه این دو شهر باشد.

وی افزود: سالانه شاهد ورود گردشگران فراوانی به منطقه آزاد اروند در مناسبت‌های مختلف هستیم. کاروان‌های راهیان نور، ورود زائرین داخلی و خارجی اربعین حسینی و همچنین گردشگران کشورهای مجاور در کنار سفرهای متعدد هموطنان به این منطقه باعث تعدد گردشگران در این منطقه در طول سال شده است.

مدیر فرودگاه بین‌المللی آیت الله جمی آبادان توضیح داد: در شش ماه نخست سال جاری قریب به ۸۰ درصد از مسافران پروازهای فرودگاه آبادان را اتباع خارجی تشکیل دادند که این امر از ظرفیت بالای این منطقه در پذیرش گردشگران خارجی خبر می‌دهد.

سهرابی ضمن اعلام آمادگی برای برقراری هر تعداد پرواز درخواستی تاکید کرد: فرودگاه آبادان خود را موظف به ارائه خدمات به تمامی گردشگران می‌داند.

ضرورت راه‌اندازی پرواز آبادان-عمان

سیدمصطفی موسوی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز اظهار کرد: مجاورت منطقه آزاد اروند با کشورهای متعدد حوزه خلیج فارس و همچنین ورود گردشگران عراقی به صورت روزانه و بدون نیاز به روادید در کنار فعالیت‌ها و ظرفیت‌های گوناگون صنعتی، تجاری و گردشگری، توجیه مناسبی به منظور راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی از اروند به دیگر کشورها است.

وی خاطرنشان کرد: با انجام کارهای کارشناسی اولویت اول پروازهای پیشنهادی اتاق بازرگانی خرمشهر، راه‌اندازی خط پروازی آبادان-مسقط-آبادان است که البته این مهم حتی می‌تواند به صورت دو مسیره نیز شکل گیرد تا توجیه اقتصادی بیشتری نیز داشته باشد.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر افزود: کشور عمان به دلیل روابط مناسب با کشورهای همجوار و همچنین مساعدت و همراهی در انجام مراودات تجاری علیرغم شرایط تحریم از یک سو و توسعه و رشد اقتصادی و گردشگری مداوم و مستمر با سرعت بالا، کشوری مناسب به منظور توسعه روابط به شمار می‌رود.

موسوی تاکید کرد: راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی از این منطقه به کشور کویت به دلیل کثرت قرابت‌های خویشاوندی و مراودات تجاری بازرگانان این دو منطقه و همچنین شهر دبی به دلیل تمایل فراوان گردشگران به حضور در این شهر می‌تواند توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های متعدد منطقه آزاد اروند در زمینه‌های گردشگری گفت: مجاورت با کشور عراق، سهولت ورود و خروج اتباع این کشور به اروند و همچنین هزینه های بالای پروازی در این کشور، فرصت مناسبی برای توسعه پروازهای بین المللی فراروی شرکت‌های هواپیمایی قرار داده است که با کمک برپائی تورهای گردشگری توسط شرکت‌های خصوصی می‌توان از این ظرفیت نهایت بهره را برد.

مذاکره برای حضور ایرلاین‌های خارجی در منطقه آزاد اروند

عبدالمنعم کعبی نژاد، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز اظهار کرد: هفته آینده در خصوص راه‌اندازی خطوط هوایی از فرودگاه بین‌المللی آبادان به کشورهای خارجی همچون کویت، عمان و قطر جلسه‌ای برگزار می‌شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های گردشگری همه مناطق آزاد ایران، افزود: می‌خواهیم ارتباط هوایی بین منطقه آزاد کیش و منطقه آزاد اروند برقرار شود و پیش بینی می‌شود اتباع عراقی از این پرواز استقبال کنند؛ همچنین برای پروازهای خارجی چنانچه ظرفیت صندلی در آبادان تکمیل نشد و پرواز ترکیبی بود، از ظرفیت مسافران فرودگاه کیش نیز می‌توان استفاده کرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر توضیح داد: برای جلسه‌ای که مقرر شده هفته آینده به میزبانی اتاق خرمشهر برگزار شود، مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان، مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان و همچنین مدیران شرکت‌های ایران ایر، آسمان، سلام ایر همراه برخی از آژانس‌های هواپیمایی منطقه حضور خواهند داشت.

کعبی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با توجه به علاقمندی شرکت هواپیمایی قطریه به افزایش پرواز در ایران و همچنین نبود این پرواز در استان خوزستان، آیا برقراری این پرواز در منطقه آزاد اروند جزو اولویت‌های شما قرار گرفته است، عنوان کرد: اگر این ایرلاین درخواست حضور در این منطقه را داشته باشد می‌توانیم اقدامات لازم را برای آن انجام دهیم. این شرکت جزو شرکت‌های گران است و ما به دنبال شرکت‌هایی هستیم که از نظر اقتصادی خدمات ارزان ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا برای برقراری مجدد پروازهای ایرعربیا در منطقه آزاد اروند، برنامه‌ای دارید، تاکید کرد: با توجه به خطوط ترکیبی، ابتدا باید پرواز به صورت منظم برگزار شود و به طور حتم اگر این ایرلاین خط مستقیم داشته باشد، از آن حمایت می‌کنیم.

پیگیری افزایش پروازهای داخلی 

مرتضی جزایری اصل، نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز اظهار کرد: در دوره نهم اتاق خرمشهر کمیسیون‌های تخصصی به شکل قابل توجهی فعال شده‌اند و هر کدام در بخش‌های زیر مجموعه خویش با انجام کارهای کارشناسی شده، سعی در توسعه و بهبود فضای اقتصادی منطقه را دارند.

وی افزود: کمیسیون‌های حمل و نقل و گردشگری اتاق بازرگانی خرمشهر با مطالعه کافی و مشاوره با فعالان بخش خصوصی منطقه، پیگیری توسعه پروازهای داخلی و برقراری پروازهای مفید خارج از کشور از طریق فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان را در دستور کار دارد.

نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر تاکید کرد: در این مسیر سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی آمادگی کامل خود را برای بهبود شرایط فعلی اعلام می‌دارند اما لازمه رسیدن به هدف‌های این برنامه‌ها حمایت سازمان منطقه از پروازهای برنامه‌ریزی شده است.

حذف پلکانی عوارض خروج از کشور برای اولین بار در منطقه آزاد اروند

امین فرطوسی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز اظهار کرد: در نشستی که با معان سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند داشتیم، پیشنهاد حذف پلکانی عوارض خروج از کشور به منظور توسعه گردشگری و رونق پروازهای خارجی از این منطقه را ارائه کردیم که با استقبال از این پیشنهاد مقرر شد ضمن اخذ مجوز لازم برای این مورد، اجرای سریع آن در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: از سال گذشته مبلغ مربوط به عوارض خروج از کشور به شدت افزایش یافته بود که این مورد در کنار افزایش پلکانی آن در دفعات بعدی خروج از کشور، سبب کاهش تقاضا برای سفرهای خارجی شده بود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر خاطرنشان کرد: در راستای رونق ورود گردشگران ایرانی به منطقه آزاد اروند و با انجام کارشناسی لازم بر آن شدیم تا رایزنی لازم در زمینه حذف پلکانی عوارض را انجام دهیم که این پیشنهاد در همان مرحله اول مورد استقبال معاونت سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند قرار گرفت.

فرطوسی توضیح داد: طبق این تصمیم عوارض خروج از کشور هموطنان از خروجی های منطقه آزاد اروند در تمام دفعات به صورت یکسان و با نرخ ثابت محاسبه خواهد شد، از سوی دیگر نیز مبلغ این نرخ ثابت ۵۰ درصد عوارض اولیه در خروج از کشور از سایر معابر بین‌المللی داخلی تعیین خواهد شد که این اقدام می‌تواند باعث رونق چند برابری به ورود گردشگر به منطقه آزاد اروند شود.

ترافیک «واتر سالوت»

یکی از اتفاقات جالبی که در فرودگاه‌ها هر از چندگاهی رخ می‌دهد رسم «واتر سالوت» است. در این رسم وقتی یه هواپیمای شرکت هوایی برای اولین بار به فرودگاهی می‌ رود از دو سوی باند فرود طرف هواپیما آب می پاشند.

آنگونه که مسئولان می گویند عزم خود را جزم کرده‌اند باید منتظر بود و دید که آیا شاهد برگزاری مراسم «واتر سالوت» همراه با یک ترافیک سنگین در فرودگاه بین‌المللی آبادان خواهیم بود یا این هم خیزی است که برداشته شده ولی پرشی متعاقب آن وجود ندارد.

کد خبر: ۲٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha