۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
نمدمالان بسازبفروش در مازندران/ شهرک صنایع دستی پرماجرا شد
بازار گزارش می‌دهد؛

نمدمالان بسازبفروش در مازندران/ شهرک صنایع دستی پرماجرا شد

رامسر- نوای نمدمالی رو به خاموشی است اما برخی از فعالان این هنر دستی قدیمی بسازبفروش شدند و از ایجاد شهرک‌های صنایع‌دستی و نمدمالی در غرب مازندران خبری نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: پیشینه ساخت شهرک‌های نمدمالی و صنایع‌دستی در غرب مازندران به بیش از دو دهه پیش برمی‌گردد و نمدمالان از سال ۷۶ تاکنون چشم‌انتظار هستند و فعالان صنایع‌دستی نیز از سال ۹۴ تاکنون برای تحقق این وعده روزشماری می‌کنند.

به‌هرروی مجوز راه‌اندازی شهرک تخصصی گردشگری از سال ۹۴ صادر شد و به‌رغم اینکه قرار بود برای ایجاد خوشه صنایع‌دستی و گردشگری و رونق صنعت پاک برای معرفی فرهنگ بومی و محلی اقدام شود، همچنان اسیر وعده‌ووعیدها است.

رونق اشتغال و گردشگری و رفع بیکاری و حل مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین اهداف ایجاد شهرک‌های صنایع‌دستی و شهرک تخصصی گردشگری عنوان‌شده است و به‌رغم آنکه اراضی برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌شده بود، اما همچنان ساخت این شهرک در هاله‌ای ابهام قرار دارد.

آخرین پیگیری برای ساخت شهرک‌های تخصصی صنایع‌دستی و گردشگری به بیش از یک سال و نیم قبل برمی‌گردد و طی نشست مسئولان قرار شد تکلیف زمین ۲۲ هکتاری منطقه گاورمک رامسر مشخص شود اما در عمل اجرای این طرح اشتغال‌زا، همچنان در ایستگاه اول قرار دارد.

نادر سحرخیز رئیس اداره میراث فرهنگی رامسر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نقش شهرک‌های تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی در برندسازی دست‌ساخته‌ها و تولیدات می‌گوید: شهرستان رامسر دارای جاذبه‌های طبیعی و منحصربه‌فردی است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و وجود جاذبه‌هایی نظیر بومگردی ها و خانه‌های ییلاقی و روستایی بر جذابیت آن افزوده است.

شهرستان رامسر دارای جاذبه‌های طبیعی و منحصربه‌فردی است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و وجود جاذبه‌هایی نظیر بومگردی ها و خانه‌های ییلاقی و روستایی بر جذابیت آن افزوده است

وی بابیان اینکه قرار بود در زمین ۲۲ هکتاری شهرک تخصصی گردشگری و  صنایع‌دستی برای برندسازی تولیدات رقم بخورد، اما همچنان درپی جذب سرمایه‌گذار در این منطقه هستیم، ادامه داد: تاکنون با سرمایه‌گذاران متعددی رایزنی شده است اما بخش خصوصی یا توان مالی کافی ندارد ویا تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند.

سحرخیز با اشاره به وجود هنرمندان فراوانی در حوزه صنایع‌دستی در منطقه اظهار داشت: حضور هنرمندان صنایع‌دستی ازجمله بانوان فروشنده در شهرک تخصصی صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند به رونق و فروش تولیدات کمک قابل‌توجهی کند و گردشگری را شتاب می‌بخشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی رامسر با اظهار اینکه همچنان درپی جذب سرمایه‌گذار در این منطقه هستیم، اظهار امیدواری کرد تا این آرزوی هنرمندان برای داشتن شهرک تخصصی صنایع‌دستی به واقعیت مبدل شود.

واگذاری غیرقانونی شهرک صنایع دستی برای زباله سوز
همچنین مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی دستی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره ایجاد شهرک تخصصی صنایع‌دستی با اظهار اینکه درپی آن هستیم که ایجاد شهرک آسیب به طبیعت بکر و محیط‌زیست منطقه وارد نکند، یادآور شد: زمانی بدون کسب نظر ما نسبت به واگذاری زمین برای ایجاد زباله‌سوز توسط فرمانداری سابق مکاتبه شد و بنا بود بخشی از زمین شهرک به اجرای این طرح تخصیص داده شود.

وی افزود: این مکاتبه که بدون اعمال‌نظر شهرک صنعتی انجام شد، سبب اخلال در کار ایجاد شهرک و کندی کار شد و در حال حاضر به دنبال رفع مشکل هستیم و با ایجاد زباله‌سوز در زمین موردنظر شهرک صنایع‌دستی مخالفت کردیم.

وی با اظهار اینکه برای ایجاد شهرک تخصصی صنایع‌دستی عزم جدی داریم، تصریح کرد: امیدواریم با تصویب در کمیسیون نسبت به واگذاری زمین اقدام و مشکل موجود در منابع طبیعی نیز حل شود از سوی دیگر نسبت به جذب سرمایه‌گذاری طبق مجوزهای قانونی اقدام خواهد شد.

ویلاسازی به جای نمدمالی
علاوه بر ایجاد شهرک تخصصی صنایع‌دستی و گردشگری، ایجاد شهرک نمدمالان نیز در رامسر پیشینه‌ای بیش از ۲۳ ساله دارد و زمین درنظرگرفته‌شده برای ایجاد شهرک، بجای نمدمالی به ساخت ویلا تخصیص داده شد. برای ایجاد شهرک صنایع‌دستی بیش از پنج هزار مترمربع زمین در منطقه پشتسوی جواهرده رامسر در نظر گرفته شد و به اعتقاد برخی از مسئولان، نمدمالان خلف وعده کردند و اقدام به ویلا سازی کردد.

به گفته متولیان حوزه منابع طبیعی، به‌جای ایجاد شهرک نمدمالی، اقدام به ساخت ۱۲ ویلا و تغییر کاربری اراضی شد و درنهایت جهاد کشاورزی اقدام به فسخ قرارداد کرده و پرونده این تخلف در حوزه‌های قضایی در دست بررسی است.

طبق توافق صورت گرفته بین منابع طبیعی و نمدمالان قرار بود با ایجاد شهرک نمدمالی ضمن ایجاد اشتغال برای احیای هنر قدیمی نمدمالی اقدام شود اما به‌جای آن ۱۲ ساختمان ویلایی بدون مجوز سبز شده است.

نمدمالان: سوله ساختیم نه ویلا
این اظهارنظر کارشناسان منابع طبیعی در حالی است که برخی فعالان قدیمی حوزه نمدمالی و صنایع‌دستی عقیده دیگری دارند و معتقدند، بروکراسی‌های اداری و سنگ‌اندازی‌های زیاد مانع تحقق و ساخت شهرک نمدمالی شده است.

به گفته این هنرمندان، هنرمندان به‌هیچ‌وجه نسبت به ساخت ویلا و ساختمان اقدام نکردند بلکه ۱۲ سوله و کارگاه نمدمالی ساختند و به این بهانه از ارائه تسهیلات به هنرمندان جلوگیری شود و طرح پیشنهادی نمدمالان مورد موافقت قرار نگرفت.

نمدمالی ازجمله هنرهای قدیمی و سنتی مازندران بوده که بیشتر بین دامداران رواج دارد و استفاده از نمد برای زیرانداز و پوشش مرسوم است.

در حال حاضر ۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی در مازندران فعالیت دارد.

کد خبر: ۲۹٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha