۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
سیر صعودی در بازار سهام در کشورهای عربی/ شاخص بیمه‌ای در وضعیت قرمز

سیر صعودی در بازار سهام در کشورهای عربی/ شاخص بیمه‌ای در وضعیت قرمز

بازار سهام در کشورهای عربی بعد از توافق تجاری چین و آمریکا سیر صعودی در پیش گرفته است.

بازار- وحید بلالی: بازار سهام در کشورهای عربی بعد از توافق تجاری چین و آمریکا سیر صعودی در پیش گرفته است که در گزارش زیر به آن پرداخته ایم:

بورس قطر

بازار اوراق بهادار دوحه در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد و در سال ۱۹۹۷ میلادی بطور رسمی کار خود را آغاز کرد از آن زمان بورس به یکی از مهمترین بازارهای سهام در منطقه خلیج فارس تبدیل شده است.در ژوئن سال ۲۰۰۹ ، شرکت هلدینگ قطر ، بازوی سرمایه گذاری سازمان سرمایه گذاری قطر ، با  بورس نیویورک توافق نامه‌ای را برای ایجاد یک همکاری استراتژیک امضا کرد.

بازار سهام قطر به دنبال این است که یک بازار جذاب برای صادرکنندگان محلی و منطقه ای باشد که به دنبال افزایش سرمایه خود هستند. همچنین این کشور به دنبال جذب سرمایه گذارانی است که مایل به تجارت اوراق بهادار و محصولات مشتق هستند.بورس کالای قطر همچنین ابزاری مهم برای ترویج ثروت پایدار در قطر بوده و همچنین این یک بخش اساسی از هدف دولت برای ایجاد یک صنعت عملی برای خدمات مالی و یک بازار سرمایه رقابتی با هدف متنوع سازی اقتصاد قطر خواهد بود.

بورس قطر اهداف جاه طلبانه ای برای خود تعریف کرده است و با برنامه ریزی سعی دارد  برای شرکتهایی که به دنبال فرصتهای سرمایه گذاری متمایز در منطقه هستند ، مرکز عمده ای برای عرضه عمومی داخلی و خارجی باشد.

شاخص بورس سهام قطر با افزایش ۰.۰۲ درصدی توانست در جایگاه ۱۰۷۰۰ واحدی بایستد، تمام شاخص های اصلی بورس قطر با افزایش کم مواجه شدند، اما ۳ شاخص از صنایع قطر در معاملات یکشنبه منفی بودند، شاخص بیمه، کالاها و خدمات مصرفی و ارتباطات.

شاخص ارتباطات بیش از یک هفته در بورس کشورهای حاشیه خلیج فارس در محدوده منفی نوسان می کند.

بورس عربستان سعودی

بورس عربستان سعودی به علت بزرگ بودن برخی از شرکت های نفتی مانند آرامکو از لحاظ سرمایه بسیار قابل توجه است اما به هیچ عنوان بورس مردمی تلقی نمی شود و مردم عربستان نیز اقبالی برای شرکت در بورس ندارند.

بازار سهام سعودی ۰.۲۵ درصد از حجم شاخص های جهانی FTSE را به خود اختصاص می دهد.همچنین ۲.۷ درصد از اندازه شاخص بازار در حال ظهور را نشان می دهد. بازار سهام سعودی به طور مستقیم شامل ۳ شاخص اصلی است که عبارتند از:بورس سهام مستقیم عربستان (TASI).شاخص بازار موازی (نامو).شاخص بازار موازی (رشد محدود).

بازار سهام عربستان شامل صنایع زیر می شود: مواد اولیه، انرژی، خدمات مصرف کننده،حمل و نقل، رسانه و سرگرمی، کالاهای سرمایه، خرده فروشی کالاهای لوکس، خدمات بانکی و مالی، خدمات عمومی، ارتباط از راه دور، بیمه،خدمات و برنامه های کاربردی فناوری، مدیریت و توسعه املاک و مستغلات، صندوق های املاک و مستغلات، سرمایه گذاری و دارایی، داروسازی، مراقبت های بهداشتی، تولید مواد غذایی، کالاهای بلند مدت، خدمات تجاری و حرفه ای، خرده فروشی مواد غذایی.

شاخص بازار موازی(نامو) با افزایش ۱.۳۸ درصدی روبرو شد و شاخص بازار موازی رشد محدود نیز با افزایش ۱.۶۳ درصدی مواجه شد اما شاخص اصلی بازار سهام عربستان ۰.۰۱ درصد منفی شد.

در بخش صنایع، ۷ صنعت بازار سهام سعودی، نزولی بودند که شاخص انرژی از مهمترین آنان است.

بورس دبی

دو شاخص اصلی بازار بورس دبی که عبارتند از بازار عمومی و بازار مالی اسلامی در معاملات روز یکشنبه مثبت بودند. در بخش صنایع نیز شاخص کالاهای مصرفی دبی با رشد خوب ۴.۱۵ درصدی روبرو شد. شاخص خدمات سرمایه گذاری در بازار دبی نیز با رشد ۲.۶۴ مواجه بود.

بورس مصر

بورس قاهره اما در وضعیتی کاملا نوسانی گرفتار شده است، شاخص اصلی نیل رشد بسیار خوب ۴.۸۴ درصدی را تجربه کرد اما شاخص های ایزومتریک و صفحه اول در بورس قاهره به ترتیب با افت ۲.۶۵ درصدی و ۱.۹۴ درصدی روبرو شدند.

کد خبر: ۲٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha