۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
صرفه جویی ارزی!

صرفه جویی ارزی!

مرتضی یوسفی طهارم، تحلیل گر اقتصادی طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: صرفه جویی ارزی در واقع یعنی افزایش تولید داخلی، کاهش بیکاری و وابستگی، اما خروجی این حمایت تاکنون در مجموع، افزایش میزان بیکاری و کمبود ارز است.

مرتضی یوسفی طهارم: سالهای طولانی است که در گزارش های خبری از زبان مسئولین محترم و برخی از تولیدکنندگان می شنویم که با تولید این محصول و یا این قطعه و... یک عدد بزرگی صرفه جویی ارزی شد.
 
نمیدانم کسی تاکنون در این سالهای طولانی جمع جبری این صرفه جویی ارزی  ادعا شده را محاسبه کرده است یا نه؟ ولی بی شک عدد شگرف وبزرگی خواهد شد.

سوال اینجاست که با این همه صرفه جویی ارزی، چرا ما همواره با کمبود ارز مواجه هستیم و نرخ ارز همواره بالا و بالاتر میرود.

صرفه جویی ارزی در واقع  یعنی افزایش تولید داخلی و افزایش تولید داخل یعنی افزایش درآمد مالیاتی، کاهش بیکاری و وابستگی،   این استدلالی است که سالهاست بهانه ای برای  حمایت از برخی تولیدکنندگان است.

 اما خروجی این حمایت تاکنون در مجموع، افزایش میزان بیکاری و کمبود ارز است.

احتمالا" ما برای محصولاتی صرفه جویی ارزی میکنیم که خیلی در میان مدت و بلند در مقابل محصولات رقیب در بازار جایگاهی ندارند که خروجی مطلوب را در اقتصاد داشته باشد و این صرفه جویی پایدار بماند و یا نیاز ارزی ما همواره بالا و بالاتر میرود و آن هم در زمانی که قدرت خرید اکثریت خانواده ها پایین می آید.

در نبود یک نگاه سیستمی و جامع بخش زیادی از صرفه جویی واقعی ارزی و ارز ناشی از صادرات منابع نیز توسط گروهی برای سرمایه گذاری، اقامت، تفریح و... خارج میشود و کشور می ماند با کمبود ارز و افزایش قیمت آن  و حمایت های که هیچگاه تمام نشده و گره هایی که باز نمی شوند و مردمی که  فقیرتر و ناراضی تر میشوند.  

در ادعا صرفه جویی ارزی به خروجی نهایی آن در کشور و پایداری آن باید توجه داشت.

کد خبر: ۲۹٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha