۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
اقتصاد جهان با نرخ ۵.۲ درصد منقبض می شود
احیای اقتصاد دنیا یک سال دیگر به تعویق افتاد

اقتصاد جهان با نرخ ۵.۲ درصد منقبض می شود

در شرایطی که کشورهای جهان تلاش می کنند راهی برای از سر گیری فعالیتهای اقتصادی پیدا کنند، تهدید ویروس کرونا به عنوان مانعی جدی در مسیر عمل می کند و فرصت احیای اقتصادی را از دنیا می گیرد. حال انتظار می رود اقتصاد دنیا با یک سال تاخیر نسبت به برآوردهای قبلی در سال ۲۰۲۲ روند احیا را از سر بگیرد.

مونا مشهدی رجبی؛ بازاربا تداوم بحران در اقتصادهای جهانی و ناتوانی در یافتن راهی برای کنترل این معضل، گزارش های اقتصادی هم هر روز تیره تر از قبل می شود. اخیرا موسسه مطالعاتی دان و براداستریت (D&B) که هر ساله در مورد ریسک اقتصادی کشورهای دنیا و ساختار اقتصادی در نیمه سال میلادی گزارشی ارایه می دهد، پیش بینی کرده است در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۵.۲ درصد منقبض می شود و  نمی توان انتظار بازگشت اقتصاد دنیا به وضعیت قبل از کرونا را در سال ۲۰۲۱ داشت. این مرکز مطالعاتی تاکید کرد: «در خوش بینانه ترین حالت اقتصاد دنیا از سال ۲۰۲۲ روند احیا را از سر می گیرد زیرا به نظر می رسد تا انتهای سال جاری همچنان بحران ناشی از کرونا و همه گیری این ویروس دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.»

 این مرکز  مطالعاتی در گزارش خود نرخ انقباض اقتصادی دنیا در سال جاری را بالاترین نرخ انقباض اقتصادی دنیا از جنگ جهانی دوم تا کنون خواند و نوشت: «در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹ میلادی که یکی از سخت ترین بحران های قرن جاری بود، اقتصاد دنیا با نرخ ۱.۹ درصد منقبض شد ولی همه گیری کرونا در دنیا و تبعات اقتصادی آن باعث شد تا ما شاهد انقباض ۵.۲ درصدی اقتصاد دنیا در سال جاری باشیم و این پیش بینی در صورتی محقق می شود که پیش بینی های جهانی مبنی بر دسترسی دنیا با واکسن کرونا تا انتهای سال جاری میلادی محقق شود.»

رکورد افت درآمد سرانه در دنیا شکسته می شود
موسسه مطالعاتی بروکینگز هم اخیرا گزارشی در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در این روزها تهیه کرده است. طبق این گزارش هم اقتصاد دنیا با بالاترین نرخ از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون منقبض می شود و هم اینکه درآمد سرانه در دنیا کاهش خواهد یافت. این مرکز مطالعاتی انتظار دارد در سال جاری درآمد سرانه با بالاترین نرخ از سال ۱۸۷۰ میلادی تا کنون منقبض  شود. روند افزایش درآمد سرانه در دنیا که زمینه را برای افزایش استانداردهای زندگی مردم به خصوص در کشورهای صنعتی فراهم کرده بود، می تواند تبعات منفی زیادی روی توان مصرفی و سرمایه گذاری در بخش های بهداشتی و درمانی داشته باشد. مساله ای که می تواند آینده اقتصادی  دنیا را نیز به مخاطره بیاندازد و جهان را به وضعیت تازه ای هدایت کند.

این مرکز مطالعاتی  بر این باور است در سال جاری اقتصاد کشورهای صنعتی دنیا با نرخ ۷ درصد منقبض می شود ولی کشورهای در حال توسعه انقباض ۲.۵ درصدی را تجربه خواهند کرد. اما وضعیت اقتصادی کشورهای در حال توسعه نگران کننده تر از کشورهای صنعتی است. در کشورهای صنعتی به دلیل دارا بودن منابع مالی کلان، کشورها امکان استفاده از سیاستهای مالی و حمایت از اقتصاد را دارند و به سرعت به مسیر احیای اقتصادی و رشد بازمی گردند ولی در کشورهای در حال توسعه بنیه ضعیف اقتصادی مانع از اجرای سیاستهای مالی حمایتی می شود و معضل اقتصادی هر روز بزرگتر می شود. اقتصادهای در حال توسعه دنیا برای اولین بار طی ۶۰ سال اخیر انقباض اقتصادی را تجربه کرده اند و احیای اقتصادی آنها بالغ بر ۵ سال طول می کشد.

شوک هایی که در نتیجه همه گیری کرونا به اقتصادهای در حال توسعه دنیا وارد شده است عبارت است از، کاهش درآمد صادراتی  ناشی از بسته بودن مرزهای کشورها و محدود شدن پروازهای بین المللی، کاهش درآمد ناشی از توریسم  داخلی و بین المللی، کاهش تقاضا برای کالاهای مصرفی، نگرانی در مورد امنیت شغلی آنها در آینده و... 

معضلاتی که مانع از رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه است
مرکز مطالعاتی بروکینگز در گزارش خود  از بحران ناشی از  همه گیری کرونا به عنوان طوفانی بزرگ در بازارهای در حال توسعه و اقتصادهای  در حال گذار دنیا نام برد و نوشت: «آسیب پذیری اقتصادهای در حال گذار و کشورهای در حال توسعه در برابر شوک های اقتصادی بسیار زیاد است و به نظر می رسد کرونا این کشورها را از جنبه های مختلف تحت فشار قرار داده است.»

طبق این گزارش شوک هایی که در نتیجه همه گیری کرونا به اقتصادهای در حال توسعه دنیا وارد شده است عبارت است از، کاهش درآمد صادراتی  ناشی از بسته بودن مرزهای کشورها و محدود شدن پروازهای بین المللی، کاهش درآمد ناشی از توریسم شامل توریسم داخلی و بین المللی، کاهش تقاضا برای کالاهای مصرفی به دلیل افت درآمد مردم و مهمتر نگرانی در مورد امنیت شغلی آنها در آینده و در نهایت کاهش درآمد صنعت هتل دارد و حمل و نقل هوایی که دو بخش مهم اقتصاد دنیا هستند.

 از طرف دیگر  اغلب این کشورها نسبت به کشورهای ضعیف دارای سیستم های بهداشتی و درمانی ضعیف تری هستند و به همین دلیل موج بحران و شمار بیماران در این کشورها بسیار زیاد است. نمونه بارز این کشورها را می توان کشورهای برزیل و هند و روسیه دانست که در فهرست ده کشوری هستند که بیشترین درگیری را با بحران کرونا دارند.

موسسه مطالعاتی بروکینگز: اقتصاد دنیا با بالاترین نرخ از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون منقبض می شود و  انتظار می رود در سال جاری درآمد سرانه با بالاترین نرخ از سال ۱۸۷۰ میلادی تا کنون منقبض  شود که این موضوع  می تواند تبعات منفی زیادی روی توان مصرفی و سرمایه گذاری در بخش های بهداشتی و درمانی داشته باشد

روند احیای اقتصادی در سال ۲۰۲۱ با موانع زیادی روبرو است
پیشتر اعلام شده بود اقتصاد دنیا از سال ۲۰۲۱ میلادی روند احیا را از سر می گیرد ولی مرکز مطالعاتی D&B  این پیش بینی را نادرست می داند و بر این باور است که موانع زیادی در راه رشد اقتصادی دنیا در سال بعد وجود دارد. اولین و اصلی ترین مانع پیش روی دنیا را می توان نرخ بالای بیکاری ناشی از همه گیری کرونا و تغییر نیازهای مردم دانست که باعث می شود تا سطح فقر افزایش و متوسط درآمد سرانه کشورها کاهش پیدا کند.

 از طرف دیگر فاصله گذاری اجتماعی که در سال جاری یک اولویت است، می تواند به یک شیوع زندگی جدید در دنیا تبدیل شود و تا زمانیکه مردم در مورد سلامتی خود در محیط های عمومی احساس راحتی نکنند، این شرایط تغییر نخواهد کرد.

بروکینگز هم در انتهای گزارش خود  از معضل افزایش ناگهانی نرخ فقر در دنیا در نتیجه همه گیری کرونا نام برد و نوشت: «این بحران می تواند باعث افزایش زیاد نرخ فقر در دنیا شود. انتظار می رود شمار افرادی که در فقر مطلق زندگی می کنند یعنی کمتر از ۱.۹۰ دلار در هر روز درآمد دارند بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون افزایش یابد  که بخش اعظم این افراد در کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای آفریقایی ساکن هستند.

کد خبر: ۲۹٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha