۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
صادرات گاز همچنان ادامه دارد
یک مقام مسئول در شرکت گاز:

صادرات گاز همچنان ادامه دارد

معادل یک پارس جنوبی گاز می سوزانیم

با وجود افت شدید دما و افزایش مصرف، مسئولان شرکت گاز می گویند که صادرات گاز طبق توافق های صورت گرفته در حال انجام است اما وزیر نیرو نسبت به از دست دادن بازارهای صادراتی برق ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش خبرگزاری بازار، سرد شدن هوا و رکود شکنی مصرف گاز حالا نگرانی ها نسبت به افزایش مصرف بیشتر شده است. در حالی مصرف گاز در بخش خانگی به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که میزان تولید در پارس جنوبی تنها  ۶۳۰ میلیون متر مکعب  اعلام شده است. اضافه مصرف ایرانی ها حالا صدای اعتراض  مسئولین را هم درآورده است.

 همین دیروز بود که رضا اردکانیان وزیرنیرو از احتمال به خطر افتادن بازارهای صادراتی برق ایران گفت: "نیروگاه‌ها برای تامین برق باید گاز مصرف کنند که افزایش مصرف در بخش خانگی با ایجاد محدودیت در مصرف نیروگاه‌ها روبرو شده و چنانچه برق مورد نیاز برای صادرات تامین نشود، اثر منفی بر تعهداتی که داریم خواهد داشت. "

بعد از سکاندار ساختمان نیایش، مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز پارس هم امروز از شکسته شدن رکورد مصرف گاز ابراز نگرانی کرد و و گفت: باید در نظر داشته باشیم که منابع هیدروکربونی ما محدود است و اینکه هرچه تولید می‌کنیم مصرف شود، خوب نیست، بنابراین باید مکانیسمی‌به منظور کنترل این رویه داشته باشیم.

هرچند که مهدی جمشیدی دانا مدیر عامل دیسپچینگ شرکت ملی گاز به خبرگزاری بازار گفته که  اضافه مصرف هنوز خللی در روند صادرات گاز ایجاد نکرده و صدور این محصول طبق توافق هایی که صورت گرفته در حال انجام است، اما حمید حسینی دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی به خبرگزاری بازار می گوید که به دلیل غفلت  و اضافه مصرف بازار کشورهای همسایه را از دست دادیم.

او  با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند دیپلماسی فعال البته مدیریت مصرف است، ادامه می دهد: قطر یکی رقبای ما در صادرات گاز است که توانسته بازار کویت را به تسخیر خود درآورد و  قراردادی 15 ساله برای عرضه سالانه 3 میلیون تن ال ان جی به کویت  را به تازگی منعقد کرده اند. از طرفی خط لوله ۹۰۰ کیلومتری روسیه هم به ترکیه وصل شده است.

به گفته حسینی، افزایش صادرات کشورهای تولید کننده گاز به بازارهای هدف در حالی است که ایران هم اکنون  چیزی حدود ۴۵ میلیون مترمکعب به عراق و حدود ۲۵ میلیون مترمکعب به ترکیه گاز صادر می کند. میزان اندکی هم صادرات به نخجوان د در حال انجام است.

توافق هایی که هیچ گاه اجرایی نشد

جالب است که بدانید کویت یکی از همسایگانی است که خواهان خرید گاز از ایران بوده  و مذاکراتی هم بین دو کشور از سال 81 صورت گرفته است .  به دنبال شروع مذاکرات، دو تفاهم‌نامه تا ۹ آذرماه سال ۱۳۸۲، امضا شد که طبق آن باید از سال ۲۰۰۵ سالانه حداقل سه میلیارد مترمکعب گاز به کویت صادر می‌شد. این تفاهم‌نامه تاکنون اجرایی نشده است.

البته حمیدرضا عراقی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران در اواسط زمستان، سال ۱۳۹۶ در آخرین نشست خبری خود دلیل تعویق صادرات گاز به کویت را مسائل سیاسی دانست و توضیح داد: ایران و کویت، برای صادرات گاز از ایران به کویت در چند سال گذشته مذاکرات خوبی داشته‌اند. کویت به گاز ایران نیاز دارد اما زمانی که مذاکرات به خوبی پیش می‌رفت، یک نفر از دیوار سفارت عربستان سعودی بالا رفت و پل ارتباطی قطع شد. هر وقت مسائل سیاسی حل شد، می‌توانیم گاز صادر کنیم.

دو سال بعد از آغاز مذاکرات با کویت برای صادرات گاز، توافق‌نامه صادرات گاز از ایران به عمان در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۳ امضاء شد. طبق این قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز به عمان باید تا سال ۲۰۰۸ با ۳۰ میلیون مترمکعب آغاز و در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، اما این قرارداد نیز تاکنون اجرا نشده است.

این در حالی است که طبق گفته مسئولان، قرار بود صادرات گاز به عمان، از سال ۱۳۹۷ و با ۱۰ میلیون مترمکعب در روز آغاز شود، ادعایی که علی کاردر - مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران - آن را تقریباً غیرممکن دانست.

صادرات گاز به پاکستان و پس از آن به هند نیز تحت عنوان خط لوله صلح سال‌هاست که میان ایران و پاکستان مطرح شده است. ایران با این هدف، خط هفتم سراسری را با قطر ۵۶ اینچ از عسلویه به سوی سیستان و بلوچستان کشید. اگرچه گازرسانی به مناطق جنوب و جنوب شرق کشور از این خط انجام می‌شود، اما هدف اصلی صادرات گاز به پاکستان بود. با این وجود، هنوز این موضوع به مرحله اجرا در نیامده است. البته ایران برای این پروژه، بارها اعلام آمادگی کرده و طرف پاکستانی پای تعهدات خود نایستاده است.

کد خبر: ۲٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha