۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
واردات نیمی از قطعات خودرو در اختیار ۷ نفر است
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

واردات نیمی از قطعات خودرو در اختیار ۷ نفر است

حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس یک ریشه مشکلات در بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو را به خاطر انحصار در بازار عنوان کرد و به طرح این موضوع پرداخت که نیمی از این بازار در اختیار ۷ نفر است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با اشاره به اینکه در حوزه قطعات خودرو مشکل اصلی ناشی از موضوع نظارت در این بخش است، گفت: گاهی لوازم یدکی و قطعات تولید می‌شود اما کیفیت ندارند. نیازمند این هستیم که مجموعه‌هایی همچون سازمان استاندارد، خودروسازان و... نظارت شوند.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق نیازمند این هستیم که در بخش فروش و بازار قطعات و عرضه لوازم یدکی هم نظارت صورت گیرد.

بازار در اختیار تعدادی محدود
حسینی کیا با طرح سوالی مبنی بر اینکه چه کسانی واردات قطعات خودرو را انجام می‌دهند، به پاسخ آن پرداخت و گفت: واردات نیمی از قطعات خودرو در اختیار ۷ نفر است و تا وقتی چنین شرایطی هست مشکلات به وجود می‌آید.

وی درباره اقدامات مجلس گفت: مجلس می‌تواند در حوزه نظارت وزیران را بخواهد در این خصوص اقداماتی هم انجام شده است.

وارداتی را به جای داخلی قالب می‌کنند!
وی با اشاره به اینکه در دوره مجلس گذشته از سوی وزارت صمت یک نمایشگاه از قطعات خودرویی که در داخل تولید نمی‌شد برگزار شد تا تولیدکنندگان امکان تولیدی خود را برای آن‌ها بررسی کنند، ادامه داد: در این نمایشگاه قطعات خیلی ریزی هم بود و تولیدکنندگان حاضر شدند. بسیاری از قطعه سازان اعلام آمادگی کردند.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه مشکل نظارت نکردن داریم، به طرح این موضوع پرداخت که قیمت تمام شده ساخت قطعات در داخل بالاست، از سویی بعضی معافیت‌های مالیاتی را هم داریم گفت: قطعاتی ساخته می‌شود که به نام واحد تولیدی ایرانی عرضه می‌شود اما در واقع ایرانی نیست. در این حوزه نیازمند کار کارشناسی هستیم، در بخش واردات کالاهای این بخش نیازمند نظارت هستیم همچنین ورود دستگاه‌های امنیتی و سازمان‌هایی همچون استاندارد باید مورد نظارت قرار گیرد.

وی گفت: وقتی قطعه‌سازان می‌گویند می‌توانیم قطعه بسازیم جای سوال است که چرا عرضه خودرو نداریم، اینها نشان می‌دهد به اسم تولید قطعه بخشی از آنها وارد می‌شود.

کد خبر: ۲۸٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha