۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
دلار ۲۲ هزار ۵۰۰ و یورو ۲۵ هزار ۴۰۰ تومان شد/ مسابقه بازار آزاد و صرافی ها برای به اوج رساندن قیمت ارز
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار ۲۲ هزار ۵۰۰ و یورو ۲۵ هزار ۴۰۰ تومان شد/ مسابقه بازار آزاد و صرافی ها برای به اوج رساندن قیمت ارز

قیمت ها در بازار ارز و سکه در حالی لحظه ای گران می شود که هیچ نظارتی بر کنترل بهای این کالاها به چشم نمی خورد و دولت نیز برنامه ای برای کاهش و یا جلوگیری از رشد قیمت ها در این بازار ندارد.

اسدالله خسروی؛ بازار: رشد مستمر قیمت ها در بازار ارز گویا تمامی ندارد و قرار نیست راه حلی برای ساماندهی نرخ این کالا که قیمت همه کالا ها و خدمات به آن بستگی دارد اندیشیده شود. بانک مرکزی نیز که تا چندی پیش کاهش قیمت ها و ساماندهی بازار ارز را به مردم وعده می داد، اکنون درسکوتی عمیق فرو رفته و هیچ اظهار نظری نمی کند. از طرفی وزرای اقتصاد، صمت و نفت نیز خود را به خواب زده اند تا هیچ یک ازمسئولان مدیریت نوسان قیمت ارز، پاسخگوی این گرانی ها نشوند. مسئولانی که با گرفتن روزه سکوت مدت هاست به انتظار معجزه ثبات در بازار ارز و سکه نشسته اند.
اگر به نوسان قیمت سکه و ارز طی ۲ هفته اخیر نگریسته شود خواهیم دید که طی این مدت دلار از کانال ۱۸ هزارتومان به کانال  ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و سکه نیز با رشدبالای قیمتی از کانال ۷ ونیم میلیون تومان به کانال ۱۰ و نیم میلیون تومان رسیده است.

گرانی های جدید در راه است!
تبعات گرانی نرخ ارز که به رشد قیمت همه کالاها و خدمات در بازار می انجامد، نگرانی های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است چرا که هر سنت افزایش نرخ دلار تاثیر مستقیم بر رشد عمومی قیمت ها در بازار به جای می گذارد آن هم در شرایطی که کمر مردم این روزها زیر فشارهای اقتصادی و هزینه بالای زندگی خم شده است.
از آنجای که مردم از توان مدیریتی دولت بخصوص بانک مرکزی نسبت به ساماندهی بازار سکه و ارز ناامید شده اند، دست به دامن نمایندگان خود در خانه ملت شده اند تا بلکه آنها با تهدید و تذکر و یا با مشاوره و ایجاد راهکارهای اصولی با مدیران دولتی فکری اساسی به حال این روزهای آشفته بازار سکه و ارز شود. البته اخیرا با شکل گیری کمیسیونها در مجلس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اقتصادی، همتی رئیس کل بانک مرکزی را برای پاسخگویی به مجلس در بازار تنش ارزی فرا خواند اما وی با وجودی که در مجلس قول داد بازار را به زودی سر وسامان می بخشد، تا کنون کاری نکرده است.
 

رشد مستمر قیمت دلار و یورو/ افزایش قیمت در صرافی بانکها
بی توجهی به بازار ارز اکنون موجب شده است که دلار در بازار آزاد به ۲۲ هزار ۵۰۰ تومان و سکه ۱۰ میلیون و نیم و یورو ۲۵ هزارو ۴۰۰ تومان برسد.  افزایش قیمت ارز در بازار داخلی و افزایش قیمت جهانی طلا از جمله دلایل رکوردشکنی‌های این روزهای طلا و سکه در بازار است.  صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش ۱۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار تومان خریداری می‌کنند.
همچنین فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها امروز با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به روز کاری قبل ۲۴ هزار و ۴۴۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان است.
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت یورو ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است؛ دلار از در روزهای اخیر مجدداً وارد کانال ۲۲ هزارتومانی شده است.

وجود تقاضا برای خرید دلار گران
 با وجودی که قیمت ها در بازار آزاد ارز همچنان بالا می رود بازارساز نیز قیمت‌ خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی را به‌صورت محسوسی افزایش داده و سعی دارد با این شیوه قیمت‌ها نزدیک به بازار آزاد شود. این در حالی است که اقتصاددانان چنین رویکردی را برای کاهش قیمت ها و میزان تقاضا خیلی کارساز و موثر نمی دانند بلکه استفاده از راهکارهای دیگر را برای ثبات بخشی بازار پیشنهاد می کنند.
امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را برای کمتر از ۲۰۰۰ دلار،   ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان و یک ریال، قیمت یورو را ۲۴ هزار و ۵۰۳ تومان و ۴ ریال و قیمت پوند انگلیس را ۲۷ هزار و ۲۲۷ تومان و ۹ ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند. قیمت دلار، قیمت یورو و قیمت پوند نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است.
همچنین قیمت خرید دلار برای بیش از ۲۰۰۰ دلار، ۲۲ هزار تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان است.
علاوه بر این معامله گران ارزی امروز با وجودی که خیلی ها فکر می کردند قیمت ارز تا حدی اشباح شده است و خرید آن با ریسک همراه است اما خریداران انواع ارز در بازار کوتاه نیامدند تا جایی که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان شده است.
قیمت طلا و سکه نیز امروز کاهشی نبود. قیمت طلای ۱۸ عیار امروز هر گرم ۹۶۶ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۹۶۶ هزار و ۱۰۰ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک‌میلیون و ۲۹۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۸۱۳ دلار معامله می‌شود.


اقدام عاجلی نشود بازار ارز بدتر می شود
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار» می گوید: دولت اقدام عاجلی نکند بازار ارز روز به روز آشفته تر می شود و  دود این بی توجهی ها به چشم مردم می رود چرا که قیمت ها در چند روز آینده بشدت در بازار افزایش می یابد.
 وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز تورم انتظاری در جامعه ایجاد می کند افزود: قیمت همه کال و خدمات در بازار تابعی از نوسان قیمت ارز است حال ازآنجایی که قیمت ارز بشدت بالا رفته است بی تردید قیمت ها نیز در بازار افزایش می یابد چرا که هزینه های تولید با تامین ارز گران افزایش و این موضوع به روند رشد قیمت کالاهای تولیدی و وارداتی تاثیر بسزایی می گذارد.
این اقتصاددان و استاد دانشگاه یکی از ضعف های مدیریتی دولت در ساماندهی بازار پول را کاهش نرخ سود سپرده های بانکی عنوان کرد و افزود: با خروج سپرده ها از بانک بازار سفته بازی در کشور شکل گرفته است و منابع کلان بانکی به بازار ارز آمده و باعث تنش در این بازار مهم اقتصادی شده است.
بغزیان به پشیمانی بانک مرکزی در کاهش نرخ سود سپردهای و رساندن آن به ۱۵ درصد اشاره کرد و اظهارداشت:‌ دستور اخیر بانک مرکزی در انتشار اوراق گواهی سپرده با رخ سود ۱۸ درصد، حرکتی درست برای کاهش التهاب در بازارهای موازی است.

کد خبر: ۲۸٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha