۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
لزوم تسهیل در مبادلات تجاری در مرز سیرانبند بانه|مرز آزمایشگاه استاندارد ندارد
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سنندج:

لزوم تسهیل در مبادلات تجاری در مرز سیرانبند بانه|مرز آزمایشگاه استاندارد ندارد

سنندج – عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سنندج خواستار تسهیل در راستای انجام مبادلات تجاری در مرز سیرانبند بانه شد و گفت: تقویت زیرساخت های این مرز باید در اولویت قرار گیرد.

بختیار صالحی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حضور گروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در شهرستان بانه و بازدید از واحدهای تولیدی و مرز سیرانبند، اظهار کرد: تسهیل شرایط در راستای تقویت مبادلات تجاری در مرز رسمی سیرانبند بانه یکی از ضرورت های مهم در این شهرستان به شمار می رود.

وی ضمن اشاره به برنامه های اتاق بازرگانی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان کردستان، بیان کرد: کارگروه کارشناسی شورا و اتاق با حضور در شهرستان ‌ها و احصای مسائل سعی در حل مشکلات در سطح شهرستان دارد لذا جلسات این شورا با برش شهرستانی و رویکردی جدید برگزار می‌شوند.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج افزود: هدف اصلی از حضور این کارگروه در شهرستان بانه، بررسی و شناسایی مشکلات و موانعی است که در صادرات و تجارت خارجی در مرز سیرانبد بانه با آنها مواجه هستیم و در همین راستا در مدت زمان سه روز ضمن بازدید از واحدهای تولیدی، از وضعیت مرز رسمی سیرانبند بانه نیز بازدید به عمل آمده و مهمترین مشکلات پیش روی فعالیت های تجاری در این مرز مورد بحث و بررسی قرار گرفت

جاده دسترسی به مرز سیرانبند بانه نیازمند اصلاح است

وی با اشاره به برخی مشکلات مرز سیرانبند بانه به عنوان یکی از زیرساخت های مهم توسعه تجارت خارجی در استان کردستان، عنوان کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مرز سیرانبند بانه وجود دارد نبود آسفالت جاده دسترسی است که متاسفانه جاده از شهرک صنعتی به بعد کاملا از بین رفته و واقعا نیاز به پیگیری دارد و باید در کمترین زمان ممکن این معضل رفع شود.

وی ضمن اشاره به دومین مشکل اساسی در مرز سیرانبند بانه مبنی بر نبود سرور مستقل در گمرک، یادآور شد: در حال حاضر تجار در سیرانبند از سرور گمرک سنندج استفاده می‌کنند و این خود باعث اتلاف زمان و سخت شدن تجارت می شود.

صالحی گفت: معضل دیگر در مرز سیرانبند دید زنی شرکت نفت است که این اقدام باعث کندی کار شده و وقتی که کامیون های عراقی وارد بازارچه می شوند برای هر کامیون ۱۰ دقیقه زمان صرف می‌شود تا آن کامیون دید زنی شده و اجازه ورود به خاک‌ ایران را پیدا کند و باید این روند مورد بازنگری سریع قرار گیرد.

مرز سیرانبند بانه آزمایشگاه استاندارد ندارد

وی ضمن اشاره به دیگر مشکلات مرز رسمی سیرانبند بانه، یادآور شد: مشکل بزرگی که ما با اداره استاندارد داریم نبود آزمایشگاه در مرز سیرانبند است، اداره کل استاندارد تنها یک‌ کارشناس را در مرز مستقر کرده که فقط کارهای دفتری را انجام می‌دهد و با توجه به اینکه سامانه جامع گمرک سامانه‌ ای برخط و آنلاین است و تمام سازمان‌ های مرتبط باید آنلاین جوابگوی استعلامات گمرک باشند، متاسفانه نبود آزمایشگاه باعث شده است تا کارها به کندی دنبال شود.

عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی سنندج گفت: یکی از مشکلات دیگر موجود در سیرانبند کمبود کارشناس قرنطینه است، حضور تنها یک کارشناس برای دنبال کردن فعالیت های این بخش نیز باعث کندی کار شده و موجب اعتراض تجار و بازرگانان فعال در این مرز رسمی است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تلاش مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در راستای رفع مشکلات مرز سیرانبند، بیان کرد: برای کسب بازارهای جهانی باید با کشورهای مختلف رقابت داشته باشیم و زمانی در این رقابت سربلند خواهیم بود که بتوانیم زیرساخت های لازم را ایجاد کرده و تسهیلات مختلفی را در اختیار فعالان حوزه تجارت قرار دهیم.

صالحی با اشاره به برنامه های اتاق بازرگانی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در راستای ارزیابی وضعیت تولید و تجارت در دیگر شهرستان های استان کردستان، افزود: تاکنون شورا وضعیت تعدادی از شهرستان ها را بررسی نموده و این روند همچنان در دیگر شهرستان های استان کردستان نیز دنبال و پیگیری می شود.

کد خبر: ۲۸۶٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha