۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
برای نجات صنعت، خودرو را در بورس عرضه کنید
در گفتگو با دبیر انجمن خودروسازان پیشنهاد شد؛

برای نجات صنعت، خودرو را در بورس عرضه کنید

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که دولت باید از خودروسازان بیشتر حمایت کند، افزود: بدون هیچ شکی قیمت گذاری خودرو براساس حاشیه بازار و عرضه آن در بورس این صنعت را نجات خواهد داد.

بازار، گروه حمل و نقل: در  یک ماه گذشته بازار خودرو با آشفتگی های زیادی همراه بود و قیمت انواع خودرو با افزایش بی سابقه یا روبرو بوده است به طوری که در برخی اوقات قیمت خودرو پراید تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان نیز پیش رفته است، برخی کارشناس عدم عرضه کالا از سوی نمایندگی‌ها و اتمام ظرفیت ثبت فروش را علت این امر می دانند این در حالی است که برخی دیگر عدم قیمتگذاری خودرو براساس حاشیه بازار را بهانه می کنند و عده ای دیگر بر این موضع پافشاری می کنند که تا بازار خودرو که با کمبود تولید روبروست رنگ واردات را به خود نبیند وضع همین است و این بازار هیچ وقت رنگ آرامش به خود نخواهد دید.

از عواملی که سبب افزایش قیمت خودرو شده است، نرخ ارز است که مستقیما روی قطعات خودرو تاثیر گذار می گذارد البته باید گفت که خودروهای تولیدی در ایران از داخلی‌سازی بالایی برخوردارند، اما با این وجود باز هم خودروسازان کشور برای ساخت آنها، به قطعاتی نیاز دارند که خارجی هستند. بنابراین در این مورد می‌توان گفت ارزبری دارند و در حال ‌حاضر، ارزبری تولید برخی خودروهای داخلی بین پنج تا شش هزار دلار در سال اعلام شده و این رقم بسیار قابل توجه است.

در همین خصوص احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در خصوص وضعیت بازار خودرو در کشور گفت: هر کدام از شرکت های خودرو ساز بالغ بر ۲ هزار دستگاه خودرو روزانه تولید می کنند اما این میزان تولید بدون هیچ شکی در مقابل پولهای سرگردان در سطح جامعه بسیار کم است.

وی افزود: وقتی اختلاف زیادی بین قیمت خودرو در بازار و کارخانه وجود دارد، هر شرایطی که وزارت صمت برای فروش بگذارد بالاخره مردم راه دررو را پیدا می کنند به عنوان مثال آخرین شرطی که برای تحویل خودرو به افراد گذاشتند این است که به کسی خودرو فروخته می شود که در ۴ سال گذشته خودرویی خریداری نکرده باشد و یا خانواده پلاک معتبری نداشته باشد.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه یادآور شد: منتهای مراتب خیلی از خانواده ها هنوز هیچ خودرویی نداشته و پول کافی هم برای خرید آن ندارد و کسانی که سرمایه گذار یا دلال هستند به اسم این افراد خودرو خریداری می کنند و بعدا مقداری پول به آنها می دهند،  بارها گفته ایم که بهتر است برای کنترل آشفتگی های بازار خودرو از تجارب دهه ۷۰ استفاده کرد چون در این دهه اختلاف قیمت کارخانه و بازار فعلی وجود داشت در سال ۷۳ شورای اقتصاد تصمیم گرفت خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد.

نعمت بخش تصریح کرد: این اصل اساسی اقتصاد است که قیمت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن نشان می دهد، ما خودروسازان بنا داریم اگر مشکلاتمان حل شود تولید بیشتری را نسبت به سال قبل داشته باشیم مثلا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تولید کنیم پس خودروسازان عرضه خود را نسبت به سه ماه گذشته افزایش داده و تولیدمان بیشتر از گذشته شده است.

وی افزود: اما سوال این است که چه کاری کنیم که تقاضا کنترل شود؟ به اعتقاد بنده تنها راه آن این است که وزارت صمت اجازه دهد خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد چون ما یه شرکت بازرسی کیفیت ایران داریم که بعد از سه ماه یا چهار ماه بعد از تحویل خودرو به مشتری زنگ زده و دائما خدمات پس از فروش خودروسازان را رصد می کند، از طرف دیگر وقتی پول سرگردان در بازار زیاد باشد مردم به خاطر اختلاف قیمت به این سمت هجوم می آورند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که وقتی خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد،  دلالان از این بازار می روند، گفت: با این کار تقاضا به خودی خود پایین می آید بنابراین شاهد کاهش قیمت ها نیز خواهیم بود.

نعمت بخش اظهار نمود: از طرف دیگر هر کالایی که دو نرخی باشد تولید رانت و فساد می کند تا الان وزارت صمت شرط های زیادی برای عدم ورود دلالان به بازار خودرو وضع کرده ولی باز این عده راههای مختلف را برای دور زدن قانون پیدا می کنند به عنوان مثال در سایت دیوار حواله ها را آگهی می کنند بنابراین خودرو باید یا در حاشیه بازار به فروش برسد یا این که در بورس عرضه شود به این صورت که از زمانی که آلومینیوم قبل از ورود به بورس ۴۰ هزار تومان به فروش می رسید ولی با ورود به بورس قیمتش بسیار کاهش یافته است چون یک نرخی شده است.

وی در پایان افزود: دولت باید به کارخانجات خودروسازی کمک های زیادی بکنیم تا تولید افت پیدا نکند و همان روزی ۴ هزار دستگاه تولید را در کشور داشته باشیم.

کد خبر: ۲۸٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      0 0
      شما خیلی غلط کردی با خودروسازان شما از خودت خجالت بکش آقا نعمت بخش مگه سال ۹۷ باز هم شما نبودی میگفتی قیمت خودرو بر زیر حاشیه بازار قیمت خودرو پاین میاد وقتی قیمت خودرو رفت زیر حاشیه بازار قیمت آمد پاین مگه واردات خودرو آزاد بشه وتعرفه گمرگ برداشته بشه