۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
روش های جدید تامین مالی به نفع تولید کننده و بانک است 
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان:

روش های جدید تامین مالی به نفع تولید کننده و بانک است 

گرگان- رئیس کمیسیون اقتصاد اتاق بازرگانی گرگان گفت: روش های جدید تامین مالی به نفع تولید کنند و بانک است زیرا بانک ها در این روش از منابع خود استفاده نمی کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، رضا مبصری صبح یکشنبه در جلسه کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: همواره تامین مالی برای واحد های تولیدی چالش برانگیز است.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: استان گلستان به دلیل ماهیت فعالیت های کشاورزی نمی تواند ارزش افزوده زیادی تولید کند، به همین دلیل دچار ضعف منابع در بانک ها هستیم.

وی گفت: بعد از اینکه قرار بود تورم مهار شود، بر اساس ساختار مالی کشور، بانک ها به عنوان یکی از مراکز تامین نقدینگی تشخیص داده شدند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل بانک مرکزی نظارت ویژه ای را بر صورت های مالی بانک ها اعمال کرد و مانع افزایش نرخ نقدینگی شد.

اعمال سیاست های انقباضی یک نسخه عمومی است

مبصری ادامه داد: اعمال سیاست های انقباضی یک نسخه عمومی است و همه را تحت تاثیر قرار می دهد و تولید را هم دچار خدشه می کند.

وی بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون اقتصاد کلان از روسای بانک ها دعوت شد تا روش های تامین مالی بانک ها را بررسی کنیم تا ببینیم بانک ها چه خدماتی را می توانند به فعالان اقتصادی عرضه کنند.

مبصری گفت: باید شعار سال به برنامه راه تبدیل شود تا مشارکت مردم و جهش تولید را شاهد باشیم.

وی با اشاره به انواع روش های تامین مالی زنجیره ای اظهار کرد: در این روش ها قرار است زنجیره تامین تحت نظارت قرار بگیرد و بانک به انتشار اوراق گواهی کمک کند یعنی در واقع یک «بانک گارانتی» خواهیم داشت که بین اجزا زنجیره تا پایین دست می چرخد و هر یک از اجزا زنجیره مدتی آن را تحمل می کند.

وی ادامه داد: فرض کنید یک دوره سه ماهه از روش تامین مالی و پنج حلقه داریم که هر کدام باید مدتی هزینه تامین مالی را قبول کنند و نقش بانک هم ناظر بر گردش درست در این زنجیره است.

«اوراق گام» ابراز شناخته شده ای است که بانک مرکزی به آن نظارت دارد

مبصری افزود: این روش به نفع تولید کنندگان و بانک است زیرا بانک از منابع خود استفاده نکرده است.

وی گفت: «اوراق گام» ابراز شناخته شده ای است که بانک مرکزی به آن نظارت دارد و همه بانک ها می توانند با آن کار کنند.

وی با بیان اینکه برخی بانک ها برای خود ابزاری را تعریف کردند، تصریح کرد: بانک مرکزی هم «برات الکترونیک» را به صورت رسمی رو نمایی کرد که در تمام بانک ها قابل استفاده است.

کد خبر: ۲۸۵٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha