۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
کاهش مصرف گاز در نیروگاه ها| کدام نیروگاه ها در سال های آینده زیان ده خواهند بود؟
مراقب ساخت نیروگاه گازی باشیم

کاهش مصرف گاز در نیروگاه ها| کدام نیروگاه ها در سال های آینده زیان ده خواهند بود؟

در برخی از روزهای ماه گذشته برق به قیمتی کمتر از قیمت گاز طبیعی در بازار به فروش رفته؛ این یعنی نیروگاه های هسته و نیروگاه های گازی اروپا، ضرر شده شدند و  باید چاره ای برای این مشکل پیدا کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بخش بزرگی از گاز جهانی در نیروگاه ها، گرمایش منازل و پخت و پز مصرف می شود. حالا دیگر به مدد توسعه نیروگاه های تجدید پذیر سهم استفاده از گاز برای تولید برق چند سالی است که دستخوش تغییراتی قرار گرفته است.

سوزاندن گاز برای تولید برق در اتحادیه اروپا از ۵۳۴ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۲ به ۴۳۹ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. «کاهش ۱۸ درصد در تنها یک سال است». علت اصلی آن افزایش تولید برق خورشیدی، بادی، باتری های ذخیره و پمپ های گرمایشی جایگزین گاز بود

سوزاندن گاز برای تولید برق در اتحادیه اروپا از ۵۳۴ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۲ به ۴۳۹ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. «کاهش ۱۸ درصد در تنها یک سال است». علت اصلی آن افزایش تولید برق خورشیدی، بادی، باتری های ذخیره و پمپ های گرمایشی جایگزین گاز بود.

جالب است که بدانید تعداد کشورهای اروپایی که برق تجدیدپذیر بالای ۵۰ درصد در مدار دارند، افزایش یافته است. رشد تولید برق تجدیدپذیر خیره کننده است. گویا مردم و صنعت دیگر باور کرده اند که منبع انرژی روی زمین است و تا کنون بدون دلیل هزینه زیادی به کارتل های نفتی داده اند.

کاهش مصرف گاز در نیروگاه ها| کدام نیروگاه ها در سال های آینده زیان ده خواهند بود؟

گزارش های منتشر شده نشان می دهد که سال گذشته ۸۶ درصد از برق جدید جهانی از تجدیدپذیر ها بود. پیش بینی شده که امسال این عدد به ۹۰درصد برسد. در مقابل رشد سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدید پذیر، سرمایه گذاری در نیروگاه هایی که سوخت مصرفی آنها زغال سنگ و گاز هستند از سال ۲۰۰۸ تا حالا روند کاهشی گرفته و به شدت افت کرده است. کارشناسان معتقدند که این افت سرمایه گذاری در سال های آینده شتاب بیشتری را پیدا خواهد کرد.

قیمت برق از قیمت گاز ارزان تر شد!

همزمان با افرایش تولید برق تجدیدپذیر بیشتر از نیاز افزایش هر ساله جهانی، منجر به کاهش مصرف گاز در نیروگاه ها و پخت و پز می شود. پمپ های گرمایشی هم به سرعت جایگزین گاز در گرمایش منازل می شوند. در این میان بسیاری از کارشناسان فعال در این حوزه مواظب باشیم دنبال ساخت نیروگاه گازی نرویم.

در برخی از روزهای ماه گذشته برق حتی کمتر از قیمت گاز طبیعی در بازار به فروش رفته است. این یعنی نیروگاه های هسته و نیروگاه های گازی اروپا، ضرر شده شدند و باید چاره ای برای این مشکل بیابند و به دنبال کاهش تولیدات خود باشند

در این میان افت قیمت برق در اروپا هم جدی بودن این هشدار را تا حد زیادی اثبات می کند. چرا که در برخی از روزهای ماه گذشته برق حتی کمتر از قیمت گاز طبیعی در بازار به فروش رفته است. این یعنی نیروگاه های هسته و نیروگاه های گازی اروپا، ضرر شده شدند و باید چاره ای برای این مشکل بیابند و به دنبال کاهش تولیدات خود باشند.

بحران نیروگاه های گازی در ایران

در این میان اما همچنان در ایران همچنان نیروگاه های گازی بالاترین سهم از تولید برق را به خود اختصاص داده اند. بر اساس آماری که عبدالله باباخانی کارشناس انرژی ارائه داده تولید برق ما حدود ۷۵ گیگاوات است حال آنکه نیاز ما در حال حاضر حدود ۹۰ گیگاوات تخمین زده می شود. از طرفی حدود ۷گیگاوات هم نیروگاه فرسوده داریم که باید بازنشسته شوند.

او با اشاره به اینکه طبق برنامه هفتم باید ۲۵ گیگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، ادامه داد: به عبارت دیگر تا آخر ۱۴۰۶ ما باید ۴۷گیگاوات برق جدید به شبکه وارد کنیم.

این کارشناس انرژی در حوزه تجدید پذیرها با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از گاز مصرفی کشور در نیروگاه ها سوخت می شود، ادامه داد: اگر قرار باشد ۴۷ گیگاوات نیروگاه جدید هم نیروگاه گازی بشود، به شدت به مصرف گاز کشور افزوده می شود این در حالی است که ظرفیت تولید گاز در کشور ما تقریبا ثابت است.

باباخانی با اشاره به ناترازی گاز در کشور، ادامه داد: در زمستان سهم نیروگاه‌ها به رقم ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب، فولاد از ۴۵ به زیر ۲۰، پتروشیمی‌ها از ۷۵ به ۵۰ و سیمان از ۲۰ به ۵ میلیون مترمکعب می‌رسد. این رقم‌ها را که جمع کنید، به رقم ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز می‌رسد. حتی در دمای سرد طولانی این عدد بیشتر هم می‌شود. برای حفظ وضعیت موجود تولید و توسعه به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. اگر امروز دنبال راه‌حل عاقلانه نگردیم، در ۴ تا ۵ سال آینده با بحران شدید برق و گاز مواجه می‌شویم.

کد خبر: ۲۸۴٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha