۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
ایران از کشورهای برتر منطقه در ایمنی جمعیت دامی است| کنترل و پایش ایمنی‌زایی واکسن‌های دامی
رئیس سازمان دامپزشکی:

ایران از کشورهای برتر منطقه در ایمنی جمعیت دامی است| کنترل و پایش ایمنی‌زایی واکسن‌های دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: براساس طرح‌های پایشی در مراجع بین‌المللی و داخل کشور، در ایمنی جمعیت دامی به عنوان یکی از بهترین کشورهای منطقه محسوب می‌شویم.

به گزارش بازار، سیدمجتبی نوروزی معاون وزیر جهاد کشاورزی، ضمن تبریک روز جهانی دامپزشکی به جامعه دامپزشکی که سهم بسزایی در سلامت دام کشور ایفا می‌کنند، پیرامون روز جهانی دامپزشکی و اهمیت آن گفت: شعار سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، سلامت یکپارچه است و اگر بخواهیم پیرامون سلامت انسان صحبت کنیم باید سلامت حیوان و گیاه را در نظر بگیریم.

وی افزود: در بحث سلامت انسانی بیش از ۱۸۰۰ عامل بیماری برای جامعه انسانی تعریف شده است، که نیمی از آن از دام به انسان منتقل می‌شود بنابراین واکسیناسیون در حوزه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در جمعیت دامی، فوق‌العاده حایز اهمیت است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اجرای واکسیناسیون و کنترل بیماری‌ها در جمعیت دامی کشور گفت: جمعیت دامی در چند مرحله مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرد و سلامت دام‌ها هم از نظر بیماری‌های مشترک و هم بیماری‌های خاص کنترل می‌شود تا ایمنی‌شان در برابر ابتلا به بیماری‌ها در سطح بالایی قرار گیرد.

وی به فعالیت گروه‌های واکسیناسیون مختلف در سطح کشور و در مناطق دوردست نیز اشاره و یادآور شد: همکاران سازمان دامپزشکی در مناطق مختلف روستایی و عشایری در ارتفاعات، مناطق ییلاقی و قشلاقی و ... حضور یافته و جمعیت دامی کشور را واکسینه می‌کنند.

نوروزی با بیان این که امروز از نظر ایمنی جمعیت دامی کشور در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داریم، خاطرنشان کرد: براساس طرح‌های پایشی صورت گرفته در داخل کشور و همچنین مراجع بین‌المللی؛ در ایمنی جمعیت دامی به عنوان یکی از بهترین کشورهای منطقه محسوب می‌شویم و این امر حاصل تلاش و زحمات اکیپ‌های واکسیناسیونی در سراسر کشور است که جا دارد به نوبه خود از زحمات آنها تقدیر و تشکر کنم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این که تزریق بیشتر واکسن‌های دامی در کشور رایگان است، گفت: بسیاری از واکسن‌ها از جمله واکسن‌های استراتژیک که برای سلامت جامعه انسانی بخصوص در بحث بیماری‌های مشترک حائز اهمیت است، همه رایگان تزریق می‌شود.

به گفته وی، تزریق واکسن‌های بهادار نیز در اختیار خود دامدار است، واکسن‌های داخلی تحت کنترل مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی تولید و از نظر ایمنی‌زایی کنترل می‌شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به مقوله گرم شدن کره زمین و تغییر چهره بسیاری از بیماری‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات زیست‌محیطی و تغییر بیماری‌ها، واکسن‌های دامی نیز برای ایمنی‌زایی بیشتر روز به روز کنترل و پایش شده و در صورت نیاز تغییر می‌یابد.

وی از افزود: واکسن به منزله پیشگیری است و در این راستا کنترل‌های لازم از نظر سلامت خود واکسن، ایمنی‌زایی و سلامت در سه مرحله انجام می‌شود و بعد از رسیدن به حد استاندارد، مورد سنجش قرار گرفته و اجازه تزریق به بازار داده می‌شود.

نوروزی ادامه داد: در صورتی که واکسنی نامرغوب بوده و ایمنی‌زایی لازم را در جامعه دامی کشور ایجاد نکند، براساس سریال شناسایی و با اعلام رسمی از طریق رسانه‌های عمومی و ادارات کل دامپزشکی این سازمان، نسبت به جمع‌آوری و امحا آن اقدام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اجرای طرح جهاددامپزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری سپاه پاسداران و بسیج در مناطق دوردست و صعب‌العبور مناطق روستایی و عشایری در حال اجرا است که جا دارد از زحمات این مجموعه خدوم نیز تقدیر شود.

کد خبر: ۲۸۴٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha