۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
سیگنال های ارزی از حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی/ گمانه زنی ها از حضور همزمان مقامات ایران و آمریکا
ایفای نقش عربستان در میانه ایران و آمریکا

سیگنال های ارزی از حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی/ گمانه زنی ها از حضور همزمان مقامات ایران و آمریکا

سفر بی سر و صدای رییس بانک مرکزی آمریکا همزمان با برگزاری اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی به عربستان گمانه زنی های تازه ای را درباره توافقات جدید میان ایران و آمریکا شکل داده است.

به گزارش خبرنگار بازار، همزمان با سفر سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی به عربستان جهت شرکت در چهل و نهمین اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، نیز عازم عربستان سعودی شده است. هرچند علت حضور فرزین نیز شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی ذکر شده است اما برخی گمانه زنی ها دلایل دیگری را برای حضور فرزین در این اجلاس برمی شمارند.

به نظر می رسد منشاء اصلی این گمانه زنی ها سفر رسمی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به عربستان همزمان با برگزاری این اجلاس باشد. به ویژه این که برخی منابع از سفر بی سر و صدای جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا به عربستان در همین هفته سخن گفته اند. گفتنی است منابع رسمی عربستان از برگزاری جلساتی میان سیداحسان خاندوزی و فیصل ابراهیم، وزیر اقتصاد عربستان، در حاشیه این اجلاس نیز خبر داده اند.

پیش از این گفتگوهای زیادی در موضوعات مختلف منطقه ای با واسطه برخی کشورهای عربی چون عمان و قطر میان ایران و آمریکا صورت گرفته است اما این که مقامات عربستانی بخواهند در تحولات پرشتاب خاورمیانه نقشی در میانه ایران و آمریکا برعهده بگیرند اتفاق کم سابقه ای است. همچنین چند روز پیش برخی منابع از ردپای عربستان در ریزش هفته اخیر قیمت ارز در ایران سخن گفته اند و این که گشایش های ارزی به وجود آمده برای سفر حجاج ایرانی به عربستان را به همین ردپا نسبت داده اند.

در هفته گذشته مداخله غیررسمی بانک مرکزی ایران در بازار درهم که در ریزش قیمت ارز در روزهای اخیر تاثیر مهمی داشت به نوعی با چراغ سبز مقامات اماراتی مواجه شد. گفتنی است بازار درهم نقش مهمی در نوسانات قیمت ارز در ایران دارد و بانک مرکزی ایران در ماه های اخیر تلاش کرده در بازار درهم نیز به ایفای نقش بپردازد.

کد خبر: ۲۸۴٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هموطن IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      0 0
      خدا که همینطور باشه، از اوضاع اقتصادی کنونی ، خسته شدیم دیگه بخدا
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      0 0
      مسئولان لطف کنند بانک های کشورهای اسلامی را مثل بانکداری خودمان به گند نکشند .
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      0 0
      انشالا که گشایشی بشه ،و اقتصاد ما سر و سامان بگیره ،و تورم تک رقمی داشته باشیم ،مردم نابود شدند ،جامعه بوی ناامیدی گرفته