۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
افزایش ۱۶ درصدی قیمت جهانی آلومینیوم طی یک ماه| پیش بینی روند بازار و قیمت
بازار گزارش می دهد:

افزایش ۱۶ درصدی قیمت جهانی آلومینیوم طی یک ماه| پیش بینی روند بازار و قیمت

قیمت آلومینیوم علیرغم روند ضعیف رشد خود طی ماه های گذشته، طی هفته های اخیر به شدت افزایش یافته و به گفته کارشناسان روند صعودی قیمت طی ماه های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: همزمان با پیش بینی اوضاع نسبتا بهتر برای اقتصاد جهانی، قیمت بسیاری از فلزات اساسی شاهد رشد قیمت در بازارهای مختلف شرق و غرب بوده اند. بسیاری از فلزات به ویژه مس، البته طی ماه های اخیر نیز از میزان رشد مطلوبی برخوردار بوده و هنوز به روند صعودی قیمت خود ادامه می دهند. با اینحال، هنوز بازارها برای آغازی روندی صعودی همچنان در حال تلاش بوده و هنوز وارد فاز قطعی صعودی رشد قیمت خود نشده اند.

رشد خیره کننده قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی

در میان فلزات اساسی، آلومینیوم را می توان به کم بازده ترین و نا امید کننده ترین فلز برای سرمایه گذاران طی بیش از یک سال گذشته دانست. در حالیکه بسیاری از فلزات بازار به ویژه مس و در برخی مقاطع زمانی، آهن، رشد چشمگیری برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آوردند، آلومینیوم در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی تقریبا سرمایه گذاران خود را ناامید کرد.

افزایش ۱۶ درصدی قیمت جهانی آلومینیوم طی یک ماه| پیش بینی روند بازار و قیمت

با اینحال، پویایی بازار و تغییرات کلیدی در شرایط فاندامنتال آن منجر به آغاز روند رو به رشد این فلز اساسی در بازار از اواخر ماه فوریه سال جاری شد. روند صعودی قیمت تا حدی بوده که اگر نکاهی به نمودار درج شده در بالا بیندازیم، ممکن است چارت قیمت آلومینیوم را با دوره بولران بیت کوین اشتباه بگیریم!
قیمت آلومنیویم تنها طی بازه زمانی یک ماهه گذشته با ۱۶.۲۵ درصد رشد مواجه شده که می توان آن را به رشد قیمت طلا در دوران بروز بحران های جهانی قیاس کرد.

افزایش تقاضای جهانی برای آلومینیویم

نخستین دلیل رشد قیمت آلومینیوم، همان قانون اساسی اقتصاد یعنی رشد تقاضا است. بر اساس آخرین داده های موسسه بین المللی آلومینیوم (IAI) تولید آلومنیویم از ماه مارس سال جاری با رشد ۳.۵ درصد سالانه، در سطح جهانی، به رقم ۱۹۵۹۰۰ تن در هر روز رسیده است.

این در حالیست که تنها در بازارهای آسیایی (به جز چین) شاهد رشد ۰.۱۶ درصدی مصرف آلومینویم در بازاه زمانی ماهانه بوده ایم. یعنی روزانه به طور متوسط، حدود ۱۳۲۰۰ تن آلومینیوم بیشتری در بازارهای آسیایی مورد تقاضا قرار گرفته است. با این حساب، در بازاه زمانی سالانه، با رشد ۳.۲۸ رصدی تقاضا برای آلومینیوم درب بازارهای جهانی مواجه بوده ایم که رقمی بسیار نزدیک به افزایش میزان عرضه آن محسوب می شود. همین موضوع منجر به افزایش قیمت چشمگیر آلومینیوم در بازارهای جهانی شده است.

تحریم های دردسر ساز غرب علیه آلومینیوم روسیه

اما یکی از بزرگترین دلایل افزایش قیمت آلومینیوم، تحریم های اعمال شده از سوی غرب علیه تولید و صادرات آلومینیوم روسیه است؛ تحریم هایی که قرار بود شرکت بزرگ «روسال» به عنوان بزرگترین تولید کننده شمش آلومینیوم در جهان را فلج نماید و اکنون عدم عرضه آلومینیوم این شرکت در بورس های بزرگ غرب مانند بورس فلزات لندن و بورس فلزات سنگاپور، منجر به افزایش شدید قیمت شده است.

افزایش ۱۶ درصدی قیمت جهانی آلومینیوم طی یک ماه| پیش بینی روند بازار و قیمت

از سوی دیگر، تحریم های وضع شده از سوی غرب علیه روسال منجر به تغییر اساسی استراتژی فروش این شرکت طی هفته های اخیر شده است. «لی جیانهویی» تحلیل گیر ارشد بازار فلزات شانگهای در این خصوص معتقد است که تغییر رویکرد روسال برای فاصله گرفتن از بازارهای چین نیز منجر به کاهش عرضه آلومینیوم به بزرگترین بازار مصرف آلومینیوم جهان یعنی کشور چین شده که همین امر نهایتا قیمت را تا حد زیادی افزایش داده است. در چین نیز، افزایش تعرفه واردات برای آلومینیوم منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده آلومینیوم وارداتی به این کشور شده است. تمامی این عوامل در حالی رخ داده است که چشم انداز افزایش مصرف و تقاضا برای آلومینیوم طی ماه های آتی کاملا مثبت به نظر می رسد با این حساب، طی ماه های آتی نیز باید منتظر افزایش بیشتر قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی باشیم.

پیش بینی قیمت آلومینیوم برای ماه های آتی

هلدینگ سرمایه گذاری کتک (Kotak) هند در تازه ترین گزارش خود از بازار آلومینیوم معتقد است که کاهش عرضه آلومینیوم به بازارهای چین و افزایش تقاضا در این کشور می تواند منجر به ایجاد رالی جدید قیمت و بازگشت قیمت ها به دوران پیش از بروز همه گیری کرنا شود. این هلدینگ بزرگ معتقد است که چنین وضعیتی می تواند قیمت هر تن آلومینیوم را تا ۲۵۰۰ الی ۲۶۰۰ دلار افزایش دهد که این به معنای افزایش ۶ الی ۸ درصدی قیمت در قیاس با قیمت های فعلی است.

کد خبر: ۲۸۴٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha