۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
زنبورداران هم از زیان کرونا بی نصیب نبودند/ تلفات ۷۵ درصدی در کوچ سال گذشته کندوها
گزارش بازار از البرز

زنبورداران هم از زیان کرونا بی نصیب نبودند/ تلفات ۷۵ درصدی در کوچ سال گذشته کندوها

کرج- استان البرز با داشتن باغ ها و دامنه های رشته کوه های البرز در جاده چالوس و طالقان و همچنین توسعه کشت پنبه و یونجه در اشتهارد شرایط خوبی را برای پرورش زنبور و استقرار زنبورستان در این مناطق فراهم کرده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: استان البرز با داشتن باغ ها و دامنه های رشته کوه های البرز در جاده چالوس و طالقان و همچنین توسعه کشت پنبه و یونجه در اشتهارد شرایط خوبی را برای پرورش زنبور و استقرار زنبورستان در این مناطق فراهم کرده است. تا جایی که گاهی برخی از زنبورداران در فصل بهار که البرز شرایط خوبی برای پرورش زنبور دارد، از نقاط مختلف کشور برای استقرار زنبورستان خود به البرز کوچ می کنند. البته زنبورداران البرز نیز در فصول سرد سال به استان های جنوبی و شمالی کوچ می کنند. زمستان سال گذشته به روال هرسال، زنبورداران البرزی به برخی شهرها مانند ساری، کازرون و... کوچ کرده و زنبورستان خود را مستقر کردند. با شیوع کرونا در پایان اسفند و منع تردد مسافران، زنبورداران نتوانستند به زنبورهای خود سرکشی و از نظر تغذیه و دارو بر آنها نظارت داشته باشند و عدم رسیدگی به آنها باعث تلفات زنبورها و خسارت زیادی به زنبورداران شد.

در این بین زنبورداران طالقانی که به دیگر شهرها کوچ داشتند بیشترین خسارت را متحمل شدند و با وجود پیگیری های خودشان و جهاد کشاورزی شهرستان و استان، به دلیل اینکه این شغل جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا شناخته نشد، نتوانستند تسهیلاتی دریافت کنند تا دوباره شروع به کار کنند.

منع تردد و عدم رسیدگی غذایی و دارویی به زنبورها باعث تلفات آنها شد
رییس اتحادیه زنبورداران البرز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تعدادی از زنبورداران البرز که زنبورستان خود را به شهرهای جنوبی و یا شمالی کشور کوچ داده بودند، با شیوع بیماری کرونا و منع تردد و همچنین جابجایی زنبورستان نتوانستند به موقع دارو و غذای کمکی زنبورهای خود را برسانند و خسارت زیادی را بابت تلف شدن زنبورهای خود متحمل شدند.

محمدولی فرهنگی افزود: برخی از زنبورداران خسارت دیده برای دریافت مجوز تردد و جابجایی زنبورستان و همچنین تسهیلات با بهره کم مراجعه کردند و اتحادیه طی مکاتباتی با جهاد کشاورزی استان و مکاتبه با جهاد کشاورزی شهرهای مقصد، در خصوص مجوز تردد توسط استانداری، همچنین برآورد خسارت و تلفات و دریافت وام زنبورداران اقدام کرد.

فرهنگی اظهار کرد: در نهایت برخی مشکلات تردد و جابجایی حل شد اما در مسیر طی این اقدامات برخی زنبورداران تا حدود ۷۵ درصد هم خسارت دیدند.

وی که خود بیش از ۳۵ سال تجربه زنبورداری دارد، با بیان اینکه در استان حدود ۷۰ هزار کلنی فعال داریم، افزود: حدود ۱۱۰۰ زنبوردار در استان فعالیت دارند که برخی پروانه دارند و برخی نیز بدون پروانه، در روستاها و در کنار فعالیت های باغداری و دامداری خود کلنی زنبور هم دارند.

از جهاد کشاورزی انتظار داریم به حوزه پرورش زنبور توجه بیشتری داشته باشد
رییس اتحادیه زنبورداران البرز با بیان اینکه به حوزه زنبورداری به نسبت دیگر فعالیت ها مانند «دام و طیور و آبزیان» توجه کمتری شده است، گفت: از جهاد کشاورزی انتظار داریم در حوزه پرورش زنبور توجه و نگاه ویژه تری داشته باشد.

فرهنگی افزود: از نظر تسهیلات و تامین نهاده شکر دولتی مورد نیاز برای زنبورداران با مشکلاتی مواجه هستیم که با حمایت جهاد کشاورزی می توانیم برای جهش در تولید قدم های خوبی برداریم.

فرهنگی افزود: سهمیه شکر دولتی تخصیص یافته به استان «به ازای ۳ کیلوگرم برای هر کلونی» را در اختیار شرکت های تعاونی زنبورداران قرار می دهیم که برای گرفتن آن اعضا تعاونی اولویت دارند اما حتی کسانی که عضو نیستند نیز می توانند ابزار مورد نیاز خود را برای زنبورستان تهیه کنند.

رییس اتحادیه زنبورداران البرز با بیان اینکه عسل تولیدی استان نیاز استان را تامین نمی کند، افزود: واحدهای بسته بندی ما ناچار هستند از استان هایی مانند آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، اصفهان و... عسل تهیه کنند و در داخل استان توزیع کنند.

فرهنگی با اشاره به کوچ زنبورستان ها و اینکه محل استقرار آنها ثابت نیست، گفت: استاندارد نمی تواند بهداشت، کیفیت و قابلیت محصول را تایید کند و برای صادرات اقدام کرد. به همین دلیل زنبورداران عسل تولیدی خود را به مشتریان خاص خود و در بسته بندی های معمولی به فروش می رسانند.

ضرورت تغذیه دستی زنبورها
رئیس اتحادیه زنبورداران البرز با اشاره به این‌ که گاهی به دلیل بارندگی و یا خشک بودن صحرا زنبور نمی‌تواند از شهد گل‌ها تغذیه کند افزود: در چنین شرایطی زنبوردار باید زنبورها را به طور دستی و با شکر تغذیه کند که برای تامین شکر نیاز به حمایت دارد. فرهنگی افزود: سال گذشته جهاد کشاورزی استان و اتحادیه سراسری کشور در طرح تنظیم بازار در این زمینه حمایت خوبی داشت، اما انتظار می‌رود همانطور که در بخش گاو، گوسفند و مرغداری و ماهی‌سراها برای تامین نهاده حمایت می‌کنند، در بخش زنبورداری هم حمایت لازم را داشته باشند تا زنبوردار برای تولید و برداشت عسل، زهر زنبور و ژله رویال با مشکل مواجه نشود.

وی که خود بیش از ۳۵ سال در زمینه زنبورداری سابقه دارد، تاکید کرد: استفاده از شکر برای تغذیه زنبورها در برخی مقاطع زمانی در کیفیت محصول هیچ خدشه‌ای وارد نمی‌کند و اگر زنبور در هوای بارانی و خشک به‌ طور دستی تغذیه نشود می‌ میرد.

حمایت‌های اتحادیه زنبورداران
رئیس اتحادیه زنبورداران البرز با بیان این‌که اتحادیه ۴ شرکت تعاونی در شهرستان‌های کرج، طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد دارد، می‌افزاید: در استان هزار و ۱۰۰ زنبوردار داریم که حدود ۷۰۰ نفر آنها عضو اتحادیه هستند و مابقی هم زنبورداری می‌کنند اما هنوز عضو اتحادیه نشده‌اند.

محمدولی فرهنگی در مورد حمایت‌های اتحادیه از زنبورداران می‌گوید: شرکت‌های تعاونی اعتباراتی را با هماهنگی جهاد و بانک کشاورزی به زنبوردارها می‌دهند که میزان و سقف این اعتبارات بر اساس طرحی که ارائه می‌دهند از فعالیت‌هایی مانند تامین نهاده‌های زنبورستان گرفته تا ایستگاه پرورش ملکه از ۱۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است. البته تعاونی در بخش تامین کندو و ابزار زنبورداری نیز از زنبورداران حمایت می‌کند.

فرهنگی تاکید کرد: برای جهش در تولید زنبورداران نیاز به حمایت و یاری مسئولان دارند.

زنبورداری جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا شناخته نشد
مدیر جهاد کشاورزی طالقان هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت زنبورداران در پی شیوع کرونا گفت: به دلیل عدم تایید این حرفه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مشاغل آسیب دیده از کرونا، فعالان این عرصه تا کنون موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.

سید حسن محسن الحسینی گفت: برای جبران خسارات وارده پیگیری هایی انجام داده ایم و به دنبال تقاضای زنبورداران مبنی بر دریافت تسهیلات نامه نگاری کردیم، اما به دلیل اینکه این فعالیت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا شناخته نشده، تا کنون موفق به دریافت تسهیلات و یا کمک های بلاعوض نشده اند.

مدیر جهاد کشاورزی طالقان با بیان اینکه شغل زنبورداری یک شغل ثابت نیست و زنبورداران مدام در حال کوچ هستند، گفت: در طالقان حدود ۲۵۰ زنبوردار با بیش از ۲۶ هزار کلونی فعالیت می کنند که حدود ۲۰ درصد آنها همه سال را در طالقان مستقر هستند و  بیشتر زنبورداران طالقان در فصل های پاییز یا زمستان به قزوین یا مناطق شمالی کشور کوچ می کنند.

کوچ سالانه ۲۳۰ زنبوردار از مناطق مختلف کشور به طالقان
وی با اشاره به اینکه زنبورداران غیر بومی از مناطق مختلف کشور به طالقان کوچ می کنند، گفت: حدود ۲۳۰ زنبوردار با بیش از ۳۰ هزار کلونی نیز از اواخر خرداد به طالقان کوچ می کنند و تا اواخر مرداد که فصل برداشت عسل هست در شهرستان مستقر هستند.

مدیر جهاد کشاورزی طالقان با اشاره به تولید حدود هفت کیلو عسل در هر کلونی گفت: سالیانه بیش از ۱۵۰ تن عسل در طالقان تولید می شود.

محسن الحسینی با بیان اینکه در طالقان یک کارخانه صنایع تبدیلی «بسته بندی عسل» داریم که به کشورهای سواحل خلیج فارس صادرات دارد افزود: به دلیل کوهستانی بودن، پوشش گیاهی مناسب و شرایط آب و هوایی مطلوب ظرفیت بالایی برای توسعه تولید عسل، اشتغالزایی، صادرات و رونق اقتصاد در این حوزه دارد  اما برای تحقق این امر نیاز به حمایت و توجه بیشتری در این زمینه هستیم.

طالقان مستعد توسعه اشتغال و ارزآوری در حوزه تولید زنبور و عسل است
مدیر جهاد کشاورزی طالقان با تاکید مجدد بر ظرفیت و مستعد بودن طالقان برای توسعه تولید عسل و اشتغال در این حوزه گفت: چنانچه دولت در زمینه واردات ملکه با نرخ دولتی و تسهیلات حمایت کند می توانیم با آموزش های علمی بیشتر زنبورداران در راستای افزایش کیفیت و میزان تولید در این بخش قدم های بزرگی برداریم.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ زنبوردار در طالقان فعالیت می کنند، افزود: ۱۵۰ خانوار هم در کنار آنها کسب روزی دارند و در مجموع شاغلان این حرفه بیش از ۴۰۰ نفر بوده که با حمایت می توان برای توسعه اشتغال، تولید و ارزآوری در این زمینه اقدام کرد.

کد خبر: ۲۸٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha