۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
۱۰۱۲ میلیارد تومان خسارت سیل به ۳ استان
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

۱۰۱۲ میلیارد تومان خسارت سیل به ۳ استان

عبدالهاشم حسن‌نیا برآورد خسارات وارده به جاده‌ها و ابنیه‌فنی سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان (جنوب) و هرمزگان را ۱۰۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش بازار، عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جلسه‌ای که با حضور معاونان و مدیران کل دفاتر ذیربط در حوزه راهداری آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده درباره راه‌های مواصلاتی آسیب دیده در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان در سیل هفته گذشته تشکیل شد، با اعلام این که  تا کنون میزان  خسارات وارده به جاده‌ها و ابنیه فنی این استان‌ها، ۱۰۱۲ میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: در پی وقوع بارندگی کم سابقه طی هفته گذشته در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان و تداوم آن طی ۴۸ ساعت، منجر به جاری شدن سیل شدید و وقوع خسارت های فراوان به زیرساخت‌های جاده‌ای در مناطقی از جنوب استان کرمان، شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان  هرمزگان شد.

 حسن‌نیا افزود:‌ بیش‌ترین آسیب به راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، فنوج، نیکشهر، سرباز، قصرقند، کنارک، چابهار، مهرستان، میرجاوه و سراوان در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های جاسک، بندرلنگه و بستک در هرمزگان و قلعه گنج در جنوب استان کرمان وارد آمده است. البته سایر شهرستان‌های این استان‌ها نیز متاثر از سیل بوده‌اند و خسارت‌های قابل توجهی به آن‌ها وارد شده است که ارزیابی آن‌ها در دست اقدام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دراستان سیستان و بلوچستان هم‌زمان با  وقوع سیل، با بسیج حداقل ۴۳۰ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری و راهسازی شامل ماشین آلات شمال و جنوب استان و اعزامی از استان‌های معین و بخش خصوصی، عملیات مرمت و بازگشایی اولیه شروع شد و با توجه به اهمیت موضوع، رئیس و تعدادی از معاونان و مدیران کل ستاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان سیستان و بلوچستان مستقر شدند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: با تلاش شبانه‌روزی نیروهای اعزامی در مناطق سیل‌زده، از روز چهارشنبه گذشته تردد در تمام راه‌های اصلی و شریانی، به جز محور جاسک-کنارک، برقرار شد. این محور نیز روز جمعه بازگشایی شد و مورد استفاده و تردد ساکنان منطقه و نیروهای امدادی قرار گرفت. در استان سیستان و بلوچستان، هم‌زمان تمام راه‌های فرعی آسیب دیده که به‌صورت موضعی مسیر راه دچار آب بردگی یا شکستگی شده بود بازگشایی شدند و هم‌اکنون تردد از راه در حاشیه ناحیه آسیب دیده که تسطیح شده است به‌صورت موقت برقرار و کار بازسازی به ترتیب اولویت در دست برنامه و اقدام است.

وی با اشاره به اینکه  طول راه‌های متاثر از سیل و آسیب دیده در استان سیستان و بلوچستان حدود ۵۵۰۰ کیلومتر، شامل ۳۸۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۱۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی بوده است، توضیح داد: از ۸۷۶ راه روستایی مسدود شده، در حال حاضر تنها ۲۴ راه روستایی با محدودیت تردد مواجه است و در سایر راه‌ها به‌صورت موقت با ترمیم راه، امکان تردد و امداد رسانی فراهم است.

حسن‌نیا برآورد خسارات وارده به راه‌ها و ابنیه فنی استان سیستان و بلوچستان را حدود ۷۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سیل اخیر ۲۵۰ دستگاه پل بزرگ و کوچک آسیب دیده یا تخریب شده‌اند. همچنین دیوارهای حایل و ضامن آسیب دیده ۸۵۰۰ متر، تعداد محورهای اصلی و فرعی آسیب دیده ۲۷ محور، تعداد محورهای روستایی آسیب دیده ۸۷۶ محور که ریزش برداری و پاکسازی سطح راه در ترانشه‌های سنگی بیش از ۵۰۰ مورد بوده است.

در استان هرمزگان ۲هزار و ۷۸۵ محور اصلی، فرعی و روستایی در سیل آسیب دیدند 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره خسارت‌های سیل در استان هرمزگان گفت: طول راه‌های متاثر از سیل و آسیب‌دیده در استان هرمزگان، حدود ۲۷۸۵ کیلومتر شامل ۱۹۴۴ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۸۴۱ کیلومتر راه روستایی است  این در حالی است که از ۱۵۰ راه روستایی مسدود، ۷ محور روستایی (۲۱ روستا) همچنان با محدودیت تردد مواجه است و سایر راه‌ها به‌صورت موقت با ترمیم راه امکان تردد و امداد رسانی فراهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تعداد پل‌های کوچک و بزرگ آسیب دیده یا تخریب شده در این استان ۴۸۵ دستگاه بوده است و ریزش برداری و پاکسازی سطح راه در ترانشه‌های سنگی بیش از ۱۰۰ مورد بوده است.

حسن‌نیا جمع کل خسارات اولیه وارده به زیرساختهای جاده ای استان حدود ۲۳۰  میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: در این استان نیز از همان ساعات اولیه وقوع سیل  با بسیج حداقل ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری و راهسازی شامل ماشین آلات راهداری و بخش خصوصی، عملیات مرمت و بازگشایی اولیه شروع شد و با توجه به اهمیت موضوع، یکی از معاونین و تعدادی از مدیران کل ستاد سازمان  راهداری و حمل و نقل جاده ای  در استان استقرار یافتند که  خوشبختانه از روز چهارشنبه گذشته، تمام راه های اصلی و شریانی استان بازگشایی و تردد در آن برقرار شد.

۷۲۰ کیلومتر طول راه‌های آسیب دیده در جنوب استان کرمان

به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره جنوب استان کرمان نیز بیان کرد: در جنوب استان کرمان هم‌زمان با  وقوع سیل، با بسیج حداقل ۱۰۲ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری، که از استان‌های معین و بخش خصوصی اعزام شدند، عملیات مرمت و بازگشایی اولیه شروع شد و تردد در تمام راه‌های اصلی و فرعی و روستایی  برقرار شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هیچ راه روستایی مسدودی در جنوب کرمان وجود ندارد گفت: طول راه‌های متاثر از سیل و آسیب دیده در این منطقه حدود ۷۲۰ کیلومتر شامل ۵۹۰ کیلومتر راه روستایی و ۱۳۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی بوده است، تعداد پل‌های کوچک و بزرگ آسیب دیده یا تخریب شده ۲۳۱ دستگاه، تعداد محورهای اصلی و فرعی آسیب دیده ۱۲ محور، تعداد محورهای روستایی آسیب دیده ۲۱۵ محور بوده است. همچنین عملیات ریزش‌برداری و پاکسازی سطح راه در ترانشه‌های سنگی در بیش از ۶۰ مورد انجام شده است. جمع کل خسارات اولیه وارده به زیرساخت‌های جاده‌ای استان کرمان حدود ۳۲  میلیارد تومان است.

کد خبر: ۲٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha