۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
بازارهای آسیایی انتظار کاهش قیمت زغال سنگ کک را در سه ماهه دوم دارند

بازارهای آسیایی انتظار کاهش قیمت زغال سنگ کک را در سه ماهه دوم دارند

در حالی که برآورد می شود قیمت زغال سنگ کک در سه ماهه دوم سال در بازارهای آسیایی کاهش یابد این احتمال وجود دارد که قیمت محصولات ممتاز به کمتر از پایین ترین سطح ۲۰۲۳ برسد.

بازار؛ گروه صنعت: بازار زغال سنگ کک‌ساز دریایی با سیگنال ‌هایی مبنی بر کاهش قیمت ‌ها وارد سه ماهه دوم سال جاری شد. به گفته «اس اند پی گلوبال»، این نگرانی را تشدید می‌ کند که قیمت ‌های محصولات ممتاز ممکن است به کمتر از پایین‌ ترین سطح سال ۲۰۲۳ برسد.

در عین حال، فعالان بازار، بازگشت اخیر در اواسط آوریل را موقتی در میان نوسانات معاملات آتی می دانند. انتظار می ‌رود عرضه زغال ‌سنگ ممتاز از کوئینزلند در سه‌ ماهه دوم بهبود یابد، زیرا این مرکز تولید از فصل بارانی بیرون می ‌آید. علاوه بر این، انتظار می رود شرکت های بزرگ معدنی سال مالی خود را که در ژوئن سال جاری به پایان می رسد، ببندند. در ماه فوریه، استرالیا افزایش قابل توجهی در صادرات زغال سنگ کک نشان داده است و عرضه خارجی را با ۱۵ درصد در مترمربع و ۵۸ درصد در سال به ۱۵.۷۱ میلیون تن افزایش داده است. این اتفاق در پس زمینه تقاضای ضعیف رخ داد، مازاد عرضه با افزایش شدید محموله های نقطه ای ارائه شده توسط یک تولید کننده بزرگ زغال سنگ استرالیا که به ندرت با چنین شرایطی وارد بازار می شود، تشدید شد. به گفته منابع، این شرکت در ماه مارس چندین محموله زغال سنگ کک را بر روی کشتی های پاناماکس ارسال کرده است.

قیمت چین زغال سنگ در سه ماهه سال به ۲۵۷دلار در تن رسید

در مقابل این پس ‌زمینه، کاهش قیمت زغال سنگ کک ‌سازی تا پایان سه ماهه اول تشدید شد. طبق گزارش پلاتس، از ۲۸ مارس، قیمت مواد خام استرالیا (FOB استرالیا) با ۷۹.۲۵ دلار در هر تن یا ۱۹درصد سالانه کاهش یافت و به ۲۴۴.۵۰ دلار در تن رسید. قیمت زغال سنگ چین (CFR چین) با ۲۳ درصد کاهش در سه ماهه و ۱۸ درصد نسبت به سال قبل با ۷۵ دلار در هر تن به ۲۵۷ دلار در تن رسید.

تحلیلگران S&P Global پیش بینی خود را برای قیمت زغال سنگ کک کننده استرالیا به ۲۸۳ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۴ کاهش داده اند که کمتر از پیش بینی قبلی ۲۸۹ دلار در هر تن است. آنها انتظار ندارند امسال به دلیل شرایط ضعیف بازار فولاد، قیمت ها به بالای ۳۰۰ دلار در هر تن افزایش یابد.

در ماه مارس، بازار کلیدی چین منجر به کاهش قیمت زغال سنگ دریایی شد و قیمت داخلی این ماده خام نیز کاهش یافت. علیرغم برخی خوش ‌بینی‌ها نسبت به بازار آتی در اواسط آوریل، تقاضای پایین کارخانه ‌های فولاد در غیاب سیاست ‌های محرک قابل توجه دولت همچنان ادامه خواهد داشت. این می تواند منجر به کاهش واردات چینی مواد دریایی تا پایان سال ۲۰۲۴ شود. با این حال، برخی منابع هنوز امیدوارند که قیمت های داخلی در سه ماهه دوم سال جاری حمایت شود.

تقاضای ضعیف در هند برای زغال سنگ کک

از سوی دیگر در این گزارش آمده است: در هند، تقاضا برای زغال سنگ کک در بازار نقدی در سه ماهه اول در میان قیمت های FOB بالا ضعیف به نظر می رسد. کاربران نهایی به دنبال منابع جایگزین بودند و برخی به جای آن کک متالورژیکی خریدند، زیرا کاهش قیمت ‌های زنجیره‌ ای در بازار چین برای این محصول بر قیمت‌ های بین‌ المللی تأثیر گذاشت.

مرکز GMK: دولت استرالیا میانگین قیمت زغال سنگ کک در سال ۲۰۲۴ را ۲۷۷ دلار در هر تن و تا سال ۲۰۲۹ کاهش را به ۱۸۵ دلار در تن پیش بینی می کند

همچنین به گزارش مرکز GMK کارخانه های فولاد هند معمولاً قبل از فصل بارندگی که از ژوئن آغاز می شود، ذخایر خود را دوباره پر می کنند. با این حال، حمایت از قیمت فصلی امسال متوسط ‌در نظر گرفته می شود، زیرا این کشور قرار است انتخابات عمومی را در ماه آوریل تا ژوئن برگزار کند. طبق این گزارش دولت هند نمی تواند هیچ پروژه زیربنایی و عمرانی جدیدی را تا پایان روند انتخابات اعلام کند. با این حال، پس از آن، تقاضا برای زغال سنگ کک به خصوص پس از اعلام بودجه کامل کشور در ماه جولای، به احتمال زیاد حمایت می شود. در سال‌ های اخیر، دولت تخصیص بودجه برای زیرساخت ‌ها را افزایش داده است و مصرف فولاد و مواد اولیه احتمالاً در این زمینه افزایش می‌یابد.

دولت استرالیا میانگین قیمت زغال سنگ کک در سال ۲۰۲۴ را ۲۷۷ دلار در هر تن (از ۲۹۸ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ کاهش) و تا سال ۲۰۲۹ کاهش را به ۱۸۵ دلار در تن پیش بینی می کند.

کد خبر: ۲۸۳٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha