۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
سقف تسهیلات مسکن روستایی ۵۰ میلیون افزایش می یابد| رشد هزینه ساخت در روستاها به میزان تورم
رئیس بنیاد مسکن در گفتگو با «بازار»:

سقف تسهیلات مسکن روستایی ۵۰ میلیون افزایش می یابد| رشد هزینه ساخت در روستاها به میزان تورم

صالحی رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان تقدیم دولت شد گفت: پرداخت وام مسکن روستایی توسط بانک ها سرعت خوبی دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رونق ساخت و ساز در روستاها به دلیل مهاجرت معکوس این روزها باعث شده تا متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی به شدت پیگیر مباحث مربوط به وام مسکن باشند.

ساکنان در روستاها و حتی افرادی که به هر دلیلی متقاضی ساخت مسکن در روستاها هستند به خوبی به این موضوع واقف هستند که اگر بخواهند در ساخت مسکن فرصت و زمان را از دست بدهند از تورم جا مانده و باید در نهایت با هزینه های بیشتری به تکمیل و نوسازی واحد مسکونی خود اقدام کنند.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا برآورد هزینه صورت گرفته است که این روزها هزینه ساخت هر متر مسکن در روستاها چقدر است؟ گفت: به دلیل مهاجرت معکوس به روستاها این روزها شاهد رونق ساخت و ساز در روستاها هستیم به طوریکه از زمان تصویب افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان که سهمیه سال ۱۴۰۲ بود متقاضیان مسکن روستایی تلاش کردند با تشکیل پرونده هر چه سریعتر تسهیلات خود را دریافت کنند.

خوشبختانه همکاری خوبی از سوی بانک‌ها صورت گرفت و در حال حاضر میزان پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به حدود ۲۶۰ هزار نفر رسیده است

او با اشاره به اینکه روند تصویب و ابلاغ افزایش تسهیلات مسکن روستایی در سال گذشته زمان بر شد اما با پیگیری‌های وزیر راه وشهرسازی این مهم از حدود سه ماه مانده به پایان سال توسط ۹ بانک عامل اجرایی شد ادامه داد: به هر حال از زمان تصویب و ابلاغ افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان (۳۵۰ هزار فقره) خوشبختانه همکاری خوبی از سوی بانک‌ها صورت گرفت و در حال حاضر میزان پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به حدود ۲۶۰ هزار نفر رسیده است.

صالحی اضافه کرد: تسهیلات مسکن روستایی از بهمن ماه سال گذشته بعد از طی مراحل اداری اخذ تضامین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به ۹ بانک عامل ابلاغ و آغاز شد. اما از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز و در این مدت حدود ۳ ماه بیش از ۲۶۰ هزار نفر به بانک ها برای وام مسکن روستایی معرفی و ۱۱۰ هزار واحد مسکونی هم عقد قرارداد شده است.

تا خرداد ماه امیدواریم سقف تسهیلات افزایش ۵۰ میلیون تومانی پیدا کند

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد تمام سهمیه ۳۵۰ هزار نفری بزودی به اتمام برسد و باید پیشنهاد جدیدی به دولت برای افزایش سقف وام مسکن روستایی به دولت ارائه کنید؟ ادامه داد: با همکاری بانک‌ها تصور می‌شود تا خرداد ماه تمامی سهمیه ۳۵۰ هزار نفر تسهیلات مسکن روستایی پرداخت شود بنابراین امیدواریم بتوانیم باز هم همانند سال گذشته پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی را تقدیم دولت کنیم.

در پیشنهاد جدید افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی تا ۴۰۰ میلیون تومان را داده ایم که امیدواریم این تسهیلات در جلسه شورای عالی مالی و همچنین وزارت راه وشهرسازی به تصویب برسد

صالحی با تاکید بر اینکه تا خرداد ماه امیدواریم سقف تسهیلات افزایش ۵۰ میلیون تومانی پیدا کند اظهار داشت: به هر حال برای امسال همانند سنوات قبل پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن روستایی را به دولت ارائه خواهیم کرد. در پیشنهاد جدید افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی تا ۴۰۰ میلیون تومان را داده ایم که امیدواریم این تسهیلات در جلسه شورای عالی مالی و همچنین وزارت راه وشهرسازی به تصویب برسد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما بانک های عامل با پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی موافقت خواهند کرد؟ به خوبی می دانید که سال گذشته نیز بر سر میزان افزایش سقف وام مسکن تا ۳۵۰ میلیون تومان و ابلاغ آن مشکلات زیادی و چالش زیادی برای بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی ایجاد شد؟ ادامه داد: اگر چنانچه بانک های عامل همراهی خوبی داشته باشند می توانیم سقف وام مسکن روستایی را افزایش دهیم. به هر حال ظرفیت خوبی در روستاها وجود دارد و میزان ساخت و ساز رونق خوبی گرفته است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود مهاجرت به روستاها می تواند یک مزیت باشد آیا این روزها بر خلاف شهرها که با رکود ساخت و ساز مواجه شده اند در روستاها ساخت و ساز رونق دارد؟ و هزینه ساخت تغییری دارد؟ اضافه کرد: روند صعودی مهاجرت معکوس را باید به فال نیک گرفت و همین مساله تقاضا برای ساخت و ساز را افزایش داده است.

هزینه ساخت مسکن بسته به متریال به کار رفته به طور متوسط و پایه هر متر ۸.۵ میلیون تومان است

صالحی ادامه داد: هزینه ساخت و ساز در روستاها افزایش دارد. هزینه ساخت مسکن بسته به متریال به کار رفته به طور متوسط و پایه هر متر ۸.۵ میلیون تومان است. البته این هزینه و این مبلغ مربوط به هزینه های سال ۱۴۰۲ است و به نظر می رسد هزینه ساخت مسکن امسال به میزان تورم خواهد بود.

مهاجرت معکوس ظرفیت و تقاضا برای ساخت و ساز در روستاها را افزایش داده است و همین مساله باعث می شود تا همه ساله و طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت و هر سال نیز سقف آن افزایش یابد. از اوایل دهه ۸۰ دولت بر آن شد تا برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی تسهیلات بانکی ارزان قیمت به متقاضیان ارائه کند.

اگر چه در طی سال های گذشته همت و تلاش دولت بر این بوده است تا واحدهای مسکن روستایی با استفاده از تسهیلات بانکی مقاوم شود اما به واقع هنوز برای رسیدن به نتایج قابل قبول در این زمینه فاصله وجود دارد به طوریکه تاکنون ۵۰ درصد واحدهای مسکن روستایی مقاوم شده اند.

سال گذشته برای نخستین بار بود که وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش می یافت و این خود یک موضوع خاص و در نوع خود بی نظیر بود. اما کارشناسان بر این باور هستند که امسال با توجه به رشد تورم نهاده های تولید مسکن نیز افزایش خواهد داشت.

کد خبر: ۲۸۳٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی FR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      0 0
      اگه خودت بری در بانک ها اونوقت میفهمی فقط مزخرف میگید بانک ها میگن بودجه نیست شما میگید وضعیت پرداخت عالیه
    • شوریان IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      0 0
      مشکل بزرگ اینه ب زمین زیر ۱۵۰متر تعلق نمیگیره... زمین خریدم ب امید وام رفتم بنیاد میگن تعلق نمیگیره