۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
اقتصاد کشور متاثر از خطرات فرونشست در اصفهان| ریاضت آبی در کل کشور اجرا شود
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

اقتصاد کشور متاثر از خطرات فرونشست در اصفهان| ریاضت آبی در کل کشور اجرا شود

اصفهان - طغیانی؛ نماینده اصفهان در مجلس گفت: روند فعلی فرونشست می تواند منجر به نابودی اصفهانی شود که هم از نظر اقتصادی در کشور بسیار پراهمیت است و سهم نخست تامین درآمدکشور را پس از پایتخت دارا است.

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اثرات جانبی فرونشست بر اصفهان اظهار کرد: گسترش فرونشست زمین در نهایت منجر به آسیب دیدگی تمامی ساختارهای سطحی و زیرسطحی به شکل ترک خوردگی در ساختمان، آسیب‌دیدگی حمل و نقل و سایتهای تاریخی و فرهنگی می ‌شود که از نظر اقتصادی بسیار برای استان اصفهان هزینه بر است.

وی با بیان اینکه اوضاع فرونشست در اصفهان اسفبار است به موضوع مهاجرت از اصفهان درسالهای گذشته اشاره کرد و افزود: ادامه این روند می تواند منجر به نابودی استانی شود که هم اکنون از نظر اقتصادی در کشور بسیار پراهمیت است و سهم نخست تامین درآمد برای کشور را پس از پایتخت دارد.

تغذیه مصنوعی آبخوان ها نمی تواند فرونشست اصفهان را کنترل کند

نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه راه حل های مقطعی مانند تغذیه مصنوعی آبخوان ها نمی تواند فرونشست دراصفهان را کنترل کند، تاکید کرد: به دنبال اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی و افت سطح آب زیرزمینی، بافت اسفنجی آبخوان‌ های زیرزمینی دچار تراکم شده و از بین می‌رود و در نهایت آبخوان استعداد ذخیره و انتقال آبی خود را از دست داده و در نهایت به مرگ آبخوان‌ ها منجر خواهد شد که این روند تنها با برگرداندن جریان طبیعت به روال اصلی خود یعنی احیای دائمی زاینده رود قابل جبران است.

وی تصریح کرد: نباید از این مطلب غفلت کنیم که راه‌حل رفع بحران فرونشست اصفهان فقط در جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب خلاصه می‌شود و با این رویه می توان به روند تدریجی کنترل فرونشست در اصفهان امیدوار بود.

تهیه پیش نویس قانون پیشگیری از فرونشست

طغیانی با اشاره به لزوم همگرایی میان دستگاه های مختلف برای کنترل این بحران تاکید کرد: در حال تهیه پیش نویس قانون پیشگیری از فرونشست هستیم، از سویی باید توجه کنیم که ریاضت آبی باید قانونمند شده و در کل کشور اجرا شود تا منابع آبی ایران اسلامی بر اساس ظرفیت اکولوژیک بازتخصیص پیدا کنند.

اصفهان هموار در رتبه نخست ریاضت آبی در کشور

گفتنی است در طول بیش از یک دهه گذشته اصفهان همواره رتبه نخست صرفه جویی در مصرف آب کشور را داشته است و هر ساله وزارت کشور برنامه جدیدی برای کاهش مصارف آبی اصفهان اتخاذ می کند و این در حالی است که متاسفانه این روند ریاضت آبی در دیگر استانهای کشور به ویژه هم جوار اجرایی نشده است یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است!

کد خبر: ۲۸۳٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha