۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
آیا دستگاه لپینگ با سنگ زنی متفاوت است؟

آیا دستگاه لپینگ با سنگ زنی متفاوت است؟

کار اصلی دستگاه لپینگ لایه برداری از مواد شکننده است.

به گزارش بازار، کار اصلی دستگاه لپینگ لایه برداری از مواد شکننده است. همچنین یک فرآیند ماشین کاری ساینده است که به بهبود ویژگی های سطح مواد مانند گردی، زبری، موج دار بودن و صافی کمک می کند. این فرآیند را می توان برای قطعات و مواد شکننده مانند آلومینا، یاقوت کبود، نیترید سیلیکون، زیرکونیا، کوارتز و سایر مواد فوق سخت اعمال کرد.

دستگاه لپینگ

لپ ها و ابزارهای لایه‌بندی برای تکمیل دقیق سطح، اغلب همراه با ترکیبات ساینده شل استفاده می شوند. لپ یک ماده نرم است که با یک ماده ساینده شارژ و برای برش مواد سخت تر استفاده می شود. دستگاه لپینگ از یک قطعه سرب شارژ شده به عنوان لبه برای برش یک قطعه فولادی سخت شده استفاده می کند.

لپینگ یک فرآیند سنباده یا صیقل کنترل شده است که یک روکش دقیق روی یک قطعه ایجاد می کند. نتیجه یک زبری دقیق روی سطوح صاف یا گنبدی است. چسباندن صاف می تواند بی نظمی های سطح ناشی از اره کردن یا سنگ زنی را اصلاح کند. همچنین فرآیند ساییدن آسیب کمتری نسبت به سنگ زنی دارد.

دستگاه لپینگ چگونه کار می کند ؟

دستگاه لپینگ یک دستگاه تخصصی است که برای تولید سطوح بسیار ظریف روی قطعه کار استفاده می شود. در صنایع مختلفی از جمله هوا فضا، صنایع نفت و گاز، خودروسازی و پزشکی استفاده می شود، در کل می توان گفت جایی که نیاز به پرداخت دقیق سطح است، از دستگاه لپینگ استفاده می کنند.

یک ماشین لپ زنی با استفاده از یک ماده ساینده ریز به صورت دوغاب کار می کند تا یک الگوی خراش ریز روی سطح قطعه کار ایجاد کند. قطعه کار روی یک دوک چرخان نصب می شود و با یک صفحه سطح صاف در تماس است که آن نیز چرخانده می شود. دوغاب ساینده روی صفحه سطح اعمال می شود و قطعه کار در برابر آن می چرخد ​​و یک الگوی خراش ریز روی سطح آن ایجاد می کند. این فرآیند با مواد ساینده ریزتر تکرار می شود تا سطح مورد نظر به دست آید.

دستگاه-لپینگ

ماشین های لپ بندی معمولاً با نگهدارنده های کار استفاده می شوند که امکان پردازش همزمان چندین قطعه کار را فراهم می کنند. سرعت چرخش، فشار و غلظت دوغاب ساینده را می توان برای دستیابی به نتایج مطلوب کنترل و تنظیم کرد. پرداخت سطح به دست آمده بسیار دقیق و سازگار است، با مقادیر زبری سطح فقط چند میکرون!

تفاوت دستگاه لپینگ و سنگ زنی

ساییدن و سنگ زنی فرآیند های تکمیلی مشابهی هستند که برای دستیابی به سطح صاف روی قطعه کار استفاده می شوند. چند تفاوت اساسی بین آنها وجود دارد:

۱- فرآیند

لپینگ یک فرآیند مکانیکی است که از یک ماده ساینده ریز مانند اکسید آلومینیوم به صورت دوغاب برای ایجاد یک الگوی خراش ریز روی سطح قطعه استفاده می کند. از طرف دیگر، سنگ زنی از یک ماده ساینده درشت مانند چرخ سنگ زنی برای حذف مواد از سطح قطعه کار استفاده می کند تا سطحی صاف ایجاد کند.

۲- پرداخت سطحی

پوشش سطحی با زبری سطحی معمولی تنها چند میکرون، سطح بسیار ظریف‌تری نسبت به سنگ زنی دارد. از طرف دیگر، سنگ زنی معمولاً منجر به زبری سطح حدود ۱۶ میکرون یا بیشتر می شود.

۳- تجهیزات

لپ زنی معمولاً با استفاده از دستگاه لپینگ تخصصی انجام می‌شود، در حالی که سنگ زنی با استفاده از دستگاه آسیاب انجام می شود.

۴- هزینه

ساییدن فرآیندی کندتر از سنگ زنی است و بنابراین گرانتر می باشد.

به طور خلاصه میتوان گفت، تفاوت اصلی این است که لپینگ برای دستیابی به سطوح بسیار ریز استفاده می شود، در حالی که سنگ زنی برای حذف مقادیر بیشتری از مواد از سطح قطعه کار و دستیابی به یک سطح نسبتاً درشت استفاده می شود.

استعلام قیمت دستگاه لپینگ

جهت مشاوره با کارشناسان فنی و استعلام قیمت دستگاه لپینگ و تمامی ملزومات لپینگ اعم از سنگ لپینگ، پودر اکسید آلومینیوم، خمیر لپینگ، روغن لپینگ و... می‌توانید با کارشناسان شرکت آرمه به شماره ۰۲۱۷۷۷۸۸۰۰۴ تماس حاصل فرمائید و همچنین جهت مشاهده تمامی محصولات شرکت آرمه می توانید به سایت این شرکت به آدرس https://armecompany.com مراجعه نمائید.


 

کد خبر: ۲۸۳٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha