۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
برقی ها تشنه آب هستند| مصائب پس روی خزر برای نیروگاه ها و بنادر شمالی
بازار گزارش می دهد؛

برقی ها تشنه آب هستند| مصائب پس روی خزر برای نیروگاه ها و بنادر شمالی

نکا - پس روی آب دریای خزر از یک سو و روند تدریجی گرم شدن دما از سوی دیگر سبب شد تا نیروگاه های برق مازندران برای تولید انرژی با محدودیت روبرو باشند. 

بازار؛ گروه استان‌ ها: میزان پس روی آب دریای خزر از ۱۰ سانتی متر سال‌ های گذشته به ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر در دو سال اخیر افزایش یافته است و این به آن معناست که نیروگاه‌های استان برای تامین آب با محدودیت روبرو هستند.

میزان تولید انرژی برق در نیروگاه استان مازندران بیش از سه هزار مگاوات در شبانه روز است و این در حالی که میزان مصرف نیز در روزهای عادی کمتر از این میزان و یا برابر با آن است. مشکل تامین انرژی زمانی در مازندران حاد می‌ شود که درجه دمای هوا در فصل تابستان به اوج می‌رسد.

سال قبل در ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ میزان مصرف انرژی به پنج هزار و ۳۰۰ مگاوات رسید و پیش بینی می‌ شود این میزان در سال جاری به پنج هزار و ۷۰۰ مگاوات افزایش یابد. نیروگاه نکا در شرق مازندران مهمترین منبع تامین انرژی در استان مازندران و گلستان به شمار می‌ رود و این واحد برای تعمیر و تولید انرژی با چالش‌ های نظیر منابع آبی روبرو است.

نیروگاه شهید سلیمی نکا با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات برق، بزرگترین منبع تولید برق مازندران و از نیروگاه‌های استراتژیک کشور محسوب می‌ شود. مصرف آب و سوخت دو مقوله نیاز مهم نیروگاه است و همواره تلاش بر این بوده تا تمامی طرح های توسعه ای مرتبط با رعایت مسایل زیست محیطی همراه شود. این نیروگاه متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌ کند.

سطح آب دریای خزر طی ۴ سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه مازندران منجر شده است.

برقی ها تشنه آب هستند| مصائب پس روی خزر برای نیروگاه ها و بنادر شمالی

مدیرعامل نیروی برق نکا: میزان پس روی آب دریای خزر از ۱۰ سانتی‌متر در سال‌های گذشته به ۲۵ سانتی‌متر در دو سال اخیر رسیده است و این مسأله محدودیت ها را افزایش داده است

نورالله ادبی مدیر شرکت نیروی تولید برق نکا با بیان اینکه پس روی آب دریای خزر در سال گذشته محدودیت‌هایی برای تامین و تولید انرژی در این واحد ایجاد کرده بود گفت: میزان پس روی آب دریای خزر از ۱۰ سانتی‌متر در سال‌های گذشته به ۲۵ سانتی‌متر در دو سال اخیر رسیده است و این مسأله محدودیت ها را افزایش داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هر چند با لایروبی حوضچه نیروگاه پیش بینی می‌ شود محدودیت‌ های فراروی امسال کاهش یابد و متوقف شود اما پس روی دریای خزر یک عامل تهدید محسوب می‌ شود.

وی پسروی آب دریای خزر را چالش بزرگ فراروی نیروگاه ذکر کرد و گفت: اگر میزان پسروی سرعت نگیرید این واحد از محدودیت تولید خارج می‌ شود.

ادبی با اشاره به فرایند زمانی تعمیراتی اساسی در واحدهای نیروگاهی گفت: عمده مصرف برق در تابستان است و باید واحدهای نیروگاهی را برای تولید در پیک بار برق آماده کنیم ازاین رو آماده سازی واحدها در نیمه دوم سال انجام می شود.

وی با اظهار این که هفت واحد نیروگاهی در نکا وجود دارد از تهیه ۱۴ برنامه تعمیراتی واحدها خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ برنامه پایان یافت و سه برنامه در دست اجرا است که تعمیرات اساسی واحد شماره یک نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل نیروی برق نکا با عنوان اینکه مشکلی برای تامین و تولید برق شبکه های سراسری نداریم، درباره ظرفیت تولید گفت: مصرف استان مازندران در ایام پیک بالا است و سال قبل پنج هزار و ۳۰۰ مگاوات در دوران پیک روبرو بودیم و با ناترازی در استان مواجه هستیم.

وی با اظهار اینکه بخشی از برق مورد نیاز استان از طریق استان های دیگر تامین می شود، گفت: خوشبختانه سال گذشته طرح های خوبی برای صرفه جویی در مصرف آب صورت گرفته است.

ادبی گفت: همچنین برای اولین توانستیم در نیروگاه واحد بخار افزایش تولید داشته باشیم و در مجموع بیش از هشت میلیارد کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه تولید شده است.

برقی ها تشنه آب هستند| مصائب پس روی خزر برای نیروگاه ها و بنادر شمالی

وی با بیان این که سطح آب دریا برای نیروگاه تعیین کننده است، گفت اگر لایروبی نیز انجام شود معیار سطح حفاظت وب‌های ما مسئله مهمی است و شواهد نشان می‌دهد که امسال بتوانیم تا تحت زیادی از محدودیت خارج شویم.

اثراث پس روی آب دریا بر بنادر شمالی

پس روی آب دریای خزر علاوه بر نیروگاه فعالیت بنادر در استان‌ های شمالی را نیز دچار محدودیت‌ هایی کرده است و و این مسئله سبب شده تا لایروبی حوضچه‌ های بنادر در نوشهر امیرآباد به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

سعید کیا کجاری مدیرعامل بنادر و دریانوردی استان مازندران در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به عقد قرارداد ساخت لایروب هزار متر مکعبی با شرکت صدرا اظهار کرد: هزینه ساخت این لایروب ۷۵ میلیارد تومان و ۴ میلیون یورو ارزی است.

وی با اظهار اینکه پس روی آب دریای خزر تهدیدی فراروی بنادر شمالی حسوب می‌شود گفت: این مساله سبب شده تا کشتی های با آبخور بالا نتوانند پهلوگیری کنند.

گفته کارشناسان هر ۶ سانتیمتر کاهش آب دریای خزر نزدیک به ۱۰۰ هزار مترمکعب لایروبی را افزایش داده، ناوبری در بنادر شمالی را با مشکل روبه‌رو کرده و مشکلات زیادی در تالاب‌های حاشیه خزر ایجاد کرده است. آنچه که افزایش هزینه‌های بندری ناشی از تداوم لایروبی برای حفظ عمق ایمن ناوبری، کاهش تاب‌آوری اسکله‌های بنادر تجاری و تداوم کاهش حمل و نقل دریایی را به دنبال داشته است.

کد خبر: ۲۸۳٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha