۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
فروش اوراق دولتی، سپرده های سر رسید شده را از بانک ها خارج می کند
کارشناس ارشد پولی بانکی در گفتگو با "بازار" :

فروش اوراق دولتی، سپرده های سر رسید شده را از بانک ها خارج می کند

یک کارشناس بانکی گفت: وجود 96 درصد نقدینگی کشور در سیستم بانکی موجب می شود تا بانک ها ابر مشتری دولت در خرید اوراق دولتی شوند و دولت نیز از این طریق به منابع هنگفتی دست یابد.

فرید ضیاالمالکی در گفتگو با " بازار" به تاثیرگذاری اجرای طرح عملیات بازار باز در کشور اشاره کرد و گفت: طرح بانک مرکزی در اجرای عملیات بازار باز، طرحی خوب و تاثیر گذاری است و در دراز مدت تحول جدی را در اقتصاد کشور ایجاد می کند.

وی با بیان این که دولت در این طرح معمولا سود بالاتری را نسبت به سود بانکی برای فروش اوراق خود در نظر می گیرد، افزود: زمانی که نرخ سود بانکی کمتر از نرخ اوراق قرضه اسلامی دولتی باشد، بخش عمده ای از سپرده های سررسید شده از بانک ها خارج و به خرید اوراق دولتی که سود بیشتری دارد اختصاص می باید که این روند به کاهش منابع بانکی از محل سپرده گذاری خواهد انجامید.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: عملیات بازار باز زمانی به خوبی رونق می گیرد که سرمایه های کلان از بازارهای سود آور به این بازار رسمی هدایت شوند. حال ازآنجایی که بخش عمده ای از سرمایه ها اکنون در بازار سرمایه قرار دارد، بنابراین نوسان و یا کاهش شاخص ها در معاملات بازارسرمایه موجب می شود تا این سرمایه ها به سمت بازار باز به حرکت درآید.

وی به توجه دولت و مجلس در تحول ساختار نظام بانکی کشور اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی هم اکنون در حال بررسی طرح جدید بانکداری است که البته این طرح چنانچه بدون نظر کارشناسان خبره اقتصادی و بانکی به تصویب نهایی برسد، طرح موفقی نخواهد شد. از طرفی نیز رویکرد بانک مرکزی در اجرای عملیات بازار باز راهکار درستی است که می تواند نقدینگی را از سطح جامعه جمع آوری و از کانال بانک مرکزی و بانک ها آن را به بخش تولید هدایت کرد.

کد خبر: ۲٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha