۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
تداوم ریزش قیمت ها در بازار طلا و ارز | ترس از افت بیشتر قیمت، فروشندگان دلار را به صف کرد
«بازار» گزارش می دهد

تداوم ریزش قیمت ها در بازار طلا و ارز | ترس از افت بیشتر قیمت، فروشندگان دلار را به صف کرد

پس از کاهش التهاب و تخلیه هیجان افزایش قیمتها در بازار طلا و ارز، نرخ این کالاها هم اکنون در سراشیبی قرار گرفته و خیلی ها برای جلوگیری از افت بیشتر قیمتها فروشنده این کالاها با نرخ پایین شده اند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز و سکه که طی دو سه روز گذشته مملو از خریدارانی بود تا با تهیه این کالاها ارزش سرمایه های خود را حفظ کنند و یا بتوانند با خرید آن به سودهای قابل توجهی برسند، طی دیروز و امروز راهی بازار شده و برای فروش این کالاها به صف شده اند. قیمت هایی که لحظه به لحظه در حال کاهش بوده و دلالان نیز از موقعیت پیش آمده نرخ های بسیار پایینی را به فروشندگان پیشنهاد می دهند. قیمت طلای ۱۸ عیار که طی دو روز گذشته به مرز ۴ میلیون تومان رسیده بود، حتی با افزایش نرخ انس جهانی هم اکنون در بازار کاهشی شده به طوری که سکه بهارآزادی ۴۷ میلیونی در معاملات امروز به کانال ۴۲ میلیون تومان آمده است.

در بازار ارز نیز شرایط به همین منوال است آنطورکه دلار ۷۰ هزار تومانی اخیر با سرعت بالایی در حال سراشیبی قیمت است و طی دیروز تاکنون بهای آن حدود ۵ هزار تومان کاهش یافته است، کاهش قیمتی که طبق پیش بینی کارشناسان بازار ادامه دار خواهد بود و معلوم نیست نرخ آن در روزهای آینده به چه رقمی برسد. علاوه بر افت تدریجی نرخ دلار، سایر ارزهای دیگر نیز در وضعیت کاهش قیمت قرار دارند از طرفی خریداری نیز برای ارز در بازار به چشم نمی خورد.

خیلی ها در روزهای گذشته با بی توجهی به توصیه کارشناسان راهی بازار ارز و طلا شدند، غافل از اینکه ورود به چنین بازارهایی ریسک بالایی دارد و در این مواقع فقط دلالان هستند که سود نهایی را از چنین معاملاتی می برند

تخلیه هیجان در بازار، سفته بازان ضرر کردند

هر چند کارشناسان هشدارهای لازم را نسبت به رشد هیجانی قیمت ها در پی تشدید تحولات سیاسی و بین المللی و تنش های منطقه داده بودند ولی خیلی ها در روزهای گذشته با بی توجهی به توصیه خبرگان اقتصادی و کارشناسان راهی بازار ارز و طلا شدند و با خرید این کالاها حتی با نرخ بالا سعی کردند سرمایه های خود را به کالاهای ارزشمند تبدیل کنند، غافل از اینکه ورود به چنین بازارهایی ریسک بالایی دارد و در این مواقع فقط دلالان هستند که سود نهایی را از چنین معاملاتی می کنند.

علاوه بر این موضوع اجرای برخی سیاست ها توسط بانک مرکزی چون حراج سکه و تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی، مسئله دیگری است که باعث شده است، تقاضای کاذب از بازار ارز رخت بربندد و بخشی از نقدینگی سرگردان کف بازار به جای ورود در بازار طلا و ارز با حراج سکه، جذب چنین بازار مطمئن و بدون ریسکی شود. به طوری که امروز قرار است هفدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شود، سیاستی که بی تردید اثر قابل توجهی بر کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه بر جای می گذارد.

عقب نشینی قیمتها نشان از جو روانی ایجاد شده در بازار بود و آنگونه که مشخص است نرخ ها هم اکنون بصورت تدریجی در حال برگشت به قیمت ها گذشته هستند اما باید قبول کرد تا زمانی که اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور ایجاد نشود نمی توان گفت که بازار ارز هم از ثبات خاصی برخوردار شود

رشد حدود ۲۰ هزار تومانی قیمت دلار طی ۳ ماه!

علی اکبر نیکواقبال، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به آشفتگی قیمت ها در بازار ارز طی چند مدت اخیر و ضرورت اجرای برخی سیاست ها و برنامه ریزیها از سوی بانک مرکزی و دست اندرکان آن در دولت برای مدیریت اصولی بازار همچنین ساماندهی اقتصاد کشور، اظهارداشت: متاسفانه بازار ارز به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب کشور همچنین ضعف مدیریتی، آشفته است آن طور که زمانی شوکی به آن وارد می شود به این شکل به هم می ریزد. نمونه آن تغییر قیمت ها آن هم در سطح بالا که این بازار طی یکی دو ماه اخیر به خصوص در چند روز گذشته شاهد آن هستیم است. این آشفته بازار ناشی از ضعف اقتصاد کشور بوده و گرنه نباید قیمت دلار طی دو سه ماه حدود ۲۰ هزار تومان به آن افزوده شود.

وی با بیان اینکه شوک وارده به بازار در پی حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی گذرا بود و قیمت ها در بازار ارز و طلا نیز هیجانی افزایش یافتند، گفت: عقب نشینی قیمتها نشان از جو روانی ایجاد شده در بازار بود و آنگونه که مشخص است نرخ ها هم اکنون بصورت تدریجی در حال برگشت به قیمت ها گذشته هستند اما باید قبول کرد تا زمانی که اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور ایجاد نشود نمی توان گفت که بازار ارز هم از ثبات خاصی برخوردار می شود.

تا تورم کاهشی نشود و اقتصاد ثبات نگیرد همچنین رشد اقتصادی به معنای واقعی ایجاد نشود نمی توان گفت که قیمت ارز در بازار کاهش یا مانع از افزایش نرخ آن شد، در چنین شرایطی دولت باید ضمن مدیریت و ساماندهی بازار به فکر رونق شاخص های کلان اقتصادی باشد

ساماندهی بازار ارز با ایجاد ثبات اقتصادی، رونق تولید و رشد اقتصادی

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: تجربه نشان می دهد بازار ارز در ایران همیشه با ورود یک شوک آشفته می شود و قیمت ها برای مدت کوتاهی روندی افزایشی را طی می کنند، اما پس از فروکش التهاب در بازار و تخلیه هیجانات قیمت ها باز به روال عادی خود برمی گردند. البته تعیین نرخ ارز واقعی در بازار به دنبال فعل و انفعالات معامله گران از طریق عرضه و تقاضا شکل می گیرد نه اینکه بدون هیچ اتفاق اقتصاد خاصی نرخ ها مسیر افزایشی را در پیش گیرند.

به گفته نیکو اقبال تا تورم کاهشی نشود و اقتصاد ثبات نگیرد همچنین رشد اقتصادی به معنای واقعی ایجاد نشود نمی توان گفت که قیمت ارز در بازار کاهش یا مانع از افزایش نرخ آن شد، در چنین شرایطی دولت باید ضمن مدیریت و ساماندهی بازار به فکر رونق شاخص های کلان اقتصادی باشد چرا که زمانی اقتصاد بر ریل رشد و رونق قرار می گیرد بازار هم سامان می گیرد و قیمت ها در چنین بازاری غیر واقعی رشد نمی کندو با این وجود سیاست گذاریها باید بر محور رشد بخش تولید باشد زیرا ترقی تولید علاوه بر اشتغالزایی، اقتصاد کشور را متحول می کند.

قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شده است، علاوه بر کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار، قیمت نیم ‌سکه نیز ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون تومان تعیین و به فروش می‌رسد

تداوم کاهش قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز

بنا به این گزارش، امروز و در پی افت تدریجی قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز، قیمت دلار آزاد به ۶۶ هزار تومان رسید و بهای طلای ۱۸عیار با کاهش نسبت به روز گذشته هر گرم ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شد. همچنین قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رقم خورده که نشان از افت تدریجی قیمت ها در این بازارها را دارد. علاوه بر کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار قیمت نیم ‌سکه نیز ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

همچنین هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۳۴۹ دلار است. در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۳۹۴ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۳ هزار و ۲۸۵ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۶۸ تومان است. کاهش قیمتی که طبق پیش بینی کارشناسان در بازار طلا و ارز در روزهای آینده نیز دور از ذهن نیست.

کد خبر: ۲۸۲٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      ایشالله که قیمت دلار بیاد پایین در عرض اسفند وفروردین ۲۰ سی تومن افزایش داشت توروخدا دولت یه کاری کنه که بیاد پایین انشالله
    • علیرضا IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      0 1
      چرت و پرت نگو دلاور
    • محسن IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
      1 0
      سلام. نمیدونم متضرر شدن یا نه ولی به‌معنای واقعی انگل اقتصادی هستند و اگر در سراشیبی بدبختی هم بیافتن باید یه هلشونم داد که درس عبرت بگیرن .مفت خورا. این جماعت همینهائی هستند که صبح و شب مینالن و منتظر فرصت مفت چری هستن.هنرو حرفه ای که دارن خون مردم خوردنه. اگر ثبات قیمت حاکم بشه این جماعت حالشون بده دیر یا زود هم جواب این رفتارشون رو میدن. بیشترین لطمه رو به کشور میزنن و ادعاشون اینه که بقیه کشورا اینن و ما این. یکی نیست بگه خوب تو خودت قسمتی از مشکلی نه راه حل.
      • نسیم IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
        0 0
        این. ها برای دولت خوبن و باید باشن تا دلارهای دولت رو بخرن
    • عباس IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
      0 0
      شرز‌میگه
    • ناشناس IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
      0 0
      متاسفانه همه مردم رو کاسب کردن یعنی مردم رو مجبور کردن که کاسب بشن چون ملت دارن می بینن اگه یه اندک پولی توی بانک دارن یه سال بعد عملا خیلی بی ارزش تر شده پس نمیشه خیلی به مردم خرده گرفت مجبورن بخاطر اینکه پولشون بی ارزش نشه یه خاکی تو سرشون بریزن در واقع مقصر اصلی دولت هست خود من ۶ ماه پیش یه ارثیه ۳۵۰ میلیونی بهم رسید گذاشتم بانک اونموقع طلا تقریبا حول وحوش ۲ میلیون بود بهم گفتن طلا بخر گفتم قاطی بازی های دولت نمیشم الان ۳۵۰ تومن من همونه ولی طلا ۳۷۰۰شد اگه طلا خریده بودم حداقل پولم ۵۰۰ یا ۶۰۰ شده بود در نتیجه این گرونی ها میشه کاسب شدن کل ملت