۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
سود جویی در اوج بازار ارز با اهرم قیمت های مجازی| قیمت بازی در تعطیلات عید فطر امارات!
بازار گرمی دلالان برای فروش درهم گران

سود جویی در اوج بازار ارز با اهرم قیمت های مجازی| قیمت بازی در تعطیلات عید فطر امارات!

درهم درحالی نرخ واقعی آن کمتر از رقم هایی است که از سوی فرصت طلبان سودجو درکانالهای تلگرامی و در فضای مجازی اعلام می شود که به گفته کارشناسان دستکاری بی منطق نرخ ها برای کسب سود در نقطه اوج قیمتی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دلالان سودجو این روزها با شانتاژ قیمت ها و تمرکز بر افزایش نرخ درهم به عنوان ارز موثر تعیین کننده بهای دلار، تلاش می کنند تا قیمت این نوع ارز به صورتی غیر واقعی و بدون پایه افزایش یابد، اقدامی که می تواند بازار را به هم ریزد چرا که محاسبه برای تعیین نرخ ارز معمولا برگرفته از تغییر قیمت درهم بوده و آنها به خوبی می دانند که چه نوع ارزی را در شرایط بحرانی بازار، بی منطق و غیر واقعی افزایشی جلوه دهند. به طور مثال امروز درهم امارات (حواله) مانند روز قبل رشد قیمت را تجربه کرد، این در حالی است که قیمت درهم امارات (حواله) که روز قبل تا ۱۷,۷۰۰ تومان رسیده بود، ولی دیروز در حالی نرخ۱۹.۵۰۰ هم در برخی سایت ها و کانال های تلگرامی دیده شد که در روزهای اخیر که قیمت ها تخیلی بالا می رفت، بازارهای امارات در تعطیلات عیدفطر به سر می بردند!

البته در پی بحبوحه حملات پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی، قیمت ها به جای رشد، سیر نزولی را پیمودند و دلاری که عصر روز گذشته ۶۸ هزار تومان رقم خورد و در پاسی از شب همزمان با حمله گسترده ایران به رژیم صهیونیستی نرخ آن از ۷۰ هزار تومان هم عبور کرد صبح امروز کاهشی شد و به ۶۷ هزار تومان رسید. بازار درهم نیز که پا به پای دلار قیمت آن افزایش یافته بود و بازار پشت خطی آن در شرایط تعطیل بسر می برد همچنان رقم بالایی را تجربه کرد ولی بهای این نوع ارز نیز اندکی افت کرد.

قیمت درهم که نرخ آن به شکلی عجیب به ۱۹ تا حدود ۲۰ هزار تومان در کانالهای تلگرامی رسیده بود، کاهش اندکی را تجربه اما معلوم نیست چرا با وجود کاهش قابل توجه انواع ارز در بازار ولی دلالان سودجو در کانالهای تلگرامی همچنان مصر بر عدم کاهش قیمت این نوع ارز در بازار و حتی کانالهای تلگرامی هستند

درهم حدود ۲۰ هزار تومان هیچ منطقی ندارد

جهش قیمت ارز که معامله‌گران دلار و انواع ارز را نگران کرده بود و سایت های غیر رسمی نیز در این شرایط لحظه به لحظه بر رشد قیمت ها می تاختند، صبح امروز و در پی خبری مبنی بر اینکه ایران در صورت عدم واکنش رژیم صهیونیستی در پی حمله موشکی کشورمان به رژیم جعلی، اقدامات موشکی و پهبادی خود را متوقف می کند، قیمت ها در بازار شکست. مشاهدات از بازار آزاد ارز نشان دهنده آن بود که قیمت انواع ارز در بازار مسیر سراشیبی را در پیش گرفت اما قیمت درهم نسبت به دیگر ارزها خیلی کاهشی نشد. مشاهدات عینی از بازار ارز همچنین نشان می‌ داد که در بازار آزاد ارز، مشتری وجود ندارد و معامله گران خیابان فردوسی و منوچهری همچون صرافی‌ها روز کسادی را سپری می کردند.

نرخ کانال‌های تلگرامی دلار هم با توجه به اینکه صبح امروز پس از حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی به ۷۰ هزار تومان رسیده بود، با افت قیمت به محدوده ۶۷ هزار تومان آمد و نرخ ها نیز در کانال‌های تلگرامی عقب نشینی کردند. درهم نیز که نرخ آن به شکلی عجیب نزدیک به ۱۹ هزار تومان در کانالهای تلگرامی رسیده بود، کاهش اندکی را تجربه اما معلوم نیست چرا با وجود کاهش قابل توجه انواع ارز در بازار ولی دلالان سودجو در کانالهای تلگرامی همچنان مصر بر عدم کاهش قیمت این نوع ارز در بازار و حتی کانالهای تلگرامی هستند.

سودجویان در کانالهای تلگرامی و در فضای مجازی سعی می کنند با بالابردن نرخ غیر واقعی ارز بخصوص درهم به اهداف خود که همانا کسب سود قابل توجه است برسند، در حالی که این کانالها فیک و غیررسمی است و مردم نباید فریب چنین تغییرات قیمتی بی منطقیی را در بازارهای و کانالهای غیر رسمی بخورند

گرفتن ماهی از آب گل آلود

در این باره میثم رادپور، کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» ، معتقد است: سودجویان در کانالهای تلگرامی و در فضای مجازی سعی می کنند با بالابردن نرخ غیر واقعی ارز بخصوص درهم به اهداف خود که همانا کسب سود قابل توجه است برسند، در حالی که این کانالها فیک و غیررسمی است و مردم نباید فریب چنین تغییرات قیمتی بی منطقیی را در بازارهای و کانالهای غیر رسمی بخورند.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی بر تغییر قیمت ارز بخصوص در بازارهای غیر رسمی تاثیر گذار است، افزود: یکی از این عوامل، شکننده بودن اقتصاد کشور و در کنار آن عدم مدیریت درست بازار می باشد، به طوری که هم اکنون تعیین خیلی از نرخ ها در بازار ارز از جاههایی نشات می گیرد که بعضا فریبنده است، به طور مثال بازار آزاد ارز هم اکنون و در شرایط بحرانی منطقه در پی تنش های بین المللی به دست افرادی افتاده است که قیمت آن را غیر واقعی و از طریق شبکه های اجتماعی مدیریت می کنند، رویکردی که به نفع آنها و به زیان جامعه و اقتصاد کشور تمام می شود.
رادپور اضافه کرد: وقتی اقتصاد کشور بی ثبات است متاسفانه کنترل بازار به دست افرادی می افتد که به نفع خود کار می کنند تا بازار را به هم ریزند، با این وجود بازار ارز با کوچکترین شوکی از هم می پاشد و قیمت ها غیر واقعی رشد قابل توجهی به خود می گیرند.

کم توجهی به ساماندهی بازار ارز طوری است که اکنون کانالها و شبکه های اجتماعی نرخ ارز را درحدی تعیین می کنند که بازار دچار آشفتگی شود، از آنجایی که نرخ انواع ارز در بازار آزاد را سود جو یان تعیین و یا در سایت ها و پست های الکترونیکی بارگزاری می کنند، در چنین شرایطی بازار باید به صورتی اصولی تحت مدیریت و کنترل دقیق قرار گیرد

قیمت ارز نباید از سوی بازار غیر رسمی تعیین شود

وی با بیان اینکه علاوه بر بی ثباتی اقتصاد در کشور و نبود مدیریت در بازار، متاسفانه نرخ بالای تورم نیز مشکلات زیادی را متوجه معیشت مردم و اقتصاد کشور کرده است، اظهارداشت: زمانی که نرخ تورم حدود ۵۰ درصد باشد، بنابراین نباید انتظار داشت قیمت ارز نیز متناسب با رشد نرخ تورم بالا نرود. در چنین شرایطی مشخص می شود که ریشه همه مشکلات به نبود سیاست گذاری های اصولی و ناتوانی های مدیریتی بر می گردد. این کارشناس بازار، خاطرنشان کرد: کم توجهی به ساماندهی بازار ارز طوری است که اکنون کانالها و شبکه های اجتماعی نرخ ارز را درحدی تعیین می کنند که بازار دچار آشفتگی شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اینکه قیمت ها در بازار ارز با کوچکترین شوکی دچار مشکل جدی و تغییر نرخ می شود، جای سئوال دارد چرا که مردم به هیچ وجهی دوست ندارند بازار آشفته و نرخ ها بر مدار رشد قرار گیرد. اما از آنجایی که نرخ انواع ارز در بازار آزاد را برخی رانت خواران سود جو تعیین و یا در سایت ها و پست های الکترونیکی بارگزاری می کنند، در چنین شرایطی بازار باید به صورتی اصولی تحت مدیریت و کنترل دقیق قرار گیرد.

بازار ارز اکنون بی ثبات و شکننده است چرا که قیمت ها در بازار واقعی نیز از روی هیجان و جو روانی رقم می خورد تغییرات قیمتی که ناشی از تحولات منطقه است، از طرفی در این شرایط نامساعد برخی ها نیز با تعیین غیر واقعی قیمت ها در کانالهای تلگرامی سعی بر آن دارند که به نفع خود کار کنند

ضرورت ساماندهی بازار ارز

رادپور افزود: معلوم نیست مدیران کانالهای تلگرامی، شبکه های اجتماعی و ... که نرخ ارز را دستکاری و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند چه کسانی هستند و و چه نفوذی دارند، اظهارداشت: مسئولان دولتی می گویند نرخ ارز در بازارهای غیر رسمی در دست افرادی است که بعضا در ایران نیستند این در حالی است که خود دولت می تواند همچون آنها کانالهای متعددی را راه اندازی کند و نرخ پایین ارز را در آن منتشر کند. با این وجود به نظر می رسد می توان سیاست های تعیین نرخ ارز را تغییر داد.

بنا به گزارش، بازار ارز اکنون بی ثبات و شکننده است چرا که قیمت ها در بازار واقعی نیز از روی هیجان و جو روانی تعیین و رقم می خورد، تغییرات قیمتی که ناشی از تحولات منطقه است، از طرفی نیز در این شرایط نامساعد بازار برخی ها با تعیین غیر واقعی قیمت ها در کانالهای تلگرامی سعی بر آن دارند تا به نفع خود کار کنند که مردم در چنین شرایطی نباید فریب چنین قیمت هایی را بخورند زیرا در صورت عدم واکنش رژیم صهیونیستی به حمله ایران، بی تردید قیمت ها در بازار ارز ریزشی خواهد شد.

کد خبر: ۲۸۲٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha