۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردم| تقویت مولد سازی در حوزه پروژه های نیمه تمام
سرپرست سازمان خصوصی سازی خبر داد

تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردم| تقویت مولد سازی در حوزه پروژه های نیمه تمام

سرپرست سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: طی سال های گذشته در حوزه اقتصادی بیشتر به اقتصاد دولتی توجه کرده‌ایم و از مشارکت مردم غافل بودیم.

به گزارش بازار، ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی سازی در خصوص الزامات تحقق شعار سال گفت: از سال ۱۳۹۰ که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهاد اقتصادی» نامگذاری شد تا کنون به صورت مداوم، بیش از یک دهه است که ایشان هر سال شعار سال را به مساله اقتصادی کشور پیوند دادند و طی چند سال اخیر نیز موضوع تولید را به عنوان ستون فقرات اقتصاد مورد تاکید قرار داده و هر ساله تولید، حلقه وصل این شعارها بوده و در سال جدید نیز «جهش تولید با مشارکت مردم» را به عنوان شعار سال عنوان کردند.

شعار سال؛ راهبرد اساسی اقتصاد
وی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری شعار امسال را یک راهبرد در حوزه اقتصادی کشور دانستند و وقتی یک امر به صورت راهبرد عنوان می‌شود، ناظر به ضعف و قوت در محیط داخلی کسب و کار، تولید و جریان اقتصاد ملی است و یک نگاه نیز به جریان اقتصادی فراملی یعنی تهدیدها و فرصت‌ها را مشخص می‌کند، بنابراین باید از این چند منظر شعار سال را مورد توجه قرار دهیم.

بازیان سپس بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها اشاره کردند که ما در حوزه اقتصادی درماندگی‌ها و واماندگی‌هایی را طی سالیان گذشته داشته‌ایم و این منهای دلایل ناظر به محیط بین الملل و فضای تحریمی حاکم بر اقتصاد ماست که افت و خیز خاص خود را داشته و مشکلاتی را به جهت ساز و کار اقتصادی در کشور ما ایجاد کرده اما در محیط داخل موضوع تولید، رونق و جهش تولید ناظر به چند مساله است؛ اول اینکه اعتماد و باور داشته باشیم به اینکه ما می‌توانیم جریان تولید را با ظرفیت‌های موجود در کشور و رفع موانع و مشکلات در عین حال تسهیل جریان تولید تقویت کنیم؛ چه قبل از تولید به لحاظ شکل‌گیری سرمایه، چه در حین تولید که حمایت‌هایی از جنس تامین مالی و سرمایه گذاری‌های از جنس و رفع موانع خاص داشته باشیم و نیز بعد از تولید از نظر بازار، که این تولید ملی باید بازار خود را هم در داخل و هم در خارج از کشور داشته باشد.

تولید دانش بنیان و تولید ملی
سرپرست سازمان خصوصی سازی همچنین اضافه کرد: وقتی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند، تاکید خاصی بر موضوع صادرات، تولید دانش بنیان و تولید ملی دارند و زمانی که ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که طی سالیان گذشته دولتمردان در دولت‌های مختلف با شیوه‌ها و سیاست‌هایی که داشتند، آیا توانسته‌اند جریان تولید را از یک جریان رکود و پسرفت به یک جریان پیشرو و فعال تبدیل کنند؟

وی ادامه داد: برای رونق و جهش تولید نیاز به مولفه‌هایی در حوزه اقتصاد کلان داریم؛ از جمله در مساله ارزی باید تامین ارز برای تولید، بازار ارز آوری تولیدات، تامین مواد اولیه و قیمت تمام شده تولید را به نحوی تنظیم کنیم که صرفه و صلاح هم تولید کننده و هم مصرف کننده را در بر گیرد.

بازیان تاکید کرد: چون در سال جدید، جهش تولید مطرح شده و جهش امری است که با اقدامات کوتاه مدت امکان پذیر نیست؛ از این جهت نیازمند یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این حوزه هستیم که این امر به گفته مقام رهبری یکساله اتفاق نمی‌افتد و در یک برنامه ۵ ساله توسعه که ابعاد و وجوه توسعه اقتصادی کشور را در بر دارد، باید تعریف شود تا مکمل و متمم هم باشند.

تقویت اقتصاد ملی
وی تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند با تاکید بر مبانی اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت اقتصاد ملی و استفاده از ظرفیت های مختلف در حوزه اقتصاد ملی و هم استفاده از ظرفیت‌های ناظر بر اقتصاد بین المللی به موضوع تولید بپردازد. ما در منطقه یک بازار ۲۵۰ میلیون نفری داریم که عمدتا می‌توانند هم بازار مصرف ما و هم تامین مواد اولیه و نیز سرمایه گذاری باشد؛ لذا جهش تولید یک امر فرآیندی زمانی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است و نیازمند برنامه ریزی است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری مشارکت مردم را مطرح می‌کنند، در نظر دارند که اگر جهش تولید با سایر روش‌ها و سیاست‌ها نتواند موفق شود به طور قطع با مشارکت مردم درجه تحقق آن بالاتر است و بر مشارکت خرد و کلان در بخش‌های مختلف اقتصادی در داخل و خارج از کشور تاکید دارند.

وی اضافه کرد: امیدواریم با جهت گیری‌های دولت سیزدهم که به صورت جدی اعتقاد بر فرماندهی بر اقتصاد مقاومتی دارد و ساز و کار اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک فرض دنبال می کند و از یک سو سیاست های اصل ۴۴ که ناظر به مشارکت در جریان مالکیت و توسعه سرمایه گذاری های مردمی است؛ امسال بتوان با الهام از این شعار یک برنامه ریزی جدی ناظر به نتیجه را داشت.

تنوع روش های واگذاری برنامه اصلی سازمان خصوصی سازی
وی سپس در خصوص برنامه‌های سازمان خصوصی سازی برای تحقق شعار سال نیز گفت: در سازمان خصوصی سازی، به جهت اینکه کارگزار و رگولاتور در حوزه مردمی سازی اقتصاد هستیم، در حوزه خصوصی سازی به معنای واگذاری مالکیت و بعضی سهام غیر کنترلی شرکت های مورد واگذاری با روش ها و سیاست های ناظر به توسعه مشارکت مردم و تنوع روش‌های واگذاری درصد هستیم که این امر را بیش از پیش توسعه دهیم.

بازیان اضافه کرد: در این بین شرکت‌هایی که آماده واگذاری هستند باید با همکاری بخش‌های مختلف دولت بتوانند عملکرد متفاوتی نسبت به سال قبل داشته باشند که جزو تکالیف بودجه ای ما هم هست.

وی تاکید کرد: وجه مشخص خصوصی سازی که مساله دوم این سازمان در انجام تکالیف خود برای تحقق شعار سال است، مردمی سازی است و معتقدم که مردمی سازی ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ما باید بتوانیم با بورسی کردن شرکت های دولتی و حتی شرکت های غیر دولتی در مجموعه صندوق‌ها و بانک‌ها، سهم مردم از بازار سرمایه و نیز جریان تولید را با ورود به واگذاری ها در بازار سرمایه بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردمی
سرپرست سازمان خصوصی سازی همچنین اظهار کرد: به طور مشخص سهام عدالت که نشانه برجسته مردمی سازی است که طی سالیان گذشته این سهام واگذار شده است.

وی افزود: تکمیل زنجیره واگذاری های سهام عدالت به لحاظ مدیریت مردمی و تعین تکلیف جاماندگان این سهام که مراحل خود را طی کرده است، گامی در جهت تحقق شعار سال است.

مولد سازی ماموریت جدید خصوصی سازی
وی با اشاره به ماموریت سازمان خصوصی سازی در حوزه مولد سازی که از سال قبل آغاز شده است، گفت: اقدامات اولیه در حوزه مقررات و آیین نامه‌ها و جریان سازی املاک مازاد در جریان مولد سازی در سال گذشته انجام شد و امسال با یک برنامه عملیاتی مشخص در حال برنامه ریزی هستیم تا خروجی مولد سازی در حوزه پروژه های نیمه تمام و پروژه های عمرانی در استان ها را با همکاری استانداران ارائه دهیم.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال در حوزه مولد سازی اتفاقات مهمتری بیفتد تا بتوانیم از این حیث با نگاه بهره وری از املاک و اموال مازاد دولت چه در بحث فروش و واریز به خزانه و چه در بحث تخصیص به حوزه های عمرانی، عملکرد خوبی را داشته باشیم.

بازیان در پایان اضافه کرد: در یک کلام مشارکت مردم در کلام و منویات مقام معظم رهبری یعنی اینکه باید در این حوزه برنامه ریزی داشته باشیم و از این جهت دولت و مجلس باید مدل‌های ناظر به الگوهای توسعه مشارکت مردم را تعریف و مشخص کنند. ما طی سال‌های گذشته بر روی مشارکت اقتصادی مردم کمتر کار کردیم و بیشتر عملکرد دولتی بر اقتصاد غالب است و برای رفع این مساله نیازمند اعتماد بخش خصوصی و مردم هستیم و با شعار از مردم با مردم و برای مردم می‌توانیم توسعه مشارکت مردم را در حوزه خصوصی سازی و مولد سازی شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۸۲٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha