۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند
رئیس مرکز خشکسالی کشور:

کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند

رئیس مرکز خشکسالی گفت: کشاورزان در روزهای بارش از برداشت آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها به منظور مدیریت و صرفه جویی انرژی آبی اجتناب کنند.

به گزارش بازار، احد وظیفه، گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون متوسط بارش ها نسبت به دوره نرمال ۲۱ درصد کمتر است.

به گفته او، در استان های کرمانشاه، ایلام، تا حدودی خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و همدان بارندگی ها نرمال و در حدنرمال و سایر استان ها ۲۰ تا ۵۰ درصد کمتر از نرمال است.

وظیفه با بیان اینکه بارش در استان تهران ۳۷ تا ۳۸ درصد کمتر از نرمال است، افزود: در استان های قزوین، سمنان، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر، شمال سیستان و بلوچستان کمتر از نرمال هستند. اما طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه با بارش های مناسب در استان های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بخش های جنوب فارس، بخش های جنوب شرق و بوشهر تاحدی کم بارشی های اخیر جبران می شود. اما در شمال شرق بدلیل بارش های ضعیف طی ۲ هفته آینده، وضعیت نگران کننده است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: در استان های تهران، سمنان، قزوین و خراسان رضوی وضعیت آبی نامطلوب است که براین اساس برای مدیریت منابع آبی و تامین آب شرب دچار چالش هستیم.

او با بیان اینکه کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد سدهای تهران پر است، افزود: علی رغم بارش های مناسب در اسفند و اوایل فروردین، بدلیل خشکی پاییز و کم بارشی نیمه اول زمستان عقب ماندگی بسیار داریم که بنابر شرایط خشکسالی و کم بارشی ۴ سال اخیر، آورده رودخانه ها کم است.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر رعایت توصیه های هواشناسی و مدیریت منابع آبی کشاورزان گفت: جهاد کشاورزی استان ها برمبنای کشت نوع گیاه توصیه های کوددهی، آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی مبارزه با آفات به کشاورزان داده می شود. همچنین به کشاورزان توصیه می شود که در مواقع بارش از برداشت آب های زیرزمینی و چاه ها اجتناب کنند که در صورت رعایت از سوی کشاورزان در مصرف انرژی و آب صرفه جویی می شود.

کد خبر: ۲۸۲٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha