۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
کاهش طمع در پی ریزش های اخیر بازار ارز دیجیتال
گزارش و تحلیل بازار ارز دیجیتال در هفتهای که گذشت

کاهش طمع در پی ریزش های اخیر بازار ارز دیجیتال

نسبت به روز های گذشته، طمع کاهش یافته است؛ شاخص تسلط تتر نیز به حمایت خورده است و بنظر روند رو به رشدی دارد که میتواند کل بازار را دچار ریزش بیشتری بکند.

هادی بهرامی؛ بازار: ارز های دیجیتال همان پول های دیجیتالی هستند که غیر متمرکز بوده و با استفاده از بلاکچین عملیات پرداخت و کار های روزمره بشر را آسان تر میکنند. پردازش و انتقال سریع اطلاعات، عملیات پرداخت با کارمزد کمتر، خدمات غیر متمرکز بانکداری، سرگرمی و سرمایه گذاری از مهم ترین کاربرد های بازار ارز دیجیتال است. این بازار مدام در حال تغییر بوده و نیاز به تحلیل های زود هنگام دارد تا بتوان به اتفاقات و اخبار جدید آن پی برد. برای تحلیل روند پیش روی بازار علاوه علم تکنیکال میتوان از پارامترهای فاندامنتالی مثل شاخص های معاملات آتی معلق، ترس و طمع، دلار، دامیننس ها، سنتیمنت و برخی اخبار قوی داخل بازار نیز استفاده کرد. در ادامه به گزارش و تحلیل بازار ارز دیجیتال میپردازیم.


تحرکات نقدینگی بازار
بخش معاملات اسپات بازار ارز های دیجیتال با حجم بازار ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد دلار و حجم معاملات ۲۴ ساعته ۱۳۱ میلیارد دلار هفته گذشته را به پایان رساند. در روز شنبه، حجم معاملات قرارداد های آتی فیوچرز به ۴.۵۸ میلیارد دلار و حجم معاملات قرارداد های آتی پرپچوال به ۱۷۳ میلیارد دلار رسید که مبلغ هنگفت ۸۶۲ میلیون دلار از سرمایه معامله گران بازار لیکویید شده و از دست رفت! در آغاز هفته ای که گذشت، مبلغ ۱۲۶ میلیارد دلار پول از بازار خارج شد که ۹۶ میلیارد دلار آن مربوط به بازار آلت کوین ها میشود. در نهایت، تتر ۰.۸ درصدی به مبلغ ۸۶۳ میلیون دلار، بیت کوین ۱.۶ درصد به مبلغ ۱۶ میلیارد دلار، اتریوم ۵ درصد به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار و آلت کوین های کوچک تر بازار ۱۳.۵ درصد به مبلغ ۹۹ میلیارد دلار خروج پول را به ثبت رساندند.

کاهش طمع در پی ریزش های اخیر بازار ارز دیجیتال


تحرکات دامیننس ها
طی ۸۴ روز قبل، شاخص دامیننس بیت کوین از کف ۵۱ درصدی حمایت شد و تا ۵۵.۲ درصد رشد کرد که مجددا ۲ درصد کاهش یافت و سپس ۳ درصد به تسلط آن افزوده شد و به محدوده ۵۶ درصد رسید. در حال حاضر شاخص تسلط بیت کوین مقاومت استاتیک ماژور ۵۵.۴ درصد را شکسته و بر روی آن قرار دارد که با حفظ این محدوده میتواند رشد بیشتری داشته باشد و سرمایه بیشتری را جذب خود کند.

کاهش طمع در پی ریزش های اخیر بازار ارز دیجیتال


شاخص تسلط تتر نیز با سقوط ۵۵ درصدی به محدوده تسلط ۴.۷ درصد رسید که در آنجا با حمایت روبرو شد و سپس ۲۰ درصد رشد کرد. در حال حاضر شاخص تتر در محدوده ۴.۶ درصد قرار دارد و میتواند در اولین گام، تا هدف ۵.۱ درصد رشد کند و در صورت عبور از آن میتواند به اهداف بالاتری برسد. حمایت ۳.۸ درصد نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت ریزش بیشتر تا حمایت معتبر ۲.۵ درصد محتمل و در دسترس خواهد بود.

کاهش طمع در پی ریزش های اخیر بازار ارز دیجیتال


شاخص تسلط اتریوم نیز با کاهش ۲.۹ درصدی از سقف ۱۹ درصدی به کف ۱۶.۲ درصد رسید و پس از واکنش مثبت به این محدوده با کمی رشد روبرو شد. در حال حاضر شاخص دامیننس اتریوم بر روی حمایت معتبر ۱۶.۲ درصدی قرار دارد که تحت هیچ شرایطی نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت ریزش بیشتری خواهد کرد و این نشان دهنده لغزش آلت کوین ها بر روی نوسانات منفی بازار ارز دیجیتال خواهد بود.

کاهش طمع در پی ریزش های اخیر بازار ارز دیجیتال


تاریخ آزاد سازی توکن
ارز دیجیتال آربیتروم ARB ۲ روز دیگر به میزان ۳.۵ درصد نسبت به کل حجم بازارش آزاد سازی سنگین خواهد داشت که ۱۰۱ میلیون دلار ارزش دارد. رمز ارز استارک نت STRK فردا به ارزش ۸۷ میلیون دلار که ۸.۸ درصد از کل حجم بازارش میشود آزاد سازی دارد. به عنوان سومین رنک برتر در سنگین ترین های آزادسازی توکن میتوانیم به ارز اکسی اینفینیتی AXS اشاره کنیم که به ارزش ۸۱ میلیون دلار و با نسبت ۷.۶ درصد از حجم بازار آزاد سازی توکن دارد. محدوده ۰.۹۹ دلار حمایت مهمی برای ARB، ۱۱.۵ و سپس ۹ دلار برای استارک نت STRK و ۶.۹ دلار برای اکسی اینفینیتی AXS محسوب میشود که در صورت اثر پذیری منفی از رویداد آزاد سازی توکن این حمایت ها نباید از دست بروند؛ وگرنه ریزش عمیق تری را ممکن است برای قیمت این پروژه ها شاهد باشیم.


بیشترین افزایش قیمت هفتگی
بیشترین افزایش قیمت در ارز TON، NEO، JASMY، LEO و VET به ترتیب با ۱۹.۴، ۱۸.۷، ۹.۲، ۱ ۰.۶ درصد رشد به ثبت رسید. ارز تان کوین TON با ارزش ۲۲ میلیارد دلار و با حجم معاملات ۸۴۸ میلیون دلاری در صرافی های مختلف با ۱۴۸ جفت ارز معامله میشود. این کوین خودش بلاکچین دارد و متعلق به بنیاد تلگرام است و در دسته دیفای اکوسیستم های بازار جا میگیرد. ارز دیجیتال نئو NEO با ارزش بازار ۱.۲۸ میلیارد دلار و با حجم معاملات ۳۷۰ میلیون دلار با ۱۲۰ جفت ارز معامله میشود و در جایگاه سوم، پروژه جاسمی کوین JASMY با ارزش بازار ۱ میلیارد دلار و با حجم معاملات ۳۲۰ میلیون دلار با ۸۰ جفت ارز معامله میشود.


بیشترین کاهش قیمت هفتگی
بیشترین کاهش قیمت در ارز های W، CORE، UNI، CFX و SUI به ترتیب با ۴۶.۴، ۴۴، ۳۵، ۳۳ و ۳۲ درصد به ثبت رسید. توکن وُرم هال با نماد W با ارزش بازار ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار و با حجم معاملات ۲۹۰ میلیون دلار در جایگاه ۷۹ بازار قرار دارد و بیشترین ریزش قیمتی را در هفت روز اخیر تجربه کرده است. پس از آن توکن شبکه کُر با نماد CORE با ارزش بازار ۱ میلیارد دلار و ۲۶۶ میلیون دلار و حجم معاملات ۱۶۰ میلیون دلار در جایگاه ۶۸ بازار قرار دارد.


شاخص ترس و طمع
شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index) که به اختصار F&G نام دارد، شاخصی از ۰ تا ۱۰۰ برای تحلیل احساسات یا تحلیل سنتیمنتال است که خودش از هفت شاخص مختلف که رفتار معامله‌ گران را رصد میکند تشکیل شده است و وضعیت احساسات حاکم بر بازار را نشان میدهد. در حال حاضر شاخص در محدوده ۷۲ قرار دارد و نشان میدهد نسبت به روز های گذشته، طمع کاهش یافته است و بدلیل ریزش های اخیر کمی ترس بر بازار حاکم شده است.

کاهش طمع در پی ریزش های اخیر بازار ارز دیجیتال


نمودار بلند مدت شاخص ترس و طمع به مان نشان میدهد که فقط کمی از سقف تاریخی طمع شدید فاصله داریم و امکان دارد بازار با یک سقوط شوکه کننده به کف های قیمتی پایین تری برسد.

کاهش طمع در پی ریزش های اخیر بازار ارز دیجیتال


شاخص دامیننس چیست؟
دامیننس یک ارز دیجیتال، نشان‌ دهنده سهم آن از کل بازار کریپتو است و با یک فرمول نسبتاً ساده محاسبه میشود. هنگامی که ارزش بازار یک ارز دیجیتال را بر ارزش کل بازار تقسیم کرده و آنرا بر ۱۰۰ ضرب کنیم جواب حاصله، درصدی خواهد بود که به آن شاخص تسلط یا دامیننس میگوییم. با تحلیل دامیننس ارز های مهمی مانند تتر، بیت کوین و اتریوم میتوانیم به واکنش بازار در آینده و رفتار ارز ها بر علیه یکدیگر پی ببریم. هنگامی که دامیننس تتر افزایش میابد بیت کوین و سایر رمزارز ها دچار ریزش میشوند؛ زیرا سرمایه گذاران ترجیح میدهند بجای ارز های دارای ریسک، استیبل کوین ریسک گریز تتر را نگهداری کنند.


آخرین اخبار مهم بازار
۱- صرافی FTX پرداخت های طلبکاران را تا اواخر سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی کرد. ۲- تلگرام قصد دارد درآمد تبلیغات را بین سهامداران، صاحبان کانال ها و کاربران ویژه تقسیم کند. ۳- صرافی بایننس هیئت مدیره خود را معرفی کرد. ۴- سم بنکمن فرید با اقب SBF مدیر کلاهبردار صرافی ورشکسته FTX ادعا کرد از غیر قانونی بودن اقدامات خود بی اطلاع است.

کد خبر: ۲۸۲٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha