۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
دسترسی صنعتگران به بورس فلزات هر روز کمتر می شود | اهتمام ماشین سازان به توسعه بازار صادراتی
دبیر انجمن صنفی ماشین آلات کشاورزی در گفتگو با بازار:

دسترسی صنعتگران به بورس فلزات هر روز کمتر می شود | اهتمام ماشین سازان به توسعه بازار صادراتی

دبیر انجمن صنفی ماشین آلات کشاورزی با اشاره به افزایش قیمت مصنوعات فلزی گفت: صنف ما جزو صنایع کوچک محسوب می شود و محدودیت سرمایه در گردش دارد و لذا امکان خرید مستقیم از بورس فلزات را چندان نداریم.

یاسمن بلوردی؛ بازار: سال گذشته در حالی بازار با نوسان قیمت انواع آهن آلات، فلزات و ورق های فولادی مواجه بود که بسیاری از صنایعی که ماده اولیه مصرفی آنها این دست کالاها است از این افزایش قیمت ها تاثیرات زیادی را گرفتند. یکی از صنف ها و بخش هایی که فلزات و آهن آلات کالای مصرفی عمده آنها محسوب می شود صنف تولیدکنندگان ماشین آلات و ادوات کشاورزی هستند که با توجه به اینکه جامعه هدف آنها کشاورزان و زارعان هستند، سال گذشته از یکسو با توان پایین کشاورزان مواجه بودند و از سوی دیگر با افزایش قیمت مواد اولیه مصرف دست و پنجه نرم کردند.

در پی افزایش قیمت مصنوعات فلزی تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با کمترین سود کار می کنند

علی عباس زاده دبیر انجمن صنفی ماشین آلات کشاورزی در خصوص شرایط تولید کنندگان این بخش در سال ۱۴۰۲ در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به هر حال تغییرات قیمتی روی همه چیز اثر می گذارد اولین مساله ای که رخ می دهد و ما هم مستثنی نیستیم افزایش قیمت محصول نهایی برای رسیدن به دست کشاورز است. به هر حال نوسان قیمت مصنوعات فلزی روی این حوزه هم اثر می گذارد. از طرفی هم چون بخش عمده مواد اولیه مصرفی ادوات و دنباله بندها فلز است این اثرات قابل توجه است.

عباس زاده در خصوص میزان اثرگذاری افزایش قیمت مصنوعات فلزی بر افزایش قیمت ماشین آلات کشاورزی در سال قبل گفت: با توجه به اینکه تولید کننده های ما در سطح کشور زیاد است و بازار رقابت هست و از سوی دیگر کشاورزان خریداران اصلی هستند، بنابراین تولید کننده ها سعی کرده اند با حداقل سود کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: در حقیقت با بررسی میزان و درصد افزایش قیمت فولاد در سال قبل و در نظر گرفتن شدت و ضعف استفاده از مصنوعات فلزی در ادوات و ماشین آلات کشاورزی، می توان میزان افزایش نرخ تولیدان این بخش را نیز تخمین زد. البته باز هم تاکید می کنم که به دلیل وجود عمده تولید کننده ها و بازار رقابتی که بین شان وجود دارد همه تولید کننده ها با حداقل سود تولید کرده اند.

در حوزه ماشین آلات کشاورزی سرمایه در گردش ها از محل فروش دستگاه ها حاصل می شود و تولید کننده ها سعی می کنند خود را وابسته به نظام بانکی نکنند چون خود خریداران وابسته به نظام بانکی هستند و به صورت تسهیلاتی دستگاه خریداری می کنند

این مقام صنفی همچنین در خصوص توزیع فلزات در بورس و حواشی پیرامون آن نیز گفت: به هر حال همانطور که می دانید در توزیع فلز در بورس یک دستورالعمل است و یک اعداد و توناژ بالا باید به صورت مستقیم خریداری کنند ضمن اینکه سه ماه قبل از تحویل هم باید پول واریز کنند. این در شرایطی است که شرکت هایی که در حوره ماشین الات کشاورزی فعالیت می کنند صنایع کوچک هستند و مانند صنایع بزرگی همچون خودروسازی با خط تولید های زیاد و پرسنل زیاد نیستند و نهایتا بین ۵۰ تا ۲۰۰ نفر پرسنل دارند و از ورق های متفاوت و متنوعی باید استفاده کنند. در نتیجه به یکباره نمی توانند ۱۰-۱۵ نوعی که نیاز دارند با توناژ بالا خریداری کنند چون سرمایه در گردش ها محدود است.

عباس زاده افزود: در واقع در حوزه ماشین آلات کشاورزی سرمایه در گردش ها از محل فروش دستگاه ها حاصل می شود و تولید کننده ها سعی می کنند خود را وابسته به نظام بانکی نکنند چون خود خریداران وابسته به نظام بانکی هستند و به صورت تسهیلاتی دستگاه خریداری می کنند. بنابراین سرمایه در گردش ها محدود است و توان خرید توناژهای بالا از بورس را ندارند و به این ترتیب لاجرم عموما از بازار آزاد خرید می کنند.

بازار سیاه فلزات نداریم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه بازار سیاهی که گاها در برای بخش فلزات راه می افتد، تفاوت قیمتها چقدر می شود و صنعتگران این بخش چگونه تولید را مدیریت می کنند گفت: بازار سیاه نمی توان گفت چون کالا موجود هست اما وقتی کالا در توناژهای بالا در بنگاه های توزیع آهن آلات می رود و سپس به بخش خرده فروشی که همان تولید کننده های ما هستند می آید، لاجرم افزایش قیمت پیدا می کند و چاره ای نیست باید خریداری کنیم همه صنایع کوچک چنین شرایطی دارند؛ یعنی بر خلاف صنایعی همچون خودروسازی که بر فرض برنامه تولید ۲۰۰ هزار دستکاه دارند در توناژهای بالا خرید دارند اما در حوزه ای مثل ماشین الات کشاورزی که شرایط جوی و اقلیمی در فروش ماشین کشاورزی نقش دارد لذا هر چقدر هم که دستگاه تولید کرده باشند اگر سرایط مهیا نباشد خریداری ندارد.

بیشتر اهتمام شرکت های تولیدی در حوزه ماشین آلات کشاورزی به توسعه بازارهای صادراتی است تا بتوانند در این حوزه ها بخشی از تولید خود را بفروشند

عباس زاده در ادامه خاطر نشان کرد: با این تفاسیر بیشتر اهتمام شرکت ها به توسعه بازارهای صادراتی است تا بتوانند در این حوزه ها بخشی از تولید خود را بفروشند و غالبا در برنامه کاری کلیه شرکت ها صادرات هست با اینکه مسائلی همچون نقل و انتقال پولی، تعهدات و پیمان سپاری ارزی و غیره مسائلی است که تولید کنندگان برای ارسال تولیدات خود به دیگر کشورها با آن مواجه هستند.

ضرورت نوسازی در ناوگان نیرو محرکه

دبیر انجمن صنفی ماشین آلات کشاورزی همچنین در پاسخ به این سوال که بحث فرسودگی ماشین آلات کشاورزی کشور تا چه حد جدی است، گفت: این یک موضوع بسیار جدی است و از سالهای گذشته وجود داشته اما در حال حاضر به جز موضوع بازسازی و نوسازی، بیشتر در ناوگان نیرومحرکه (تراکتورها) نوسازی نیاز است. یعنی در ادوات نوسازی انجام می شود چون قیمت ها پایین تر است نوسازی ها بهتر است و تسهیلات بانکی هم می گیرند.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید از سالها گذشته موضوع نوسازی ناوگان تراکتورها در برنامه کار دولتمردان بوده و از طرفی هم تقاضا داریم. در بازار تقاضا برای محصولات جدید هست و شاید یکی از دلایلی که نوسازی صورت نمی گیرد همین تقاضا باشد که بودجه کلانی هم می خواهد. به عبارت ساده تر اید تقاضایی که وجود دارد اجازه ندهد نوسازی انجام شود.

کد خبر: ۲۸۲٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha