۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
ماجرای بدهی ایران ایر به فرودگاه امام| بازگشت ۴ هواپیمای زمینگیر؛ از شرکتهای خارجی هم اجاره می کنیم
مدیرعامل مدیر عامل «ایران ایر» در گفتگو با «بازار»:

ماجرای بدهی ایران ایر به فرودگاه امام| بازگشت ۴ هواپیمای زمینگیر؛ از شرکتهای خارجی هم اجاره می کنیم

فرزادی پور، مدیر عامل «ایران ایر» با بیان اینکه ۴ هواپیمای زمینگیر وارد ناوگان می شود گفت: احتمالا از شرکتهای خارجی هم به همین تعداد هواپیما اجاره می کنیم.

اکبر محمودی؛ بازار: خرید هواپیما و اجاره هواپیما یکی از برنامه های ویژه برخی ایرلاین ها به خصوص شرکت هواپیمایی هما در سال جاری است. اگر چه موضوع خرید هواپیما از مسیر تهاتر نفت یکی از برنامه های ویژه سازمان هواپیمایی کشوری است اما به نظر می رسد با توجه به شرایط تحریمی بهترین گزینه برای پاسخ به حجم تقاضا همانا رفتن به سمت تعمیر و بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر و سپس اجاره هواپیما از شرکتهای داخلی و خارجی باشد.

همانطور که مدیر عامل ایران ایر اعلام کرده است برنامه تامین هواپیما طبق روال گذشته در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت و قرار است ۴ تا ۵ فروند هواپیمای زمینگیر در طول سال وارد ناوگان شود.

فرزادی پور معتقد است که با توجه به نامگذاری سال جهش تولید با مشارکت مردم ظرف مدت چند روز آینده از هواپیماهایی که از بخش خصوصی در اختیار گرفته ایم در مجموعه ایران ایر استفاده شود.

او در خصوص میزان بدهی به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می گوید: ایران ایر دو بدهی دارد یعنی دو مدل پرداختی به مجموعه شرکت و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دارد. یک بخشی از این بدهی ها از گذشته است که طبیعتا هم این اعداد انباشت شده و مانده است و در حال رایزنی هستیم که انجام و پرداخت شود. یک بخش دیگر هم بدهکاری های جاری ایران ایر است. اما در کل حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شهر فرودگاهی امام بدهکار است.

* متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «شمس‌الدین فرزادی پور» مدیر عامل ایران ایر را با هم می خوانیم:

ظرف مدت چند روز آینده از هواپیماهایی که از بخش خصوصی در اختیار گرفته ایم در مجموعه ایران ایر استفاده خواهد شد

* با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳، سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، ایران ایر برای تحقق بهتر این شعار چه اقداماتی را آغاز کرده است؟

از بدو ورود به «ایران ایر» به عنوان مدیر عامل تقریبا همین مسیر را دنبال می کردیم که خدا را شکر با تاکید مقام معظم رهبری در ارتباط با جهش تولید با مشارکت مردم انگیزه و تلاش خود را بیشتر می کنیم و امیدواریم این اتفاق بیافتد و گام های اولیه را در همین روزهای نخست سال از سوی ایران ایر برداشته شده است. امید است ظرف مدت چند روز آینده از هواپیماهایی که از بخش خصوصی در اختیار گرفته ایم در مجموعه ایران ایر استفاده خواهد شد.

در گام نخست فعلا ۳ فروند هواپیما در سه ماهه اول سال قرار است از سوی بخش خصوصی وارد ناوگان شود

* چه تعداد از این هواپیماهای بخش خصوصی که به آن اشاره فرمودید قرار است وارد ناوگان شود؟

در گام نخست فعلا ۳ فروند هواپیما در سه ماهه اول سال قرار است از سوی بخش خصوصی وارد ناوگان شود. اما امید است این عدد در آینده افزایش یابد.

* می توانید اعلام کنید که این هواپیماها با چه مدل هایی هستند که قرار است وارد ناوگان شود؟

هواپیماهای متفاوتی هستند که پاسخگوی نیاز عملیاتی «ایران ایر» باشد و بستر آن در مجموعه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران فراهم باشد.

* در اواخر سال ۱۴۰۲ سوالی از چلندری مدیر عامل فرودگاه امام پرسیدم که میزان بدهی «ایران ایر» به فرودگاه امام چقدر است؟ او اعدادی را اعلام کرد در حالیکه پیشتر اعلام کرده بودید «ایران ایر» هیچ بدهی به فرودگاه امام ندارد؟

«ایران ایر» دو بدهی دارد یعنی دو مدل پرداختی به مجموعه شرکت و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دارد. یک بخشی از این بدهی ها از گذشته است که طبیعتا هم این اعداد انباشت شده و مانده است و در حال رایزنی هستیم که انجام و پرداخت شود. یک بخش دیگر هم بدهکاری های جاری «ایران ایر» است. ایران ایر در حال پرداخت مطالبات جاری شرکت فرودگاه ها و شهر فرودگاهی امام خمینی است و بدهی خاصی ندارد.

آن چیزی که «ایران ایر» برداشت می کند و بر اساس محاسبات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شهر فرودگاهی امام بدهکار است

* پس اعداد و ارقامی که شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادعا می کند که «ایران ایر» بدهکار است چیست؟

مبانی محاسبات تا حدودی متفاوت است. آن چیزی که «ایران ایر» برداشت می کند و بر اساس محاسبات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شهر فرودگاهی امام بدهکار است.

* نوسانات نرخ ارز باعث افزایش میزان بدهی های ایران ایر به فرودگاه امام بود یا اینکه دلایل دیگری داشت؟

این موضوع چندان به مسائل نوسانات نرخ ارز مربوط نمی شود. در بحث مقررات و قوانین است که به هر حال ایران ایر قوانینی دارد که شرکتهای دولتی به یکدیگر اجاره بها پرداخت نمی کنند. طبیعتا وقتی آنها مبنا قرار بگیرد این عدد و ارقام تا حدودی متفاوت می شود.

* امسال ایران ایر قرار است چه تعداد هواپیما وارد ناوگان خود کند؟

برنامه «ایران ایر» بر اساس مسیرهایی که تعریف شده است طبق گذشته ادامه می دهد. اولین موضوعی که دنبال می کنیم بحث بازسازی هواپیماها و برگشت به چرخه هواپیماهای شرکت هما است که زمینگیر هستند. امید است و دنبال آن هم هستیم که تعدادی در توان داریم و پیش بینی می کنیم وارد چرخه کنیم.

پیش بینی می کنیم که ۴ تا ۵ فروند هواپیمای زمینگیر را وارد چرخه کنیم

* پیش بینی شما از بازگشت هواپیماهای زمینگیر چه تعداد است؟

پیش بینی می کنیم که ۴ تا ۵ فروند هواپیمای زمینگیر را وارد چرخه کنیم. امیدواریم که محقق شود.

* آیا به غیر از بازگشت هواپیماهای زمینگیر اقدامات دیگری هم مد نظر است؟

گام بعدی «ایران ایر» این است که بحث به کار گیری هواپیماها از طریق اجاره است. در حال حاضر ظرفیتی بالغ بر ۴ فروند در سه ماه اول امسال پیش بینی شده است که چند روزی هست که قدم های عملیاتی آن آغاز شده است.

* موضوع خرید هواپیمای جدید چطور؟

بحث خرید هواپیما طبق روالی که داریم دنبال می کنیم.

تلاش می کنیم از شرکتهای داخلی و از افراد داخلی موضوع اجاره هواپیما را انجام دهیم. البته اگر جایی هم نیاز شد و دیدیم که صرفه اقتصادی برای «ایران ایر» دارد از شرکتهای خارجی وارد خواهیم کرد

* اجاره هواپیما چطور؟ آیا از کشور خاصی مدنظر است؟

تلاش می کنیم از شرکتهای داخلی و از افراد داخلی موضوع اجاره هواپیما را انجام دهیم. البته اگر جایی هم نیاز شد و دیدیم که صرفه اقتصادی برای «ایران ایر» دارد از شرکتهای خارجی وارد خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۸۲٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha