۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
هزار راه نرفته گردشگری| مازندران از لیست سفر خارج می‌شود؟
بازار گزارش می‌دهد؛

هزار راه نرفته گردشگری| مازندران از لیست سفر خارج می‌شود؟

ساری- پرونده سفرهای نوروزی مازندران درحالی به پایان رسید که این استان همچنان معبر گردشگری بوده و تا رسیدن به مقصد راهی دراز در پیش دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: پرونده سفرهای نوروزی مازندران با حدود ۱۶ میلیون مسافر شب اقامت به پایان رسید و این میزان حدود نیمی از گردشگران وارده به استان را تشکیل می دهند.

گذر بیش از ۱۵ میلیون مسافر بدون اقامت شبانه در استان این سوال را در ذهن متبادر می کند که چرا این استان نتوانسته در جذب درصد بیشتری از آنان اقدام کند و آیا هنوز مقصد گردشگری نشده است؟

نبود زیرساخت های مناسب در حوزه راه و تاسیسات گردشگری از جمله عواملی است که سبب شده برخی از مسافران، فقط مازندران را به عنوان گذر انتخاب کنند تا به مقاصد هدف خود برسند.

از سوی دیگر میزان سفرهای نوروزی استان و حجم خودروهای وارده و خارجه در طرح عیدانه نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش چند درصدی داشته است و این سوال مطرح می شود که آیا سفربه شمال از لیست گردشگران آرام آرام خارج می شود؟

به هر روی مازندران هنوز جاذبه های بکری دارد که هر مسافر و گردشگری را وسوسه کند هر سال و یا هرچند سال یکبار به این منطقه سفر کند و طبیعت چشم نواز دشت، دریا و جنگل را با هم با یک بلیت و سفر به نظاره نشیند.

از هر راه ارتباطی که به مازندران سفر کنید جاده و مسیر ارتباطی هم بخشی از سفر به شمار می رود و آن جا هم به نوعی مقصد سفر محسوب می شود. بررسی دلایل کاهش سفر به رغم آن که مازندران از نظر شمار گردشگران در صدر قرار داشت، خالی از لطف نخواهد بود.

جاده‌ای که هر روز یک‌طرفه و مسدود می‌شود

ترافیک سنگین راه های مازندران از یک سو و نبود بزرگراه و ناتمام بودن آزادراه از جمله دلایلی است که امسال تا حدودی ترمز سفر را در مازندران کشید. هرچند نباید نقش ماه ضیافت الهی و روزه را در کاهش شمار چند درصدی بی تاثیر خواند زیرا بسیاری از خانواده‌های مذهبی برنامه سفر خود را به پایان ماه مبارک رمضان موکول خواهند کرد.

هزار راه نرفته گردشگری| مازندران از لیست سفر خارج می شود؟

جاده کندوان از مسیرهایی است که مسافران را از پایتخت به شمال می رساند و ناایمن بودن آن و ریزش های مکرر سنگ گذر از آن را پرریسک کرده است و خاطره جان باختن خانواده مسافر در نوروز ۱۴۰۲ در این مسیر همچنان در اذهان باقی است.

استاندار مازندران با اشاره به برنامه دولت به بهسازی و ایمن سازی راه های استان از جمله کندوان گفت: در سفر نوروزی معاون اول رییس جمهور و بازدید از این محور قرار شد بازسازی راه های استان شتاب گیرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که راه های ارتباطی استان از جمله کندوان، هراز و سوادکوه حدود ۹۰ درصد تعریض و ایمن سازی شدند، افزود: چند کیلومتر انتهایی این محورها نیازمند. تعریض هستند تا پروژه های راه استان تکمیل شود.

استاندار مازندران: قرار شد منابع در اختیار وزارت راه قرار گیرد تا این پروژه امسال تکمیل شود، همچنین برای رفع مشکل یکطرفه و انسداد نیز برنامه بهسازی محور فرعی پل زنگوله به بلده را داریم تا دیگر مجبور به اعمال محدودیت ترافیکی در این محور نشویم

وی با عنوان این که هفت و نیم کیلومتر از محور کندوان در حال تعریض و چهاربانده شدن است، افزود: قرار شد منابع در اختیار وزارت راه قرار گیرد تا این پروژه امسال تکمیل شود، همچنین برای رفع مشکل یکطرفه و انسداد نیز برنامه بهسازی محور فرعی پل زنگوله به بلده را داریم تا دیگر مجبور به اعمال محدودیت ترافیکی در این محور نشویم.

کمبود زیرساخت‌های اقامتی
مازندران با بهره گیری از تمامی ظرفیت های اقامتی نظیر چادر، هتل، متل، تاسیسات گردشگری، هتل آپارتمان و غیره ظرفیت اسکان و اقامت یک میلیون و ۲۵۰ هزار مسافر را در شبانه روز دارد از این رو نیمی از مسافران مجبورند از این استان گذر کنند.

بالابودن نرخ اقامت در تاسیسات گردشگری و تکمیل بودن ظرفیت آن در ایام نوروز از دیگر عواملی است که کاهش چند درصد شمار مسافران مقیم را رقم زده است.

هزینه اقامت در یک سوییت چهارنفره در هتل چهار ستاره ایام نوروز در مازندران بدون ناهار و شام برای یک خانواده سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می خورد علاوه بر این هزینه اقامت نوروزی در هتل های ساری به ازای هر تخت بین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر بوده است.

حسین ایزدی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران با بیان این که بیش از ۱۵ میلیون مسافر نوروزی تا ۱۵ فروردین در استان اقامت کردند، گفت: این شمار در مراکز اقامتی رسمی و غیررسمی پذیرش شدند.

هزار راه نرفته گردشگری| مازندران از لیست سفر خارج می شود؟

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار جاذبه های طبیعی و تفریحی را در صدر بازدید گردشگران و مسافران اعلام کرد و افزود: دریا و جنگل از جمله جاذبه های طبیعی است که بیشترین شمار مسافران را جذب کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت اقامت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر شب در استان گفت: از طرفیت اسکان بخش های مختلف دولتی و خصوصی برای اقامت استفاده می شود.

آمار ترددهای نوروزی در مازندران از ثبت بیش از ۴۱ میلیون فقره تردد در راه های استان حکایت دارد و این میزان کاهش را نشان می دهد. حسن جهانیان مدیرکل راهداری مازندران گفت: در این بازه زمانی بیش از ۳ میلیون ۸۸۸ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی استان با استانهای مجاور تردد داشته اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حدود ۲ درصد کاهش داشته است، به نظر می رسد که این کاهش تردد ناشی از واقع شدن ایام نوروز در ماه مبارک رمضان باشد.

وی در ادامه گفت: حداکثر انباشت وسایل نقلیه در استان بیش از ۱۱۱ هزار وسیله نقلیه و بیشترین انباشت مربوط به روز ۲ فروردین ۱۴۰۳ با انباشت بیش از ۵۱ هزار وسیله نقلیه بوده است.

مدیرکل راهداری مازندران: بر اساس بررسی های به عمل آمده کمی بیش از ۵۰ درصد کل تردد های انجام شده بین استان مازندران و استان های مجاور مربوط به محورهای مواصلاتی با همسایگان جنوبی استان مازندران یعنی محور های کندوان، هراز و سوادکوه بوده است

جهانیان در ادامه گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده کمی بیش از ۵۰ درصد کل تردد های انجام شده بین استان مازندران و استان های مجاور مربوط به محورهای مواصلاتی با همسایگان جنوبی استان مازندران یعنی محور های کندوان، هراز و سوادکوه بوده است.

هزار راه نرفته گردشگری| مازندران از لیست سفر خارج می شود؟

وی افزود. با توجه به بررسی پلاک های مشاهده شده در استان مشخص شده است در حدود ۴۴ درصد مسافرینی که در استان ساکن شده اند(پلاک های ماندگار در استان) بین ۱ تا ۳ روز در استان اقامت داشته اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در خاتمه گفت: از این میزان سفر حدود ۲۷ درصد از آنها بین ۳ تا ۵ روز، ۱۳ درصد بین ۵ تا ۷ روز، بیش از ۱۵ درصد بین ۱ تا دو هفته و مابقی بیشتر از دو هفته در استان اقامت داشته اند.

در طی بازه زمانی مذکور پر تردد ترین محور های استان، رفت و برگشت محورهای ساری- قائمشهر ، آمل- محمود آباد ، قائمشهر- بابل ، بابل – آمل بود است.

به رغم آنکه هنوز بسیاری از مردم مازندران را برای سفر انتخاب می کننند اما آمارها حکایت از کاهش میزان اقامت و سفردارد. آیا مازندران رفته رفته از لیست سفرهای گردشگری خارج می شود؟

کد خبر: ۲۸۱٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 3
    • مهر IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      5 0
      با وضعیت و سرعت لاکپشتی ساخت آزادراه شمال ، تسریع در ساخت راه های شمالی بیشتر شبیه یک شوخی و رفع و رجوع در پاسخ به مردم و خبرنگاران است تا برنامه ریزی و مدیریت! آمارسازی هم که در خون مسئولین محترم استانهاست! آمارهایی غیرواقعی که دلسوزان واقعی را هم از برنامه ریزی با هدف رفع نواقص دور می کند! سالهاست که کار مدیران شده روزمرگی و کشتن فرصت‌های طلایی! این مقاله شما هم همیشه بعد از تعطیلات و تقریبا با همین مضمون تهیه و ... بگذریم!
    • ملاعمو IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      6 1
      استان عقب مانده_ مسئولینی بی کفایت_ نبود بودجه عمرانی مناسب
    • بابک مقدم IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      2 1
      متاسفم در جهانی که اغلب کشورها مثل دبی با زیر ساخت های متنوه برای جذب گردشگر و امدن ارز بکشورشان در تلاش اما کشور ایران با داشتن موقعیت های زیبا و بکر برای گردشگران مسولین ما گویا خواب و توجه ندارند گفتم دبی را مثال زدم اول انقلاب ما دبی چی بود و امروز چیست وایا نمیشد همین ظرفیت ها در ایران پیاده شود و ما بجای هصادرات نفت از ورود گردشگر و ارز حاصل از خرج گردشگران ارز اوری داشته باشیم که با تاسف ندهریم و این بزرگترین ضرر مالی برای کشور ما هست بخصوص با درایت دشمنان ما را در جهان بنوعی دیگر میشناسند
    • ساسان IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      7 0
      اول اینکه عید ماه سردیه هنوز و مسافران جنوب به شمال ترجیح میدن دوم اینکه تورم علاوه بر سفره مردم سفر مردم هم کم کرده.
    • کادوس IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      9 6
      ولش کنین نمی‌خواد همش برید مازندران ،برید جاهای دیگه کشور هم ببینین
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
      2 0
      بی لیاقت ترین مسولین کشور تو مازندران هستند. این همه مواهب طبیعی امان از یک جاده درست و حسابی و اقامتگاه های عمومی مقرون به صرفه
    • Meshkati IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
      0 0
      استانی که به جای توسعه ؛ عقب گرد داره ساحل بهشهر چند هکتارش برای دانشگاه فردوسی مشهده دقت کردید ؟ دانشگاه فردوسی مشهد حق داره با چند صد نیرو اونجا بخشی از ساحل استان من و برا خودش کنه و من باید ورودی بدم وارد دریای استان خودم شم 😂😂😂😂 البته جای گریه داره