۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
کاهش ۲۵ درصدی قیمت سنگ آهن در سه ماهه اول ۲۰۲۴؛ روند کاهشی قیمت ها ادامه دارد
بازار بررسی می کند؛

کاهش ۲۵ درصدی قیمت سنگ آهن در سه ماهه اول ۲۰۲۴؛ روند کاهشی قیمت ها ادامه دارد

قیمت سنگ آهن در سه ماهه اول امسال بیش از ۲۵ درصد کاهش یافت و برآورد می شود تا پایان سال ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در تن باشد. تحلیلگران همچنین معتقدند در ۲۰۲۵ قیمت ها به ۸۵ تا ۹۶ دلار در تن کاهش می یابد.

بازار؛ گروه صنعت: در جدیدترین گزارشی که مرکز GMK منتشر کرده آمده است که با استناد به برآوردهای کپیتال اکونومیکس (Capital Economics) پیش بینی می شود قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ بین ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در هر تن خواهد بود. به عبارت ساده تر پیش بینی می شود در سه ماهه دوم و چهارم قیمت ها ۱۰۰ دلار در تن و در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نیز قیمت سنگ آهن ۹۹ دلار در تن خواهد بود.

این در شرایطی است که در سه ماهه اول امسال قیمت سنگ آهن بیش از ۲۵ درصد کاهش یافت. به نحوی که تا ۴ آوریل (تا ۱۶ فروردین)، قیمت ها در بورس سنگاپور ۹۸ دلار در هر تن بود، در حالی که در ۴ ژانویه ۲۰۲۴، این رقم ۱۳۶.۶ دلار در هر تن بود. کاهش شدید سه ماهه انتظارات سالانه بازار را بدتر کرد.

پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن به ۸۵ دلار در سال ۲۰۲۵

از سوی دیگر در این گزارش آمده است که تا پایان سال آینده میلادی، قیمت سنگ آهن به ۸۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. به گفته تحلیلگران، دلایل کلیدی برای پیش بینی منفی شامل انتظارات ضعیف تقاضای جهانی فولاد است. از سوی دیگر کارشناسان می گویند: با توجه به کاهش تقاضا، قیمت فولاد احتمالا امسال نیز تحت فشار منفی قرار خواهد گرفت. به نحوی که انتظار ی رود قیمت ها در چین کاهش پیدا کنند زیرا عرضه همچنان از تقاضای داخلی و خارجی پیشی می گیرد. همچنین در ایالات متحده، فولادسازان در حال برنامه ریزی برای گسترش تولید هستند، اما تحلیلگران معتقدند که تقاضا ضعیف تر از آنچه آنها انتظار دارند، خواهد بود. کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در کپیتال اکونومیکس، گفت: در همین حال، کاهش نرخ بهره تنها حمایت نهایی را از قیمت ‌ها در اروپا فراهم می ‌کند، زیرا رشد اقتصادی ضعیف است.

همچنین کاپیتال اکونومیکس انتظار دارد مصرف فولاد چین در سال ۲۰۲۴ ثابت بماند و در سال ۲۰۲۵ نیز به میزان ۵ درصد کاهش یابد. در سال ۲۰۲۳، این رقم به دلیل تضعیف بخش املاک و مستغلات کاهش یافت. در این گزارش آمده است: اصلاح در بخش ساخت و ساز و تقاضای فولاد چین اجتناب ناپذیر است و تنها با حمایت سیاسی به تعویق می افتد. تا پایان دهه، فعالیت املاک و مستغلات به احتمال زیاد به نصف خواهد رسید، با نرخ کاهش متوسط ‌سالانه ۱۰ درصد، که منجر به کاهش مشابه در قیمت مصالح ساختمانی از جمله فولاد خواهد شد.

گفتنی است مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، رتبه بندی فیچ پیش بینی قیمت سنگ آهن خود را برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۶ در میان عرضه محدود افزایش داده است. پیش بینی می شود قیمت این ماده خام در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۵ دلار در هر تن، در سال ۲۰۲۵ به ۹۰ دلار در هر تن و در سال ۲۰۲۶ به ۸۵ دلار در هر تن برسد. پیش بینی قبلی به ترتیب ۹۵ دلار در هر تن، ۸۰ دلار در تن و ۷۵ دلار در تن بود.

کد خبر: ۲۸۱٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha