۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
واردات هواپیمای دست دوم و خرید از مسیر تهاتر نفت| لغو پروازهای چارتری برخی شرکتها در مناطق آزاد؟
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با بازار اعلام کرد

واردات هواپیمای دست دوم و خرید از مسیر تهاتر نفت| لغو پروازهای چارتری برخی شرکتها در مناطق آزاد؟

محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه واردات هواپیما از مسیر تهاتر نفت و خرید هواپیمای دست دوم را در دستور کار داریم گفت: شرکتها در فروش چارتری توجه کافی داشته باشند.

اکبر محمودی؛ بازار: بازگشت هواپیماهای زمینگیر و خرید هواپیماهای دست دوم از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم و سازمان هواپیمایی کشوری در طی سال های گذشته است. بنا به گفته مقامات ارشد سازمان هواپیمایی کشوری روزی برای کوچک‌ترین تعمیرات هواپیما، قطعات به خارج فرستاده می‌شد، اما امروز انواع چک‌های هواپیما حتی چک‌های سنگین تعمیرات در داخل انجام می‌شود. به طوریکه در بیش از دو سال گذشته تعداد زیادی هواپیماهای فعال در مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، چک تعمیرات سنگین را با موفقیت گذرانده‌اند و مجدداً به صنعت بازگشته اند که این روند مستمر است.

هواپیماهایی که از کشورهای مختلف وارد ایران شده و دچار اشکال می‌شوند در ایران تعمیر می‌شوند. در بسیاری از موارد که به‌روزترین هواپیماهای شرکت‌های خارجی در ایران به دلیل نقص فنی فرود اضطراری دارند توسط مهندسین فنی و تعمیرات ایرانی، رفع نقص می‌شوند، فهم فنی و دانش تعمیر هواپیما در ایران وجود دارد و مهندسان ما صاحب گواهینامه‌های بین‌المللی در بخش تعمیر هواپیما هستند.

اما تعمیر و بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به تنهایی نمی تواند پاسخ نیاز صنعت هوایی و ناوگان بزرگ کشور را بدهد به همین منظور از سال گذشته موضوع ورود هواپیماهای جدید به کشور مطرح شد.

بر اساس این تصمیم اساسی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی توسعه ناوگان هوایی است که قرار شد برای توسعه ناوگان هوایی از منابع وزارت راه و شهرسازی و تهاتر نفتی استفاده شود.

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که برای واردات هواپیما به کشور همچنان موضوع تهاتر نفت برای خرید هواپیما پیگیری خواهد شد.

او می گوید: برای کمک به ناوگان هوایی کشور و پاسخ به تقاضا مجبور هستیم که هواپیمای زمینگیر را که بیش از دو سال است زمینگیر هستند شناسایی کرده و وارد ناوگان هوایی کشور کنیم.

* متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «محمد محمدی بخش» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را با هم می خوانیم:

* معدل سن ناوگان هوایی یکی از چالش های اساسی صنعت هوایی کشور است. به نظر می رسد که واردات و تعمیرات هواپیما با همین هدف است؟

هم‌زمان با واردات هواپیما، در یک زمان‌بندی مشخص معدل سن ناوگان هوایی به ۲۰ سال کاهش خواهیم داد. روزی برای کوچک‌ترین تعمیرات، قطعه به خارج فرستاده می‌شد اما امروز انواع چک‌های هواپیما حتی چک‌های سنگین تعمیرات در داخل توسط مهندسان کشور انجام می‌شود.

سازمان هواپیمایی کشوری ۱۱۲ هواپیمای زمینگیر را که بیش از دو سال است زمینگیر هستند شناسایی کرده و برآورد کرده است

* چه تعداد هواپیمای زمینگیر داریم و سازمان هواپیمایی چه تعداد آن را شناسایی کرده است؟

سازمان هواپیمایی کشوری ۱۱۲ هواپیمای زمینگیر را که بیش از دو سال است زمینگیر هستند شناسایی کرده و برآورد کرده است که با هماهنگی مراکز مجاز تعمیرات داخل کشور و با یک برنامه زمان بندی و با همکاری وزارت صمت، دفاع و وزارت راه و شهرسازی و شرکتهای هواپیمایی تامین اعتبار مناسبی انجام شود تا به چرخه ناوگان هوایی باز گردند. اینها هواپیماهای زمینگیر هستند که از دو سال به بالا که حتی برخی از آنها ۱۰ تا ۱۵ سال است زمینگیر هستند و قابلیت بازگشت به چرخه ناوگان حمل و نقل هوایی و مسافری را دارند.

برای خرید هواپیما نیز دو مسیر تهاتر نفت و مسیر خرید هواپیمای دست دوم کما فی السابق برقرار است و مستمرا در حال ادامه است و هواپیما به ناوگان حمل و نقل ایران وارد می شود

* برای خرید هواپیما چطور؟ چه برنامه هایی در نظر دارید که این واردات سهل تر انجام شود؟

برای خرید هواپیما نیز دو مسیر تهاتر نفت و مسیر خرید هواپیمای دست دوم کما فی السابق برقرار است و مستمرا در حال ادامه است و هواپیما به ناوگان حمل و نقل ایران وارد می شود. برخی ادعا دارند که هواپیماهای کارکرده که به‌تازگی وارد کشور شده‌اند حدود ۴۰ سال عمر دارند، در حالی که با ورود هواپیماهای جدید میانگین سن ناوگان به زیر ۲۶ سال کاهش یافته است. این رقم نشان می‌دهد که هواپیماهای جدید سنی کمتر از ۳۰ سال دارند؛ همچنین هم‌زمان با ورود ناوگان جدید برنامه ما این است که میانگین عمر ناوگان را نیز کاهش دهیم، به این معنا که قرار است هواپیماهای جوان‌تری وارد ناوگان شوند تا در کاهش معدل نهایی موثر باشند. در شرایط تحریمی که واردکردن هواپیما به ایران بسیار سخت است، توجه ما بیشتر بر استاندار پرنده‌ها اعم از استاندار موتور و سال ساخت موتور است که از عمر هواپیما بیشتر اهمیت دارد و مستقیم به موضوع ایمنی مربوط است.

به‌روزترین هواپیماهای شرکت‌های خارجی در ایران به دلیل نقص فنی فرود اضطراری دارند توسط مهندسین فنی و تعمیرات ایرانی، رفع نقص می‌شوند

* آیا هواپیماهایی که وارد کشور می شود را نیز تعمیرات می کنید؟

هواپیماهایی که از کشورهای مختلف وارد ایران شده و دچار اشکال می‌شوند در ایران تعمیر می‌شوند. در بسیاری از موارد که به‌روزترین هواپیماهای شرکت‌های خارجی در ایران به دلیل نقص فنی فرود اضطراری دارند توسط مهندسین فنی و تعمیرات ایرانی، رفع نقص می‌شوند، فهم فنی و دانش تعمیر هواپیما در ایران وجود دارد و مهندسان ما صاحب گواهینامه‌های بین‌المللی در بخش تعمیر هواپیما هستند.

اگر شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌های مصوب را رعایت نکنند، پروازهای چارتری آن شرکت‌ها لغو می‌شود

* در ایام عید نوروز شاهد برخی تخلفات از سوی برخی ایرلاین ها بودیم. حتی بلیت برخی مسیرها به ۱۰ میلیون تومان هم رسید؟

پروازهای چارتری یا کلاس بیزینس در قالب بسته سفر، در مناطق آزاد و نفتی ارائه می‌شود، اما اگر شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌های مصوب را رعایت نکنند، پروازهای چارتری آن شرکت‌ها لغو می‌شود. قیمت ۱۰ میلیون تومان از سوی سازمان هواپیمایی کشوری یا شرکت‌های هواپیمایی تایید نمی‌شود و اگر با چنین قیمت‌هایی مواجه شویم، هم متخلف را جریمه نقدی می‌کنیم و هم هزینه پرداختی را باز می‌گردانیم.

منتظر تعیین تکلیف دیوان عدالت اداری هستیم و برای سال ١۴٠٣ قیمت‌های تعیین شده که اگر تصویب شد اعلام خواهد شد

* نرخ بلیت هواپیما برای سال ۱۴۰۳ چه زمانی تعیین خواهد شد؟

درباره قیمت بلیت هواپیما رای دیوان عدالت اداری مبنا برای تصمیم گیری خواهد بود و منتظر تعیین تکلیف دیوان عدالت اداری هستیم و برای سال ١۴٠٣ قیمت‌های تعیین شده که اگر تصویب شد اعلام خواهد شد.

کد خبر: ۲۸۱٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha