۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
واردات دام پایه پروار موثرترین راهکار برای رسیدن به خودکفایی
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون عنوان کرد

واردات دام پایه پروار موثرترین راهکار برای رسیدن به خودکفایی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با واردات دام‌های مولد پایه پروار و حمایت از تولید داخل امکان تامین نیاز داخل وجود دارد.

به گزارش بازار، ارسلان قاسمی، گفت: بنابر آمار در سنوات گذشته حداکثر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن گوشت به منظور استفاده صنایع گوشتی و پرمصرف وارد می شد.

به گفته او، طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به دلایل متعدد از جمله خشکسالی یا کمبود شدید نهاده های دامی و توجه به وضعیت معیشت عشایر موجب شد تا دامداران بدلیل کمبود سرمایه درگردش ناگریز به کشتار دام های مولد شوند که در شرایط فعلی باید نسبت به جایگزینی و ترمیم گله های مولد اقدام کنیم.

قاسمی با بیان اینکه با واردات ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارتن گوشت امکان کنترل و تنظیم بازار وجود ندارد، افزود: با توجه به شرایط کشور ساده ترین راه برای تنظیم بازار را انتخاب کرده ایم و تنها شعار واردات دام پایه پروار را می دهیم، درحالیکه واردات دام پروار راهکار افزایش تولید گوشت قرمز و دستیابی به خودکفایی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ادامه داد: بنابر آمار تا قبل از کشتار دام های مولد سالانه ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزارتن تولید گوشت قرمز دام سبک و سنگین، گاومیش و شتر داشتیم که طبق اعلام مرکز آمار در شرایط عادی سرانه مصرف ۱۱ کیلوگرم بود، درحالیکه اکنون سرانه مصرف حداکثر ۶ کیلو اعلام شده که با احتساب جمعیت کشور و اتباع بیگانه ۶۰۰ هزارتن گوشت قرمز مورد نیاز است که توان تولید این میزان را در داخل داریم و با واردات دام پروار نیازی به واردات نداریم.

او گفت: براساس اعلام مرکز آمار در گذشته ۱۲۰ میلیون واحد داشتیم که اکنون به حدود ۶۰ میلیون واحد رسیده است چراکه با از دست دادن دام های مولد، تولید کاهش یافت و اکنون با واردات دام های مولد پایه پروار و حمایت از تولید داخل و رفع موانع امکان افزایش جمعیت دام کشور و تامین نیاز داخل وجود دارد.

کد خبر: ۲۸۱٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha