۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴
مکزیک صادرات نفت را در ماه مه کاهش می‌دهد

مکزیک صادرات نفت را در ماه مه کاهش می‌دهد

منابعی از کاهش صادرات نفت خام شرکت دولتی نفت مکزیک (پمکس) در ماه مه سال ۲۰۲۴ میلادی خبر دادند.

به گزارش بازار، دو منبع مطلع از موضوع اعلام کردند که پمکس در نظر دارد صادرات نفت خام خود را در ماه مه امسال روزانه ۳۳۰ هزار بشکه کاهش دهد که به این ترتیب عرضه نفت این شرکت به مشتریان آمریکایی، اروپایی و آسیایی یک‌سوم کمتر می‌شود.

این طرح پس از کاهش روزانه ۴۳۶ هزار بشکه‌ای عرضه انواع نفت خام «مایا»، «ایستموس» و «اولمکا» پمکس در ماه جاری به شرکت «پی‌ام‌آی کامرشیو اینترنشنال»، بازوی تجاری پمکس، انجام می‌شود و دلیل آن نیاز به افزایش عرضه نفت به پالایشگاه‌های داخلی با هدف دستیابی به خودکفایی در زمینه انرژی است.

پس از رسیدن تولید نفت پمکس به پایین‌ترین سطح در ۴۵ سال اخیر طی ماه فوریه و نیاز پالایشگاه‌های مکزیک از جمله تأسیسات نو این کشور در بندر «دوس بوکاس» به نفت خام بیشتر، این شرکت گزینه دیگری به‌ جز کاهش ماهانه صادرات پیش‌ روی خود ندارد.

بر اساس آمار رسمی، پیش‌بینی می‌شود «دوس بوکاس» به‌ تنهایی در سال جاری میلادی به روزانه ۱۷۹ هزار بشکه نفت خام نیاز داشته باشد.

یکی از منابع مطلع گفت: آتش‌سوزی مرگبار آخر هفته در یک سکوی دریایی مهم در خلیج مکزیک، پمکس را مجبور کرد تولید نفت را در چند چاه متوقف کند، با این حال، مقدار کاهش تولید در نتیجه این آتش‌سوزی مشخص نیست.

پمکس پارسال روزانه یک میلیون و ۳۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرد، همچنین صادرات این شرکت در ماه‌های ژانویه و فوریه ۹۴۵ هزار بشکه در روز بود.

وزارت انرژی مکزیک پیش‌بینی می‌کند پالایش داخلی این کشور از ۷۱۳ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ به روزانه یک میلیون و ۴۰ هزار بشکه افزایش یابد که به این ترتیب نفت کمتری برای صادرات باقی خواهد ماند.

یک منبع دیگر گفت: انتظار می‌رود مجموع کاهش تولید در ماه مه ۱۰ تا ۱۴ میلیون بشکه باشد.

به گفته این منابع، اگرچه کاهش صادرات نفت خام قابل‌توجه است و انتظار می‌رود از ماه آوریل به بعد به‌صورت ماهانه اعمال شود، اما بازوی تجاری پمکس برای قراردادهای عرضه نفت شرایط اضطراری اعلام نکرده است.

این منابع افزودند که بیشتر قراردادها شامل مفادی است که تخصیص نوع خاصی از نفت خام به‌صورت ماهانه بسته به در دسترس بودن آنها را فراهم می‌کند، مقدار نفت خام تخصص‌یافته اواسط ماه توافق شده است.

پمکس و دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک، اوایل سال جاری میلادی اعلام کردند پالایشگاه «دوس بوکاس» در ایالت «تاباسکو» مکزیک، تولید بنزین و گازوئیل را در سه ماه نخست آغاز خواهد کرد.

با اینکه این پالایشگاه در ماه‌های اخیر پالایش نفت خام را آغاز کرده، اما هنوز نتوانسته است برای تأمین سوخت به بازار داخلی کمک کند.

کد خبر: ۲۸۱٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha