۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
حساسیت درخصوص موضوع آب نباید کمرنگ شود
استاندار آذربایجان شرقی:

حساسیت درخصوص موضوع آب نباید کمرنگ شود

تبریز- استاندار آذربایجان شرقی گفت: حساسیت و دغدغه در حوزه آب نباید از بین برود و این گونه نباشد که تنها به جلسات و بخشنامه‌ها اکتفا کنیم؛ بلکه باید برای تأمین آب پایدار استان تلاش کنیم.

به گزارش بازار، مالک رحمتی در جلسه مدیریت بحران آب استان، افزود: آذربایجان شرقی از لحاظ منابع آب، کمبودی ندارد و بر اساس آمار آب منطقه‌ای، ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی، ۱۲ درصد در بخش شرب و ۳ درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌وری آب باید در اولویت قرار گیرد، افزود: با توجه به مصرف ۸۵ درصد آب موجود در استان در حوزه کشاورزی، جهاد کشاورزی باید برای مدیریت این منابع برنامه ویژه‌ای داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی بالاست و آن چه که می‌تواند در این حوزه به ما کمک کند، طرح‌های راهبردی آبخوان‌داری و آبخیزداری است که علاوه بر افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کمک به بخش کشاورزی، حجم آب تخصیص یافته از سدها را نیز کاهش دهد.

رحمتی بر تغییر الگوی مصرف آب و مدیریت آن در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: در سیستم‌های قدیمی میزان هدررفت آب بالاست و اگر در برنامه کلان کشاورزی، برنامه‌های مشخص کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین نظارت بر مصرف وجود نداشته باشد، منابع آبی با این میزان از هدررفت پاسخگوی نیاز نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مساله آب، حیاتی‌ترین مساله استان است، گفت: فرمانداران باید در کنار پروژه‌ها و بودجه‌های دولتی، از ظرفیت خیران در شهرستان‌ها استفاده کنند و از همین امروز به فکر تابستان امسال و حتی سال ۱۴۰۴ باشند.

رحمتی ادامه داد: یکی از کارویژه‌های فرمانداران، تأمین آب مورد نیاز شهرستان‌هاست و باید بر محل تأمین آن مسلط بوده و متناسب با سه حالت سفید، زرد و قرمز برنامه داشته باشند.

وی تاکید کرد: در خصوص پروژه‌های ملی، مدیران کل استان باید با حضور در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ملی، تخصیص منابع و اعتبارات موردنیاز برای پیشرفت و اتمام این پروژه‌ها را پیگیری کنند.

استاندار آذربایجان شرقی بر استفاده از ظرفیت مولدسازی برای اتمام پروژه‌های بخش آب تاکید کرد و گفت: به همان میزان که برای پروژه‌ها اهمیت قائلیم، باید برای انجام آنها راهکار داشته باشیم که استفاده از ظرفیت قانونی مولدسازی برای تأمین منابع موردنیاز امری ضروری است.

رحمتی در خصوص انتقال آب ارس به تبریز هم گفت: انتقال آب ارس به تبریز یک پروژه راهبردی است که در اولویت قرار دارد و زمان‌بندی و فازبندی آن باید مورد توجه قرار گرفته و با تأمین منابع مورد نیاز در حداقل زمان ممکن اجرا شود و در کنار آن انتقال آب به شهرهایی که در مسیر انتقال قرار گرفته‌اند نیز انجام شود.

وی همچنین بر رفع تنش آبی روستاهای استان تاکید کرد و گفت: روستاهایی که دچار تنش آبی هستند با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون مسئولیت اجتماعی، خیرین و بسیج در اولویت قرار گیرند تا مشکل آبی این روستاها در سریع‌ترین زمان حل شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به موضوع تأمین آب در شهر سهند، گفت: در شهر جدید سهند جمعیت قابل توجهی ساکن است و حداقل ۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر تا پایان امسال اضافه خواهد شد، بنابراین موضوع تأمین آب شرب این شهر باید مورد توجه جدی قرار گرفته و کارهای کارشناسی انجام گیرد.

کد خبر: ۲۸۱٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha