۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
معرفی کامل مسجد جامع اصفهان

معرفی کامل مسجد جامع اصفهان

شهر اصفهان‌که به‌عنوان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین شهرهای توریستی کشور شناخته می‌شود، به‌راستی نصف جهان است و دنیایی از عجایب را در دل خود جای داده است.

به گزارش بازار، شهر اصفهان‌که به‌عنوان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین شهرهای توریستی کشور شناخته می‌شود، به‌راستی نصف جهان است و دنیایی از عجایب را در دل خود جای داده است. هر گوشه از اصفهان با جاذبه‌ای دیدنی و خیره‌کننده زینت یافته و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. محال است به اصفهان بروید و شیفته این همه زیبایی نشوید. تاریخ غنی به‌قدمت چند قرن در خشت‌خشت این شهر پنهان شده که باید به جستجوی آن بروید. با خرید بلیط قطار اصفهان می‌توانید به این شهر سفر کرده و ماجراجویی را آغاز کنید. بد نیست مسجد جامع اصفهان، محل آغازین این ماجراجویی باشد. پس از آن با خرید بلیط قطار اصفهان یزد، باید از مساجد یزد هم دیدن کنید. همراه ما باشید.

محل قرارگیری مسجد جامع اصفهان

شهر اصفهان یکی از آن شهرهایی است که مساجد فوق‌العاده زیبایی دارد. این مساجد نه‌تنها یک مکان مذهبی برای عبادت بوده‌اند، بلکه ازنظر هنر و معماری هم اهمیت ویژه‌ای دارند؛ علاوه‌برآن، می‌توان آن‌ها را اصلی‌ترین محل اجتماع بزرگان برای اتخاذ تصمیم‌های مهم دانست. یکی از زیباترین مساجد شهر اصفهان، مسجد جامع آن است. این مسجد در انتهای بازار بزرگ اصفهان واقع شده و احتمالا تصویر آن را بارها دیده‌اید. جالب است بدانید که در کنار اغلب بازارهای سنتی، یک مسجد بزرگ هم ساخته می‌شد.

ازآن‌جاکه در گذشته عده قابل‌توجهی از بزرگان محل را کسبه تشکیل می‌دادند، اغلب تصمیمات مهم شهر با آن‌ها بود؛ ازاین‌رو، مساجد بزرگی در کنار بازار ساخته می‌شد تا هنگام بروز مسائل مهم در آن جمع شوند و به نتیجه برسند. اغلب تصمیمات مهم شهر در همین مسجدها رفته می‌شد. مسجد جامع اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نبود و شاهد اتفاقات مهمی در طول تاریخ بوده است. این مسجد در میدان قیام و در خیابان مجلسی، در ضلع جنوبی واقع شده است. جالب است بدانید که این اثر باستانی نیز همچون بسیاری از جاذبه‌های اصفهان، به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است.

آنچه که باید از تاریخچه مسجد جامع بدانید

در طول تاریخ، مسجد جامع اصفهان فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. گفته می‌شود این مسجد قدمتی برابر با شهر اصفهان دارد. درحقیقت، عده‌ای بر این باورند که در گذشته در محل ساخت مسجد، آتشکده‌ای وجود داشت که به مخروبه تبدیل شد. پس از آن، بر روی بقایای آتشکده مسجد جامع به سبک خراسانی ساخته شد که تا امروز پابرجاست. اگرچه اتفاق نظری در این‌باره وجود ندارد، یک موضوع مبرهن است و آن هم ۱۲ قرن تاریخ این مسجد زیباست. گفته می‌شود ۱۲ قرن طول کشیده تا این مسجد ساخته شده و تکمیل شود؛ ازاین‌رو، دوران متعددی را به خود دیده است که ازجمله آن‌ها می‌توان آل‌بویه، ایلخانان، تیموریان و سلجوقیان را نام برد.

پس از آن‌که یک مسجد خشتی بر روی بقایای آتشکده ساخته شد، سال‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مرکز تجمیع علما در شهر مورد استفاده قرار گرفت. تا این‌که در دوره عباسیان، آن را تخریب کردند. سپس بنای جدید و عظیم‌تری به‌جای آن ساخته شد تا بنایی باشکوه و حیرت‌انگیز در اصفهان وجود داشته باشد. باید بدانید که در این بنا کتابخانه و کلاس‌های درس هم وجود داشتند تا بخشی از رسالت تعلیم و تربیت در مسجد تکمیل شود. جالب است بدانید که بیشترین تحولات در مسجد اصفهان مربوط به دوره سلجوقیان است. در این دوره، دو گنبد تاج‌الملک و نظام‌الملک به مسجد اضافه شدند و تغییرات دیگری نیز در سازه صورت گرفت.

در دوره ایلخانان، گچ‌بری ایوان این مسجد بی‌همتا بود. همچنین در دوره آق‌قویونلوها و صفویان نیز تغییراتی در قسمت‌های مختلف سازه ایجاد شد؛ بااین‌حال، در دوره قاجاریه باز هم مورد بی‌توجهی قرار گرفت و بخش‌هایی از آن تخریب شد. ثبت ملی این اثر تاریخی در دوره پهلوی صورت گرفت و به زیباترین شکل خود رسید. درحال‌حاضر، می‌توانید شاهد شکوه و عظمت این مسجد زیبا در اصفهان باشید.

معرفی کامل مسجد جامع اصفهان

بخش‌های گوناگون مسجد جامع شهر اصفهان

معماری مسجد جامع اصفهان بسیار خاص و جالب است. ازآنجاکه ساخت و تکمیل این مسجد در دوره‌های مختلف صورت گرفته، می‌توانید شاهد سبک‌های مختلف معماری در آن باشید. مصالح اصلی به‌کاررفته در مسجد جامع، آجر است؛ اما برای تکمیل آن از خشت خام استفاده شده است. بخش‌های مختلفی نیز در مسجد وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

صحن اصلی مسجد جامع ۴ ایوان دارد که در چهار طرف آن قرار گرفته‌اند؛ همچنین دو حوض مربعی در مسجد ساخته شده‌اند که زیبایی چشم‌گیری دارند؛ علاوه‌برآن، تزئینات حیرت‌انگیزی نیز در قسمت‌های مختلف مسجد به‌کار رفته که زیبایی آن را چند برابر می‌کند. به‌عنوان مثال، گچ‌بری یکی از زیباترین هنرهایی است که در گوشه‌گوشه مسجد به‌کار رفته است. اگر علاقه‌مند به بازدید از مساجد این‌چنینی هستید، با خرید بلیط قطار اصفهان یزد، می‌توانید از مساجد استان یزد هم دیدن کنید.

چه زمانی از مسجد جامع اصفهان دیدن کنیم؟

به‌طورکلی فصل بهار را می‌توان بهترین زمان بازدید از اصفهان دانست. در این فصل، آب‌وهوای اصفهان مطلوب است و گرما یا سرمای بیش از حد آزارتان نمی‌دهد؛ بااین‌حال، در سایر مواقع سال هم می‌توانید از جاذبه‌های نظیر مسجد جامع دیدن کنید. برای بازدید از این مسجد باید هزینه اندکی بپردازید که چندان قابل‌توجه نیست. از ساعت ۹ تا ۱۲ و سپس از ۱۴ تا 30: 16 می‌توانید از مسجد دیدن کنید. جاذبه‌های متعددی در اطراف این اثر باستانی وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

معرفی کامل مسجد جامع اصفهان

پیش فروش بلیط قطار اصفهان یزد در فلای تودی

فلای تودی هر ماه پیش فروش قطار را انجام می‌دهد تا پیش از موعد سفر، از خرید بلیط مطمئن باشید. انواع بلیط قطار در مسیرهای مختلف، توسط فلای تودی پوشش داده می‌شوند تا بدون هیچ مشکلی، به اقصی‌نقاط کشور دسترسی داشته باشید؛ علاوه‌برآن، امکان خرید بلیط هواپیما نیز وجود دارد. فلای تودی بیش از ۹۰۰ خط هوایی در سراسر دنیا را تحت پوشش خود دارد. حتی می‌توانید هتل‌های موردنظرتان را هم ازطریق سایت فلای تودی رزرو کنید. این پلتفرم، مجموعه‌ای کامل از تمام اقداماتی که پیش از سفر باید انجام دهید را ارائه می‌دهد.

کد خبر: ۲۸۱٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha