۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
بانک ها موتور محرک بورس می شوند؟ | گروه بانکی جان دوباره گرفت
تاثیر اعلام نرخ تسعیر ارز بر بازار سرمایه

بانک ها موتور محرک بورس می شوند؟ | گروه بانکی جان دوباره گرفت

درحالی که بانک مرکزی در اقدامی بی سابقه نرخ تسعیر ارز را ۶۰ درصد افزایش داده است. اما به دلیل جو روانی منفی پیش بینی می شود اثر حداقلی بر بازار سهام داشته باشد.

بازار؛ گروه بورس: بعد از افت بازار سهام گویا مسئولان دست بکار شدند و نخستین خبر مثبت را روانه بازار سهام کردند. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۴۰۲، با نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تسعیر می شود که معادل ۴۰ هزار تومان است.

به گفته سینا رهبر شهلان با توجه به اینکه نرخ دلار تسعیر بانک ها برای انتهای سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰۰۰ تومان بوده و برای سال ۱۴۰۲، حدود ۴۰، ۱۹۰ تومان اعلام شده با رشد ۶۰ درصدی همراه شده که برای گروه بانکی اهمیت ویژه ای دارد

طبق این مصوبه آمده سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنانچه مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته ها نشان دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی شود.
سینا رهبر شهلان با اشاره به اینکه قیمت نرخ تسعیر ارز بالا رفته و سیگنالی برای گروه بانکی است، گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار تسعیر بانک ها برای انتهای سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰۰۰ تومان بوده و برای سال ۱۴۰۲، حدود ۴۰، ۱۹۰ تومان اعلام شده با رشد ۶۰ درصدی همراه شده که برای گروه بانکی اهمیت ویژه ای دارد.
او با تاکید بر اینکه نرخ تسعیر ارز نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، افزود: از این رو دیگر نرخ ارز آزاد کاهشی نخواهد داشت. همین موضوع می تواند در معاملات بازار سهام تاثیر گذار باشد.

او با تاکید بر اینکه قیمت ارز در مقطع کنونی گران نیست، تصریح کرد: با توجه به سیاست کنترلی دولت قیمت ارز نسبت به تورم موجود در اقتصاد رشد بالایی نکرده است. بنابراین شرایط برای معاملات بازار سهام در روندی در حال تغییر قرار گرفته است.
در حال حاضر معاملات روز یکشنبه بازار سهام می تواند سرنوشت ساز باشد. زیرا از یک سو نرخ ارز همچنان صعودی است و واردات کانال ۶۵ هزار تومان شده و از سوی دیگر بعد از افزایش نرخ ارز تسعیر نوبت نرخ سامانه نیماست که احتمالا رشدی ۲۰ درصدی خواهد داشت.

واکنش بازار سهام به سیاست های ارزی
در حال حاضر افزایش نرخ تسعیر ارز می تواند یک سیگنال بودجه‌ای هم داشته باشد. به همین دلیل در آینده نه چندان دور باید شاهد تغییراتی در ارزش منابع ارزی واردات کالاها باشیم. بنابراین گروه های ریالی واردکننده مواد اولیه نیز از سیاستهای کنونی تاثیر می‌پذیرند.

پرویز خالقی معتقد است که بیشترین نفع خبر نرخ تسعیر ارز را بانک ملت با تراز ارزی حدود ۵.۵ میلیارد دلاری خواهد برد که از همین سرفصل، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد که عدد سنگین و قابل توجهی است

پرویز خالقی با تاکید بر اینکه پیش از این نرخ تسعیر ارز در ۱۴۰۱ برای هر دلار ۲۵ هزار تومان بوده است، افزود: با درنظر گرفتن نرخ ۴۰ هزار تومانی شاهد رشد ۶۰ درصدی تسعیر ارز بانک‌ها هستیم که خبر بسیار خوبی در بحبوحه‌ انبوه اخبار منفی، برای بازار و گروه بانکی است که این امر به احتمال زیاد سبب معامله‌ شدن خوب گروه بانکی در روز یکشنبه خواهد شد.

او با بررسی تاثیر این خبر برای بانک‌های بورسی، تصریح کرد: بیشترین نفع خبر نرخ تسعیر ارز را بانک ملت با تراز ارزی حدود ۵.۵ میلیارد دلاری خواهد برد که از همین سرفصل، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد که عدد سنگین و قابل توجهی است.
خالقی تصریح کرد: در کل به نظر می‌رسد با توجه به خبر منتشر شده شاهد معاملات روبه بالایی در گروه بانکی طی روزهای آتی باشیم و این مسأله می تواند روی کلیت بازار هم تاثیر بگذارد.
به گزارش بازار، در روزهای اخیر احتمالاً فروشندگان بیش از پیش به جو منفی سیاسی وزن داده اند و آن را در قیمت‌ها لحاظ کردند. می‌توان آن را در قالب دو شکل و دو سناریو بیان کرد. اینکه چه اتفاقی قرار است رخ دهد و ریسک بازار بالاست یا اینکه سهامداران درگیر هیجان شده و اتفاق خاصی در بورس نمی افتد. به همین دلیل هر فروش می تواند فرصت خرید باشد. از طرف دیگر در این بازه زمانی هر خبر مثبتی به بازار تزریق شود کمترین اثر مثبت را ایجاد می کند. چراکه مقدرات و تقدیر بازار این هفته را به طور کلی تحولات سیاسی و اقتصادی روشن می‌کند. اگر کسی بتواند پیش بینی کند که در دنیای سیاست چه رخ می‌دهد برای بازار هم می‌تواند پیش بینی درستی داشت. همانطور که پیش بینی برای بازار سکه و ارز و دلار و ... هم بدون قطعیت است.
در شرایط کنونی دولت باید از بازار سهام به صورت جدی حمایت کند، زیرا بازار سرمایه فقط از محل نقل و انتقال سهام ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کند و تازه از سود شرکت‌ها و سایر موارد نیز این مالیات کسر می‌شود و نشان دهنده این است که در سیستم کشور اهمیت چندانی به بازارهای مولد نمی‌دهند.

کد خبر: ۲۸۱٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha