۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
پیش‌بینی وضعیت بورس در روزهای آینده
یک کارشناس بورس مطرح کرد؛

پیش‌بینی وضعیت بورس در روزهای آینده

تبریز- شکوری، کارشناس بورس با اشاره به تحولات اخیر سیاسی منطقه و کشورمان به تشریح وضعیت بورس در آینده پرداخت.

سید احمد شکوری در گفت‌وگو با بازار، با اشاره به اعتماد مردم به بورس، گفت: وقایع تلخ سال ۹۹ باعث شد تا مردم اعتماد کمی به بازار سرمایه داشته باشند ولی قدیمی‌های این حوزه از قبل بوده و در آینده نیز خواهند بود.

وی افزود: برای رشد بازار سرمایه، دولت باید دوباره اعتمادسازی کند البته این امر با انتشار اوراق ۳۰ درصدی به هیچ وجه میسر نمی‌شود. وقتی یک شخص، یک صندوق و یا یک شرکت سرمایه گذاری می‌داند که بدون ریسک می‌تواند دارایی خود را ۳۰ درصد در سال افزایش دهد، هیچ‌وقت دنبال سهم بورسی نمی‌گردد که با ریسک سیستماتیک و ۳۵ تا ۵۰ درصد سود سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: نرخ دلار اکنون حوالی ۶۵ هزار تومان و نرخ آن در کف بازار نیز حوالی ۶۳ هزار تومان است ولی شرکت‌های بورسی با دلار نیمایی و نرخ تسعیر ارز بانکی بسیار کمتر معامله می‌کنند که نشان می‌دهد بازار بورس از ارزش ذاتی خود بسیار پایین تر است.

بورس همیشه نشان داده که حرکت خود را نسبت به سایر بازارها دیرتر شروع می‌کند

شکوری گفت: بورس همیشه نشان داده که حرکت خود را نسبت به سایر بازارها دیرتر شروع می‌کند ولی سودی که می‌دهد بیشتر است. در بازه ۲۰ ساله، هیچ یک از بازارها مثل بورس نتوانسته به سودهای قابل توجهی دست یابند.

وی در تشریح پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت بازار بورس، اظهار کرد: دولت برای جذابیت بازار سرمایه باید قیمت گذاری دستوری را از برخی موارد بردارد. نخستین گام نیز بازار خودرو است. خودرو در راس بازار سرمایه قرار داشته و برای رشدهای خوب این بازار باید قیمت گذاری دستوری خودرو و صنایع مرتبط آن برداشته شود.

پیش‌بینی وضعیت بورس در روزهای آینده

افزایش نرخ نیمایی ضروری است

وی ادامه داد: دومین پیشنهاد نیز افزایش نرخ نیمایی است. تفاوت ۵۰ درصدی میان نرخ نیمایی با ارزش دلار در کف خیابان و یا نرخ تسعیر بانکی باید کاهش یابد. با توجه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، دولت باید زمینه ساز جهش تولید باشد و ارتباط خود با مردم را بهتر کند.

وضعیت بورس امسال را خوب پیش بینی می‌کنیم

این کارشناس بورس با بیان این‌که وضعیت بورس امسال را خوب پیش بینی می‌کنیم، گفت: کسانی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند، توصیه می‌شود تا اگر ریسک سیستماتیک پایین بیاید، ۵۰ درصد در بورس، ۳۰ درصد در طلا، ۱۰ درصد در ارز دیجیتال و ۱۰ درصد در صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار کرد: می‌توان ۱۰ درصد از صندوق درآمد ثابت را کم کرد و به ارز دیجیتال افزود. بازار ارزهای دیجیتال بر پایه یو اس دی تی هستند و افزایش نرخ ارز و دلار را می‌گیرند ولی بازار بسیار پرریسکی است و حتی موردی داشتیم که ارزش یک ارز دیجیتال در یک روز ۵۰ درصد کم شده است.

طلا امسال ریسک به‌ریوارد بسیار بالایی دارد و نهایت افزایش قیمت آن ۲۵ درصد تا پایان سال است

وی ادامه داد: طلا نیز امسال ریسک به‌ریوارد بسیار بالایی دارد و نهایت افزایش قیمت آن ۲۵ درصد تا پایان سال است اما یکسری سهم‌ها در بورس هستند که ارزش بالایی دارند و تا آخر سال نیز ۵۰ درصد رشد می‌کنند.

شکوری با اشاره به اتفاقات اخیر حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: ایران قطعا پاسخ می‌دهد ولی الان وزیر نیرو ایران با وزیر ترکیه یکسری تعاملات برای انتقال برق بین دو کشور دارند. وقتی ایران پی ریزی این کارها را می‌کند، از نظر استراتژیکی دنبال جنگ نمی‌گردد.

وی ادامه داد: در صورت آتش بس میان فلسطین و اسرائیل، وضعیت بورس ما به احتمال زیاد هفته‌ها به صورت مثبت بالا می‌رود زیرا نرخ دلار بالا رفته و طلا هم در حال افزایش است و این روند رشد در انتظار بورس قرار دارد.

کد خبر: ۲۸۱٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 4
    • سینا IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      7 0
      چند سال میگن بورس فنر فشرده شده هست ازسال 99داره فشرده میشه حالا فقط اونم بعضی سهم ها میخواد 50درصد رشد کنه . پورتفوی سال 99ها نصف شده . حتی پولمون به اندازه 99م نیست . این چه باتلاقی هست توش گیر افتادیم
    • سامیار IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      5 0
      من موندم،۴ ساله تو بورس هستم اکثر سهمای من قیمتشون بدون افزایش سرمایه(خصوصا سهمایی که ابتدای سال ۱۴۰۲خریدم )تو ضرر سنگین هستن،ببینید از ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت طلا و دلار چند صد،درصد رشد کردن بورس باید چند درصد رشد کنه که من به اصل پولم برسم بماند اینکه به اندازه طلا و دلار رشد کنند(فقط اصل پول) این بورس که دستوریه پس خواهشا بیخیال شید بزارین بره بالا هم شما سود کنید هم ما بعد ۴ سال به اصل پولمون برسیم
    • شاهپور IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      5 2
      با سلام با دید کمک به اقتصاد کشور و سرمایه گذاری در بورس ورود کردم. متاسفانه خانه از متری ۴ میلیون تومان به متری ۶۰ میلیون در منطقه ما رسیده. ولی بورس از آن موقع رشد که نداشته حدود بیش از ۵۰ درصد هم ریزش داشته. متاسفانه بورس تنها جای هست که دولت به عنوان بازیگر اصلی درش دست اندازی میکنه اونم به دلایل متعدد از جمله تورم زا بودن و قمارخانه و سیاست های کنترل تورم و تعیین نرخ های دستوری و تامین کسری بودجه و ........ هیچ امیدی نیست. مگر عمر نوح داریم که ۲۰ سال شاهد آب شدن سرمایه باشیم اونم نه به حق که با دخالت ولی در بازهای دیگر شاهد رشد باشیم اونم با دخالت. در حالیکه اگر خرد باشه جاییکه شفاف هست بورس هست. حتی اگر دلالی درش صورت بگیره با توجه به ابزار های سازمان قابل شناسایی و جلوگیریس است. ولی اراده ایی نیست. الله یعلم شاید نفع در هرج و مرج باشه.
    • ناشناس IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      2 0
      اقای کارشناس بورس درست می فرمایند هیچ بازاری مثل بازار بورس سود نمی دهد مثل سال ۹۹ که تمام سهامداران را بی خانمان کرد وبعد از ۵ سال که همه چیز ۲۰ برابر شده تازه این سهمها ۸۰٪ در صد هنوز در ضرر هستند واقعا هیچ بازاری چنین سود نمی کند اگر می خواهید کل سرمایه و هستی شما دود شود در باازار بورس سرمایه گذاری کنید
    • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      2 0
      بورس ایران یک باتلاق به تمام معناست و هرکس وارد شود باید دست و پا بزند تا کم کم غرق و نابود شود مثل سال ۹۹ که ۵ سال از ان می گذرد همه چیز ۱۰ برابر شده تازه در تمام سهمها ۸۰٪ درصد در ضرریم انوقت چطور کارشناسان به مردم امید میدهند تازه در دقایق اول ۱۴۰۳ بورس بامنفی شروع و تا الان عین جگر ذلیخا صفحه بورس خون است انوقت اقایان شاخص بورس را مثبت ارزیابی می کنند هر بچه ۵ ساله هم این را میداند بورس دست یک عده دلال. سفته باز و کاملا دستوری دملتی بنا بر این هیچوقت درست نختواهد شد و هیچ امیدی به اینده ان نیست
    • سهامدار خرد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      2 0
      بورس که نیست دزد خانه است ریس بورس وخاندوزی با زندگی پس از زندگی چه می کنن تا حالا این برنامه را دیدن خدا به دادتان برسه
    • علی کرمیان IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      3 0
      به نظرمن تازمانی که آقای رئیسی وتیم اقتصادی ایشان دررأس امور هستند سهام داران و سرمایه گذاران بورس همچنان مظلوم ومتضرر خواهند ماند
    • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 0
      تا زمانی که سیاست های انقباضی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت اولویت باشه ..هیچ تغییری اتفاق نمی‌افته بلکه روز به روز فرار سرمایه گذار بیشتر میشه .. تنها با شعار دادن و اسم گذاشتن برای سال جاری نمیشه تحول ایجاد کرد
    • علی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 0
      داره راستشو میگه ما نمیدونیم چی میگه کارشناس عزیز میگه پولتون بیارید توبورس بزار اون سهمای که مفت از دستمون در کردن به قیمت بالا دوباره بفروشن بهمون