۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
نمی‌ توان به‌ شکل سنتی به تجارت در جهان ادامه داد| ضرورت پیوستن ایران به FATF
در گفت و گو با بازار عنوان شد؛

نمی‌ توان به‌ شکل سنتی به تجارت در جهان ادامه داد| ضرورت پیوستن ایران به FATF

تبریز- حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز گفت: نمی‌توان به‌شکل سنتی به تجارت در جهان ادامه داد.

سید یوسف حسینی در گفت و گو با خبرنگار بازار تاکید کرد: یکی از عوامل موثر در حوزه صادرات، در حال حاضر پیوستن ایران به FATF است. دیگر نمی‌توانیم به شکل سنتی به بیزینس خود در جهان ادامه دهیم، به همین دلیل باید FATF را قبول کنیم.

وی افزود: تجارت با کشور عراق و اوراسیا از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای توسعه صادراتی ایران بود، اما به‌دلیل نبود تعاملات بانکی با بانک‌های جهانی، عملا هزینه مضاعفی به کشورهای طرف معامله با ایران تحمیل و تجارت با ایران برای سایر کشورها گرانتر تمام می‌شود.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز رفع تعهد ارزی را چالش اساسی تمامی فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: هنگام اعتراض گفته می‌شود، این یک قانون است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را اصلاح کرد، اما نمونه‌های مشابهی از جمله بحث «نیم درصد آب مجازی» را سراغ داریم که علیرغم اینکه قانون بود، اصلاح شد. این وسط گویا افرادی نمی‌خواهند، ارز تک‌نرخی شود. سوال من این است چطور زمانی که ما برای فعالان اقتصادی ارز نداریم، یک شخص عادی می‌تواند با یک کارت ملی، دو هزار دلار ارز دریافت کند؟! تمامی این مسائل باعث شده است، واردکنندگان شناسنامه‌دار ناپدید شده و ما با وارد کنندگان موردی با کارت اجاره‌ای مواجه شویم. تحقق صادرات ۲۳ درصدی پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم توسعه با این شرایط ممکن نیست. در این زمینه لازم است ما از دولت به‌عنوان صادرکننده نمونه نخبگان و سرمایه‌گذاران قدردانی کنیم. واقعیت این است که صادرکننده و وارد کننده، هرکجا که امنیت باشد در آنجا حضور می‌یابد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به موقعیت ویژه استان بر لزوم فعالسازی بندر جلفا که بزرگترین بندر خشک منطقه است، تاکید کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر این ظرفیت بزرگ به‌حال خود رها شده است.

حسینی اذعان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های ارتباطی کشور از جمله دریایی، زمینی و هوایی فراهم نیست، نمی‌توان صادرات انجام داد.

کد خبر: ۲۸۱٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha