۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
معدن مس سرچشمه بزرگترین تولید کننده مس کشور

معدن مس سرچشمه بزرگترین تولید کننده مس کشور

معدن مس سرچشمه که بعنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن روباز مس دنیا به شمار می‌رود؛ در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان و ۵۰ کیلومتری رفسنجان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، بهروز رحمتی معاون تولید شرکت ملی صنایع مس ایران در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین‌آلات وابسته بیان کردند؛ که بزرگترین معدن مس ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا در استان کرمان و در مجتمع مس سرچشمه است.

این منبع غنی ذخایر مس، یکی از دلایل اصلی تولید سیم لاکی مرغوب در ایران است. از این رو برای آگاهی بیشتر از چگونگی معدن مس سرچشمه و همینطور نحوه تولید سیم لاکی مسی از شما دعوت می‌کنیم با صرف ۳ دقیقه زمان تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

معدن مس سرچشمه بزرگ‌ترین معدن مس ایران

معدن مس سرچشمه که بعنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن روباز مس دنیا به شمار می‌رود؛ در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان و ۵۰ کیلومتری رفسنجان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس واقع شده است.

از دید زمین شناسی این معدن حدود ۲۵ میلیون سال پیش تشکیل و بر روی کمربند جهانی مس قرار گرفته است. معدن مس سرچشمه حدود ۳۲ درصد از مس کل معادن دنیا را نیز در خود جای داده است.

گفتنی است که، از مجموع بالغ بر ۱۹ میلیارد تن ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران، بالغ بر ۱۰ میلیارد تن در مجتمع عظیم مس سرچشمه است.

معدن سرچشمه علاوه بر مس دارای فلزات ارزشمند دیگری چون: مولیبدن (Molybdenum) و طلا نیز هست.

از لحاظ ذخیره زمین شناسی این معدن باید گفت که: بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط ۰.۷ درصد تخمین زده شده است.

بخش‌های تولیدی اصلی در معدن مس سرچشمه

معدن روباز و بزرگ مس سرچشمه دارای بخش‌های تولیدی چون: تغلیظ، ذوب، پالایشگاه، ریخته‌گری‌ و لیچینگ است.

تغلیظ اولین مرحله از استخراج مس

در مرحله تغلیظ، سنگ‌ها به ترتیب وارد سنگ‌شکن اولیه، ثانویه و در نهایت سنگ شکن سوم می‌شوند. بعد از سنگ شکن‌ها، سنگ‌ها وارد انبار نرمه با ظرفیت ۵۲ هزار تن، می‌گردند؛ که در این مرحله سایز سنگ به حدود نیم اینچ رسیده و آماده انتقال به تغلیظ ۱ می‌شود.

چگونگی تولید سیم لاکی

آسیاب‌های مس سرچشمه

معدن مس سرچشمه دارای ۸ آسیاب است؛ که ۴ آسیاب در مناطق جنوبی و ۴ آسیاب دیگر متعلق به قسمت‌های شمالی معدن هستند. این آسیاب‌ها بوسیله غلتک‌ها در سایزهای مختلفی پر می‌گردند.

آخرین مرحله خروج مس از تغلیظ

در ادامه تولید و استخراج مس، سنگ‌های خرد شده وارد سلول‌های رافر شده که همین امر باعث افزایش عیار مس می‌شود. پس از رافر، سنگ‌ها به درون باکس‌ و بعد کلینر هدایت شده تا مولبیدن استخراج شود. در نهایت کنستانتره‌ای بعنوان خروجی استخراج می‌شود که حاوی ۲۰ الی ۲۵ درصد عیار مس است.

دومین مرحله از سفر استخراج مس

در مرحله ذوب، سنگ‌ها از طریق نقاله به کارخانه ذوب منتقل شده و طی ۵ مرحله مس‌ها به‌صورت قطعات ۱۵۰گرمی از آن خارج شده و وارد پالایشگاه و حوضچه‌های الکترونیکی می‌شوند.

پالایشگاه و استخراج نهایی با خلوص بالای مس

در پالایشگاه استخراج مس به دو روش پاتد گیری انجام می‌شود و در نهایت مس‌ها با ورود به محلولی از اسید سولفوریک در حوضچه‌های الکترونیکی با دمای ۶۳ درجه سانتیگراد به خلوص ۹۹.۹۹۹ درصد می‌رسند.

پس از این مراحل مس استخراج شده برای مصارف مختلف پس از حدود ۱۰ روز آماده بهره‌برداری می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از مس حاصل شده در تولید سیم لاکی است که در پاراگراف بعدی به شرح آن می‌پردازیم.

تولید لاک سیم مسی از معدن مس ایران

لاک سیم مسی به‌دلیل ایجاد میدان مغناطیسی و مقاومت بالا در صنایع مختلف، از مس خالص با روکشی مقاوم تولید و عرضه می‌گردد. که در ایران با وجود مس مرغوب استخراج شده در معدن مس سرچشمه، سیم لاکی یکی از باکیفیت‌ترین تولیدات داخلی محسوب می‌شود.

قیمت سیم مس کیلویی

در واقع می‌توان گفت: سیم لاکی مسی یا سیم مسی روکشدار (copper coated wire) یک سیم با هسته مرکزی ساخته شده از مس است؛ که با یک لایه از مس نیز روکش شده است.

به‌صورت معمول سیم لاکی مسی را در صنایع نظامی، تجهیزات پزشکی، الکترونیک، برق و تولید کابل استفاده می‌کنند.

سیم لاکی در دو مقطع گرد و تخت تولید می‌شود که متداول‌ترین آن سطح مقطع گرد است. از دیگر ویژگی‌های مهم سیم لاکی نیز می‌توان به انواع روکش عایق این محصول کاربردی اشاره نمود.

عایق‌های حرارتی به‌کار رفته در سیم لاکی مسی، به‌دلیل کلاس حرارتی متفاوت، دارای انواع مختلفی هستند؛ که در واقع این کلاس حرارتی نشان دهنده میزان مقاومت سیم در برابر درجه حرارت است.

معدن مس سرچشمه برترین تامین کننده مسِ سیم لاکی کشور

در این مطلب به شرح جامعی از بزرگ‌ترین معدن روباز مس کشور پرداختیم. معدن مس سرچشمه با قرارگیری بر کمربند جهانی مس، تامین کننده ۱۰ میلیارد تن از ۱۹ میلیارد تن مس شرکت ملی صنایع مس ایران است.

این معدن که در رفسنجان واقع شده است؛ دارای بخش‌های اصلی چون: تغلیظ، ذوب، پالایشگاه، ریخته‌گری‌ و لیچینگ برای تولید و استخراج مس با ۹۹.۹۹۹ درصد خلوص است.

کیفیت و مرغوبیت بالای مس معدن سرچشمه، باعث شده که بعنوان متریال اصلی سیم لاکی مسی توسط تولیدکنندگان به‌نام کشور مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که از سیم لاکی مسی به‌دلیل بکارگیری در صنایع مختلف و مهمی چون: پزشکی، نظامی و الکترونیک از هسته مرکزی باکیفیت مس بعنوان برترین هادی و ایجاد میدان مغناطیسی مطلوب استفاده می‌شود.

کد خبر: ۲۸۰٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha