۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
ترکیه در رتبه اول صادرات آرد گندم در جهان قرار گرفت

ترکیه در رتبه اول صادرات آرد گندم در جهان قرار گرفت

با توجه به آخرین داده‌های بانک جهانی، ترکیه تا سال ۲۰۲۲ به مدت ۱۰ سال در صدر کشورهای صادرکننده آرد گندم بوده است.

به گزارش بازار، تولید جهانی گندم در فصل ۲۰۲۰/۲۱ با افزایش ۱.۴ درصدی ۷۷۳ میلیون تن محاسبه شده است، این افزایش بیشتر ناشی از افزایش تولید در روسیه، قزاقستان، استرالیا و کانادا بوده است. در مقابل، تولید در اتحادیه اروپا، بریتانیا و آرژانتین کاهش یافت.

تولید گندم در فصل بعدی؛ به دلیل افزایش تولید در چین، اتحادیه اروپا، استرالیا، هند و اوکراین به ۷۸۱ میلیون تن افزایش یافت. ترکیه از جمله کشورهایی در جهان است که می‌تواند مصرف خود را در تولید گندم تأمین کند. در حالی که تولید گندم در کشور در سال گذشته ۲۲ میلیون تن بود، ترکیه با صادرات حدود ۳.۷ میلیون تن آرد در این مدت رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر، بر اساس آخرین داده‌های بانک جهانی، ترکیه رتبه اول صادرات آرد گندم در دوره ۲۰۱۳-۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که ترکیه در سال ۲۰۱۳، ۲.۱ میلیون تن آرد گندم صادر کرد، صادرات در این زمینه تا سال ۲۰۱۶ به طور مداوم افزایش یافت و به ۳.۵ میلیون تن رسید.

اگر چه در دوره ۲۰۱۷-۲۰۲۱ کاهشی در صادرات مشاهده شد، اما این تأثیری بر موقعیت پیشرو ترکیه در صادرات جهانی نداشت. صادرات ۳.۱ میلیون تنی در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است. بدین ترتیب ترکیه موفق شد در دوره ۲۰۱۳-۲۰۲۲ همواره در صدر صادرات آرد گندم قرار گیرد. صادرات در مدت مذکور ۴۳.۸ درصد افزایش داشته است.

قزاقستان، آلمان، ازبکستان، آرژانتین و هند از دیگر کشورهایی بودند که در صادرات آرد برجسته بودند.

کد خبر: ۲۸۰٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha