۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
واکنش مسکو به ادعای رویترز درباره هشدار امنیتی ایران به روسیه

واکنش مسکو به ادعای رویترز درباره هشدار امنیتی ایران به روسیه

سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به ادعای رسانه انگلیسی مبنی بر هشدار امنیتی ایران به مسکو پیش از وقوع حمله تروریستی در تالار کنسرت «کروکوس»، از آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش بازار، «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران به ادعای رسانه انگلیسی مبنی بر مطلع ساختن روسیه از حمله تروریستی اخیر به تالار کنسرت «کروکوس» واکنش نشان داده و گفت که مسکو هیچ گونه اطلاعاتی مرتبط با تهدید امنیتی را پیش از این حمله از ایران دریافت نکرده بود.

پسکوف گفت: من از هیچ گونه تصمیمی درباره این مسئله مطلع نیستم.

اظهارات پسکوف در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری انگلیسی رویترز، امروز در گزارشی اختصاصی نوشت که سه منبع مطلع مدعی شدند که ایران پیش از حمله به تالار کنسرت کروکوس، درباره احتمال یک «عملیات تروریستی» بزرگ در خاک روسیه، به طور پنهانی، به آن هشدار داده بود.

در ۲۲ مارس (۳ فروردین) با تیراندازی چند مرد مسلح در تالار کنسرت کروکوس، مرگ‌بارترین حمله تروریستی در ۲۰ سال اخیر در روسیه رخ داد که به کشته‌شدن حداقل ۱۴۴ نفر منجر شد. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

یکی از منابع مطلع با اشاره به حمله تروریستی در شهر کرمان در سال ۱۴۰۲، به خبرگزاری رویترز گفت: چند روز پیش از این حمله در روسیه، تهران اطلاعاتی را درباره یک حمله تروریستی بزرگ در داخل روسیه با آن به اشتراک گذاشت که طی بازجویی از افراد بازداشت‌شده مرتبط با بمب‌گذاری‌های مرگ‌بار در ایران به دست آمده بود.

رویترز نوشت که ایران ۳۵ نفر را در ژانویه ۲۰۲۴ بازداشت کرد که یکی از فرماندهان داعش خراسان، شاخه گروه تروریستی داعش در افغانستان نیز در میان آن‌ها بود و به گفته آن با بمب‌گذاری ۳ ژانویه در شهر کرمان مرتبط بود که به کشته‌شدن حدود ۱۰۰ نفر منجر شد.

منبع مطلع دیگری نیز مدعی شد که اطلاعات ارائه‌شده از سوی تهران به مسکو دربردارنده جزئیاتی مانند زمان و هدف دقیق این حمله نبود.

به گفته او «آن‌ها(اعضای داعش خراسان) برای عملیاتی مهم در روسیه آموزش دیده بودند. یکی از این تروریست‌ها (که در ایران بازداشت شده بود) گفته بود که برخی از اعضای این گروه آن موقع به روسیه سفر کرده بودند.»

سومین منبع مطلعی که با رویترز در این باره گفت‌وگو کرده است، مدعی شد: مقامات ایران به دلیل این که ایران سال‌ها قربانی حملات تروریستی بوده است، وظیفه خود دانستند که بر اساس اطلاعات به دست آمده از این تروریست‌ها، به مسکو هشدار بدهند.

این خبرگزاری همچنین مدعی شد که وزارت امور خارجه ایران به درخواست توضیح درباره این گزارش پاسخی نداد.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha