۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
۱۰۰ نیروگاه مجاز به عرضه در تابلو برق سبز هستند

۱۰۰ نیروگاه مجاز به عرضه در تابلو برق سبز هستند

یک مقام مسئول در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: با افزایش عرضه و تقاضا بازار مناسبی را در تابلو برق سبز شاهد خواهیم بود.

به گزارش بازار، سید مهدی حسینی مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص وضعیت تابلو برق سبز در بورس انرژی گفت: تابلو برق سبز از خرداد ماه ۱۴۰۲ راه اندازی شد و در حال حاضر حدود ۱۰۰ نیروگاه مجاز به عرضه در این تابلو هستند. از ابتدای راه اندازی تابلو تاکنون بالغ بر ۶۷۰ میلیارد تومان ارزش مبادلات بوده که منجر به تبادل حدود ۲۸۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی شده است.

وی ضمن اشاره به لزوم تعمیق بازار با تقویت بخش عرضه و تقاضا در تابلو برق سبز گفت: در سال آتی در بخش تقاضای برق تجدیدپذیر از سوی صنایع با توجه به دو برابر شدن سهم صنایع مشمول، با رشد ۱۰۰ درصدی تقاضا مواجه خواهیم بود. مهمترین موضوع در افزایش سطح تقاضا افزایش الزام قانونی صنایع مطابق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان در سال آتی به میزان ۲ درصد از برق مصرفی است. این در حالی است که در حال حاضر بیش از ۲۴۰ واحد صنعتی در کشور از متقاضیان عرضه و مبادله برق در تابلوی سبز بورس انرژی و فعالان بازار در این حوزه بوده اند.

او با اشاره با اینکه هم اکنون و از آغاز اسفند صنایع می توانند سهم ۲ درصدی را از طریق تابلوی برق سبز تامین کنند گفت: در صورت عدم انجام تکلیف قانونی اشاره شده در قانون توسط مشمولین صنعتی از طریق تابلوی برق سبز و یا احداث نیروگاه، صنایع یاد شده ملزم به پرداخت تعرفه برق تجدیدپذیر بر مبنای میانگین صورتحساب دو ماهه سرمایه‌گذاران تجدیدپذیر هستند که متوسط شش ماهه این نرخ در حال حاضر برابر ۳۰۴۴۳ ریال است. موضوع بعدی که می‌تواند در تنوع و توسعه عرضه و تبادل برق تجدید پذیر در تابلوی برق سبز موثر باشد، تامین ۵ درصدی برق دستگاه‌های دولتی از طریق تابلو سبز و انرژی های تجدیدپذیر در سال ۱۴۰۳ است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به عملکرد موفق تابلو در ۱۰ ماه گذشته افزود: حداکثر نرخ معاملات صورت گرفته ذیل تابلو در این مدت برابر ۳۸۰۰ تومان بوده که پیش بینی می‌شود این مقدار به دلیل وجود معافیت از برنامه های مدیریت مصرف وزارت نیرو برای صنایع مشمولی که تمام برق خود را از طریق تابلو برق سبز تامین کنند، قطعا با رشد مناسبی مواجه خواهد شد.

حسینی در خصوص نیروگاه‌هایی که مجاز به عرضه در تابلو برق سبز هستند گفت: به دلیل ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا، تمام نیروگاه‌هایی که از سال ۱۳۹۸ وارد مدار بهره برداری شده اند مجاز هستند کل برق تولیدی خود را در تابلو به فروش برسانند. در حال حاضرحدود ۳۵۰ مگاوات بر اساس الگوی جدید قراردادی تابلو سبز درخواست سرمایه گذاری وجود دارد که پروانه احداث آن‌ها صادر شده و پیش بینی می شود با استقبال صنایع از خرید در تابلو برق سبز، بازار مناسب عرضه و تبادل برق ذیل تابلو را در تابستان سال آینده شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha