۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
پیش بینی افزایش قیمت فولاد و ایجاد اختلال در فعالیت سازه های فولادی کشور| ضرورت صدور مجوز واردات ورق
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی افزایش قیمت فولاد و ایجاد اختلال در فعالیت سازه های فولادی کشور| ضرورت صدور مجوز واردات ورق

در حالیکه کارشناسان پیش بینی می کنند امسال قیمت فولاد صعودی باشد، مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی معتقد است با شرایط حاکم، قطعا مصرف سازه های فولادی در واحدهای ساختمانی کم خواهد شد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: فعالیت در حوزه سازه های فولادی کشور در سالی که گذشت با مشکلات بسیاری همراه بود به طوری که بر خلاف آنچه فولاد سازان کشور مدعی بودند افزایش قیمت نداشته اند و تنها نوسانات در بازار آزاد بوده است، فعالان این حوزه از نوسانات شدید قیمت ورق های فولادی و تاثیر منفی که بر کار آنها داشت گلایه های بسیار داشتند. به نحوی که در سال ۱۴۰۲ به گفته فعالان و کارشناسان بخش، بازار سازه های فولادی در رکود به سر برد و جهش قیمت انواع ورق های فلزی نیز عامل اصلی رکود حاکم بر بازار عنوان شد.در این خصوص جعفر ملک راد یکی از فعالان بخش سازه های فولادی کشور پیش از این در گفتگو با بازار اذعان داشت: رکود حاکم بر بازار ما نشات گرفته از دو عامل اساسی یعنی کاهش نقدینگی کارفرمایان و نوسان قیمت انواع ورق های فلزی در بازار است. به طوری که در اوایل دی ماه ۱۴۰۲ قیمت ورق های فلزی در حالی به حدود ۴۰ هزار تومان رسید که در ابتدای سال حدودا کیلویی ۳۲ هزار تومان بود.

آیا قیمت فولاد در سال جدید صعودی خواهد بود؟

از دیگر موضوعات و مسائل پیرامون فعالان صنعت سازه های فولادی کشور بحث نیروی انسانی بود که کماکان نیز ادامه دارد. به طوری که فعالان این بخش معتقدند بحث چالش نیروی انسانی بتدریج در ایران تبدیل به یک معضل می شود و متاسفانه نیروی کار نیست آن هم عمدتا به دلیل مکفی نبودن حقوق ها است. به این ترتیب صنعت سازه های فولادی عمدتا در شش ماهه اول سالی که گذشت به شدت با مشکل تامین نیرو مواجه بودند صرفا به این دلیل که بیمه تامین اجتماعی هیچ خدماتی به کارگران نمی دهد.

گفتنی است فعالان بخش سازه های فولادی در شرایطی با چنین مسائلی سال ۱۴۰۲ را پشت سر گذاشتند که بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه پیش بینی کردند که در آینده نه چندان دور بازار فولادی از نظر قیمت صعودی خواهد شد. به خصوص اینکه یکی از منابع مواد اولیه تهیه فولاد یعنی سنگ آهن در حال محدود شدن است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور: با توجه به افزایش قیمت فولاد و نرخ دلار در سال جدید قطعا مصرف فولاد در حوزه سازه های فولادی کاهش خواهد یافت

سعید زارع حقیقی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور در گفتگو با بازار در خصوص چشم اندازی که می توان برای این صنعت در سال جدید متصور شد، گفت: با توجه به افزایش قیمت فولاد در کشور و همچنین افزایش قیمت جهانی فولاد و همچنین با توجه به نرخ دلار که ما ارتباط مستقیمی بین این فعالیت ها می بینیم، در نتیجه در واحدهای ساختمانی قطعا مصرف فولاد در حوزه سازه های فولادی کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه در مورد سایر ابنیای فنی بالا رفتن هزینه های پروژه ها را به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که به گفته مسئولان مربوطه در حال حاضر سهم سازه های فولادی از ساخت و ساز در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

ضرورت صدور واردات ورق در سال جدید برای به حرکت درآمدن کارخانجات

زارع حقیقی افزود: آنچه که انتظار می رود در سال ۱۴۰۳ رقم بخورد این است که علیرغم وجود پتانسیل خوبی که در تولید فولاد داریم با افزایش بی رویه قیمت مواجه شویم و همین امر باعث اختلال در فعالیت مجموعه های ما خواهد شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور خاطر نشان کرد: انتظار می رود در سال ۱۴۰۳ مجوزهایی برای واردات ورق داده شود که کارخانجات بتوانند حرکت کنند. اگر دولت ورود کند و ارز نیمایی و با اولویت یک به این مقوله نگاه کند اکثر زیرساخت های کشور که به خدمات سازه های فولادی وابسته هستند می توانند در این حوزه فعالیت کنند و در واقع ما بحث توسعه یافتگی کشور را نباید به تعویق بیندازیم.

ثبات بازار؛ پیش شرط خروج صنعت سازه های فولادی کشور از رکود

بر اساس این گزارش در شرایطی صنعت سازه های فولاد کشور سال قبل در رکود به سر برد که کارشناسان معتقدند پیش زمینه خروج از رکود اصولا بحث ثبات بازار است؛ یعنی در شرایطی که در بازار ثباتی وجود ندارد تولید تحت شعاع است در حالی که اگر تولید کننده مطمئن باشد قیمت ها حداقل تا ۶ماه آینده ثابت می ماند قطعا برای تولید برنامه ریزی می تواند داشته باشد. مساله مهم اینجا است که به دلیل بی ثباتی بازار، وقتی قراردادی منعقد می شود از زمان عقد قرارداد تا زمان تحویل کار هزینه ساخت گرانتر از میزان محاسبات می شود و به این ترتیب به صورت خاص فعالان صنعت سازه های فولادی دچار مشکلات اساسی می شوند به طوری که بسیار ورشکسته و یا دچار ضررهای هنگفت می شوند.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سهراب محمدی IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      چرا مسئولین کشور در حوز آهن ورق در فکر مردم نیستن درست تصمیم بگیرد افراد ضعیف جامعه نمی تواند مسکن بسازد
    • سهراب محمدی IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      دوسال سقف خانه مون نتونستم بسازم دست از انحصارگر بردارید مردم جامعه را نابود کردن فرزندانمان چگونه باید مسکن تامین کنند بدون مسکن بدون ازدواج